Snikhete maar geslaagde orchideeënwandeling in 't Droogveld

12 jun 2023
Lokaal nieuws
Organisatie

Op de snikhete zondag 11 juni verzamelen zich een 20-tal moedige wandelaars aan de Sint-Bavokerk van Zellik om deel te nemen aan de jaarlijkse orchideeënwandeling van Natuurpunt Asse.

Via de Kerklaan wandelen ze naar de ingang van het natuurgebied 't Droogveld, waar aan de ingang wat uitleg gegeven wordt door assistent-gids Goedele over hoe het Droogveld zich situeert in het Molenbeek – Maalbeek project (zie foto).

Even verder geeft Johan, beheerder van het gebied, uitleg over de spinselmot die zich op de Europese vogelkers heeft “genesteld” en niet op de Amerikaanse die er vlak naast staat! Ook wordt er al meteen een eerste bosorchis ontdekt en de éénbes. Deze laatste is een zeldzaam plantje dat zich al enkele jaren in ‘t Droogveld bevindt.

Op deze hete dag zijn de stops zoveel mogelijk voorzien op een schaduwrijke plaats, zo ook degene waar vrijwilligster Annie een beknopte maar zeer volledige uitleg geeft over één van onze koestersoorten, namelijk de eikelmuis.

Orchideeenwandeling-in-t-droogveld
Natuurpunt Asse

Verderop komen we aan de weide met ondertussen meer dan duizend bosorchissen. Zij zijn het resultaat van meer dan 30 jaar volgehouden natuurbeheer door de vrijwilligers in samenwerking met de terreinploeg van Natuurpunt en de plaatselijke basisschool De Regenboog uit Zellik.
Om schade te vermijden, wordt de weide zelf niet betreden maar wordt de weg ernaast gevolgd om zo door de aanpalende velden terug richting kerk te wandelen.

Onderweg wordt ook nog knoopkruid gespot. Een plantje dat deze maand ook de de Natuurpunt kalender siert.

De wandeling eindigt met een lekkere pint of iets anders tijdens een gezellige babbel in ‘t Parochiecentrum.