sponscursus
Natuuracademie

Waternatuur in een veranderend klimaat

14 nov 2022
Lokaal nieuws
Klimaat
Vorming

Wil je te weten komen waarom water en natte natuur zo belangrijk zijn in tijden van klimaatverandering? Vanop unieke locaties in Vlaanderen vertellen 6 experten hoe het o.a. zit met ons grond- en drinkwater, hoeveel natte natuur er was en is in Vlaanderen, en hoe je zelf een spons kan maken van je tuin. Interesse? Schrijf je dan snel in voor de online Sponscursus van Natuuracademie (start vanaf 16 januari 2023), i.s.m. Join for Water en de Milieuboot.

>> Meer info en inschrijvingen

1 cursus, 3 delen

1. Online sponscursus

Na inschrijving krijg je toegang tot het online leerplatform van Natuuracademie met alle lesvideo’s, bijkomende info en discussieforum. De online cursus bevat 6 video’s met deze experts en thema's:

• Wat is waternatuur? - Expert natuurstudie Annelies Jacobs (Natuurpunt Studie)
    Lees alvast dit artikel in De Standaard over 1 van haar passies.
  • Ruimte voor waternatuur - Wetland-expert Kris Decleer (INBO).
    Grasduin eens door zijn spraakmakende wetland-studie
  • Grondwater in een veranderend klimaat - Grondwater-professor Marijke Huysmans (VUB).
    Lees alvast haar boeiende blog rond grondwater.
  • Rivierherstel in een veranderend klimaat - Ecoloog Maarten Van Aert (VMM).
    Hier zie je hem al eens aan het werk.
  • Wat is jouw watervoetafdruk? - Beleidsmedewerker Dirk Glas (Join for Water).
    Bekijk de waterprojecten in binnen- en buitenland van de ngo Join For Water.
  • Je eigen tuin, een spons? - Onderzoeker Stijn Van den Vondel (UA). Ontdek zijn bijdrage aan het boeiende citizen science-project CurieuzeNeuzen in de Tuin.

Vanop unieke locaties in Vlaanderen vertellen ze je hoe het o.a. zit met ons grond- en drinkwater, hoeveel natte natuur er was en is in Vlaanderen, en hoe je zelf een spons kan maken van je tuin.

Kom ook naar de 3 live Zoom-sessies

In het begin, midden en einde van de cursus voorzien we 3 live Zoom-sessies voor alle cursisten, waar we voor de nodige interactie zullen zorgen en steeds een nieuwe gast uitnodigen in de studio.

2. Sponspakket

Je krijg ook een sponspakket thuis gestuurd, waarin o.a. het zeer boeiende en vlot geschreven boek Weg van water inbegrepen zit.

3. Spons-excursies

Direct na de cursus kan je mee met de spons-excursies van de Milieuboot. Deze gaan door in Halle, Vilvoorde, Kappele-op-den-bos, Willebroek, Duffel, Herentals of Antwerpen. Locatie en dag kan je zelf kiezen.

Opgelet: hiervoor moet je je apart inschrijven en betalen (8 euro). Dat kan vlot via deze link

Hoe verloopt de cursus?

• Vanaf 16 januari stellen we elke week nieuwe module ter beschikking over een periode van 6 weken

• Je doorloopt deze zelfstandig op je eigen tempo, op een moment dat voor jou past.

• De modules bestaan uit een mix van video’s en extra's. Zo kan je gaandeweg je kennis opbouwen en testen.

• Op regelmatige basis plannen we een livesessie via Zoom, noteer alvast 16 januari, 6 en 27 februari om 20 uur.

• Het cursusmateriaal blijft minstens 1 jaar beschikbaar om te herbekijken.

Wat heb je nodig?

• Een computer met goede internetverbinding

• Ongeveer 2 uur per week om de online modules te doorlopen.

Praktisch

• Inschrijven kan via de knop rechts, of via het formulier onderaan deze pagina

• Na inschrijving ontvang je betaalgegevens

• Kort voor de aanvang van de cursus ontvang je via e-mail instructies om je te registreren in onze leeromgeving

• Tijdens de cursus verloopt de communicatie enkel via de leeromgeving

Tarieven

• Steuntarief: met een paar extra euro maak je onze activiteiten betaalbaar voor iedereen: 88 euro

• Steuntarief leden | Standaardtarief niet-leden79 euro

• Ledentarief: als lid van Natuurpunt kan je genieten van een korting: 70 euro

• Sociaal tarief: voor wie het wat minder breed heeft: 46 euro

Opgelet: De excursies met de Milieuboot zijn niet inbegrepen in de cursusprijs. Inschrijven voor de excursies kan via deze link. Je vindt er ook de data en locaties. Het boek 'Weg van water' is wel in begrepen in de cursusprijs.

Partners

Natuuracademie organiseert deze cursus in samenwerking met de Join For Water, de Milieuboot en Natuurpunt.