Petitie - Natuurpunt Pajottenland steunt het landschapspark

3 mei 2023
Lokaal nieuws

Het Pajottenland dreigt de erkenning als Vlaams landschapspark mis te lopen doordat de gemeentebesturen van Galmaarden, Gooik en Herne hun steun op de valreep intrekken. Dat zou een grote gemiste kans voor de streek zijn en we vragen als natuurvereniging daarom expliciet aan alle betrokken gemeenten om het aanvraagdossier voor landschapspark Boerenlandschap Pajottenland wél te ondersteunen en mee in te dienen.

Vanuit Natuurpunt Pajottenland & Zennevallei hebben we ons steeds constructief opgesteld in de werkgroepen van het landschapspark omdat we veel belang hechten aan de samenwerking tussen landbouw en natuur, en de andere sectoren zoals toerisme, erfgoed. Het algemene kader van klimaat en duurzaamheid is hierbij van groot belang en zit duidelijk in het aanvraagdossier opgenomen.

We organiseerden in dit kader vorig jaar ook een workshop met landbouwers en leden van Natuurpunt om elkaar beter te leren kennen: Boer zoekt natuur, natuur zoekt boer.

Het zou heel spijtig zijn indien nationale dossiers en profilering voorrang krijgen op dit sterke dossier dat onze regio zal versterken. Het Pajottenland wordt daarmee tekort gedaan.

Alle gemeenten die betrokken zijn bij het landschapspark vallen binnen ons werkingsgebied als regionale en in deze hele regio vertegenwoordigen we meer dan 3000 gezinnen die lid zijn van Natuurpunt.