Sanne Ruyts

Natuurbericht
Vogels
Zoogdieren

Voor veel gewonde wilde dieren komt hulp te laat, omdat ze niet op tijd de nodige zorgen krijgen. Het Wildlife Taxi Team van Vogelbescherming Vlaanderen probeert daaraan te verhelpen en bracht in 2017 maar liefst 421 hulpbehoevende dieren uit Vlaams-Brabant naar een opvangcentrum. Naast Houtduiven, Egels en Merels redde het team van vrijwilligers zelfs een Jan van Gent en een Boomvalk.

Over heel Vlaanderen zijn er tien erkende opvangcentra voor vogels en wilde dieren (VOC). De centra worden overkoepeld door Vogelbescherming Vlaanderen en staan in voor de deskundige opvang, verzorging en revalidatie van hulpbehoevende, in het wild levende vogels en andere wilde dieren. Voor dieren in nood is het belangrijk dat ze zo snel mogelijk bij het dichtstbijzijnde VOC terechtkomen. In het centrum van Vlaams-Brabant bleek dit bij uitstek een uitdaging, door de vele verbindingsproblemen en de relatief grote afstand naar omliggende opvangcentra. Daarom startte Vogelbescherming Vlaanderen met een Wildlife Taxi Team.

Het team bestaat uit vrijwillige chauffeurs en dispatchers. De dispatchers geven telefonisch advies aan mensen die een hulpbehoevend dier vonden, de chauffeurs brengen de noodlijdende dieren over naar de omliggende opvangcentra. Vaak vindt iemand een wild dier in nood, maar kan die het zelf niet naar een opvangcentrum brengen, of is de stap om dat te doen te groot. Het team van vrijwilligers is intussen flink gegroeid, en dat levert mooie resultaten op.

Het Wildlife Taxi Team van Vlaams-Brabant haalde vorig jaar maar liefst 421 dieren op. 370 oproepen werden opgelost door telefonisch advies van de dispatchers. Zo zorgde het Wildlife Taxi Team er al verschillende keren voor dat reekalfjes die perfect in orde waren onaangeraakt bleven, of dat jonge vogels niet onnodig werden verplaatst.

dsc_0033.jpg

Een gewonde Kokmeeuw in veilige handen (foto: Sanne Ruyts)

Het dier dat het vaakst getransporteerd werd door het Wildlife Taxi Team in 2017 was de Houtduif, gevolgd door de Egel en de Merel. Maar ook minder algemene diersoorten als de Jan van Gent, Boomvalk, IJsvogel en Gewone grootoorvleermuis passeerden de revue. De meeste dieren die werden opgehaald waren jong (22% van alle interventies) of verzwakt (20%). In 14% van alle interventies betrof het een vogel met een gewonde vleugel. Ramen (8%), katten (7%) en het verkeer (5%) veroorzaakten heel wat slachtoffers.

bosuil_in_doos.jpg

Zieke Bosuil in een kartonnen doos tijdens het transport naar een opvangcentrum. (foto: Sanne Ruyts)

Door het grote succes in Vlaams-Brabant zijn er plannen om ook in andere regio's Wildlife Taxi Teams in ter richten, zodat er een gebiedsdekkende dienstverlening komt in heel Vlaanderen. Sinds kort kan je ook beroep doen op een Wildlife Taxi Team in de regio Gent, het Meetjesland en de regio Midden-Kempen. In de toekomst zullen nog meer regio’s volgen.

Nieuwe taxichauffeurs gezocht
Om het Wildlife Taxi Team verder uit te breiden en de dienstverlening zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, worden nog extra vrijwilligers gezocht. Schrik je er niet voor terug om een noodlijdend dier uit zijn benarde situatie te bevrijden en heb je tijd om af en toe een dier naar een VOC over te brengen? Of sta je mensen graag telefonisch bij met advies en is coördineren iets voor jou? Neem dan contact op via [email protected].

Vind je zelf een gewond dier? Dan kan je het Wildlife Taxi Team bereiken via het nummer 03 331 97 00. Een lijst met opvancentra vind je hier.

Tekst & foto's: Sanne Ruyts, Wildlife Taxi Team