Eurobirdwatch
Natuurpunt

Recordaantal telposten brengt vogeltrek in kaart

2 okt 2023
Vogels

Afgelopen weekend was het de jaarlijkse EuroBirdwatch, het grootste internationale vogelkijkgebeuren, georganiseerd door BirdLife International. Meer dan 15.000 vogelliefhebbers telden in 34 landen in Europa en Klein-Azië de trekvogels. Op meer dan 770 plekken werden mensen uitgenodigd om het fascinerende spektakel van de vogeltrek mee te maken. Dat leverde een indrukwekkende 3,5 miljoen vogels op die onderweg waren naar hun overwinteringsgebieden. In België gebeurde de coördinatie door Natuurpunt en haar Waalse tegenhanger Natagora. Van op 81 vogeltrektelposten werden ei zo na 83.243 overtrekkende vogels geteld, verdeeld over 137 soorten.

In Finland, Litouwen en Zweden werden de hoogste aantallen opgetekend (resp. ca.1,5 miljoen, 994.000 en 340.500). De talrijkste vogels waren brandgans, houtduif en spreeuw. Al deze resultaten werden verzameld door de Slowaakse BirdLife partner. Meer info op www.eurobirdwatch.eu.

Resultaten België

Traditiegetrouw participeerde België onder impuls van Natuurpunt én Natagora. Zoveel mogelijk vogeltellers werden gemobiliseerd om op zaterdag 30 september hun trektelposten te bemannen. Met een recordaantal van 81 telposten was de respons wellicht ook dankzij het fraaie nazomerweer ronduit overweldigend. Maar vloog er ook wat?

De totaalaantallen lagen eerder aan de lage kant vergeleken met voorgaande jaren. Op telpost Damlos-Overmere werden 6007 trekvogels geteld, in Zandvliet 3700 en op Geitenberg Kooigem 3223. De vogel-top 3 was Graspieper 32.208, Vink 12.701 en Spreeuw 7958 ex. Het is duidelijk dat het zelfs voor deze soorten geen topdag was. De grote trekstroom begint nog maar op gang te komen. Zie https://trektellen.nl/maps/species/2/-1/0/20230930/20230930/0/0

Kaart Eurobirdwatch

Toch hebben de tellers zich absoluut niet verveeld en waren er wel wat opmerkelijk zaken. Het was zoals de voorgaande dagen erg goed voor sijzen (7079 ex.) en er vlogen ook heel wat Kruisbekken (Averbode Bos & Heide zelfs 104). Ook de roofvogels lieten zich niet onbetuigd. Over Xhoris 44 rode Wouwen en in Tongeren telde men 85 buizerds. In totaal ook 10 visarenden (zelfs 3 ex. over Bichterweerd, Maasvallei), 189 bruine kiekendieven (bij heel wat telposten op recordkoers dit najaar), 10 blauwe kiekendieven en zelfs 2 steppekiekendieven. Verder bv ook 5 zwarte ooievaars, 364 lepelaars, 4528 aalscholvers. Bij de zangvogels waren 3 grote piepers, een roodkeelpieper en een Europese kanarie de krenten in de pap. Heel wat telposten noteerden ook opvallende trek van vlinders. Zo kwamen er 1264 atalanta’s in de boeken. Telpost Bredeweg Leefdaal spande de kroon met 217 ex.

Ook de volgende weken blijven de vogeltellers niet stilzitten want de echte hoogdagen van vogeltrek komen er aan. Dag na dag zien we bv de vinkenstroom aanzwellen. Heel wat telposten zijn bijna dagelijks bemand en op zondag 15 oktober staan we in Vlaanderen nog eens massaal op post voor een tweede gezamenlijke telling.

Tekst: Koen Leysen (Natuurpunt)

BirdLife International is een globale alliantie van natuurbeschermingsorganisaties actief in meer dan 120 landen die samen de toonaangevende autoriteit vormen rond de status van vogels, hun habitats en de problemen waarmee vogels af te rekenen hebben.

www.eurobirdwatch.eu