Gewone zeehond
Leo Janssen

Voornet moet zeehonden redden van verdrinkingsdood

6 feb 2017
Natuurbericht
Biodiversiteit
LIFE BNIP
Natura 2000
Strand en zee
Visserij
Zeezoogdieren
Zoogdieren

Na overleg tussen Natuurpunt Westkust en de strandvissersvereniging heeft de gemeente Koksijde het gebruik van een voornet verplicht. Zo wordt vermeden dat zeehonden nog als bijvangst in visnetten terechtkomen. “Na het Vlaamse warrelnettenverbod is dit een belangrijke stap vooruit voor de bescherming van onze zeezoogdieren”, zegt Walter Wackenier van Natuurpunt Westkust.

Onze zeezoogdieren genieten op papier een strikte Europese bescherming, maar vaak blijft van die bescherming in de praktijk niet veel over. Een groot probleem is dat ze als bijvangst in visnetten terechtkomen. Wanneer zeezoogdieren in het achterste gedeelte van fuiknetten (in het vissersjargon ‘karten’ genoemd) zwemmen, dan sterven ze een verdrinkingsdood. Dat is in het verleden vastgesteld zowel bij Grijze als bij Gewone zeehonden.

Na overleg tussen Natuurpunt Westkust en de strandvissersvereniging heeft Koksijde het politiereglement voor de strandvisserij aangepast. Voortaan moeten fuiknetten voorzien zijn van een voornet. De technische beschrijving voor het plaatsen van een voornet is in het regelement beschreven.

Na het verbod door de Vlaamse regering op het gebruik van warrelnetten, is hiermee een belangrijke nieuwe stap vooruit gezet om te vermijden dat zeezoogdieren zoals de Bruinvis en zeehond in onze kustwateren verdrinken. Zeezoogdieren moeten op geregelde tijdstippen aan het wateroppervlak komen om te ademen.

Natuurpunt hoopt dat de andere kustgemeentes dit voorbeeld zullen volgen. Het is perfect mogelijk om strandvisserij en de bescherming van zeezoogdieren te combineren. Uit deze case blijkt ook dat er een grote bereidheid bestaat bij de strandvisvereniging om bijvangst zoveel mogelijk te vermijden.

De maatregel is erg belangrijk voor de bescherming van zeezoogdieren. Er komen aan onze kusten almaar meer zeezoogdieren voor en die zullen hier vermoedelijk ook wel blijven. Of dit toe te schrijven is aan de klimaatwijziging, of met direct gevolg het voedselaanbod, zal onderzoek nog moeten uitklaren. Met de toename van het aantal dieren, worden goede beschermingsmaatregelen erg belangrijk.

Tekst: Walter Wackenier, Natuurpunt Westkust
Foto: Leo Janssen