Hoe maak je het als vlinder in het verkavelde Vlaanderen?

23 mei 2019

Bij insecten die in opmars zijn wordt klimaatverandering vaak als oorzaak gegeven. Bij libellen is de toename van warmteminnende soorten die hun leefgebied vanuit Frankrijk naar onze contreien hebben uitgebreid, goed gedocumenteerd. En hoewel er bij vlinders ook heel wat verliezers zijn, nemen sommige soorten opvallend toe. Maar die opmars valt niet helemaal aan klimaatverandering toe te schrijven.

De muggenbrigade: vleermuizen en padden voorkomen jeuk

23 mei 2019

De zomer komt eraan, en dus ook het gezoem van muggen, en de jeukende muggenbeten... Steken alle muggen of alleen de vrouwtjes? Voeden ze zich met bloed? Waarom voel je de muggenaanval niet? En hoe kan de natuur jouw helpen om te voorkomen dat muggen opdagen in je slaapkamer?

EuroBirdPortal: Vogeltrek in Europa nu live te volgen

21 mei 2019

Op 9 april zette de European Bird Census Council (EBCC) een live update van het EuroBirdPortal (EBP) online. Deze live viewer laat je toe om van 105 vogelsoorten online dagelijks hun voorkomen in Europa te volgen: voor trekvogels betekent dit dat de trekbewegingen live in kaart worden gebracht. Een revolutionaire stap in Europa, want voor het eerst zien we de resultaten van miljoenen gegevens van vele duizenden waarnemers uit heel Europa, verzameld in één portaal. Het resultaat is indrukwekkend.

Slapen de slaapmuizen nog?

17 mei 2019

De warme, zonnige februarimaand deed vermoeden dat onze slaapmuizen dit jaar vroeg uit winterslaap zouden komen, maar niets bleek minder waar. De hazelmuizen zijn ondertussen wakker, maar de echte langslapers, de eikelmuizen, zoeken nog vaak hun winterverblijf op.

Soortenrijke bossen functioneren beter, vooral wanneer ze klein zijn

14 mei 2019

Bossen kunnen bestaan uit 1 of meer verschillende boomsoorten. Bomen zijn echte ecosysteem-ingenieurs die tal van natuurlijke processen in het bos beïnvloeden. Onderzoekers van de Universiteit Gent toonden recent in een grootschalige studie aan dat bossen met een hogere diversiteit aan boomsoorten beter functioneren – ze slaan bijvoorbeeld meer koolstof op, herbergen een grotere diversiteit aan insecten en zorgen voor een betere gezondheid bij vogels. Bovendien bleek dat het positieve effect van diversiteit op het functioneren van bosecosystemen het sterkst is in kleine en gefragmenteerde bosjes. Vooral deze kleine vlekjes bos zijn dus erg gebaat bij een behoud aan boomsoortendiversiteit.

Monniksgier duikt op in Schriek en zorgt voor volkstoeloop

09 mei 2019

Een zeldzame monniksgier werd gisteren gespot in Schriek. Het is pas de tweede keer dat een wilde monniksgier in België wordt gezien. Schriek werd gisteren dan ook overspoeld door kijklustige vogelaars.

De Aziatische modderkruiper: van Nederland naar België

07 mei 2019

Op 22 maart 2019 controleerden Stef Houben en Naomi Lambrikx de fuiken die ze plaatsten voor het meetnet van de kamsalamander. Tot hun verrassing zat in één van de fuiken een vreemde modderkruiper. Dat bleek een Aziatische modderkruiper te zijn, nog maar de tweede waarneming in België.

Het spook van de Blankaart is terug!

06 mei 2019

In het Blankaart-gebied werden de voorbije jaren heel wat natuurinrichtingswerken uitgevoerd. De focus van het natuurinrichtingsplan lag vooral op rietvogels. In de oude rietlanden werden o.a. populieren en wilgen gekapt, in een poging om het broedhabitat van soorten als Roerdomp te herstellen. Deze beheerwerken werpen alvast mooie resultaten af: sinds 30 maart is het spook van de Blankaart terug. Eindelijk!

Eerst water, de rest komt later

02 mei 2019

Zou dit advies bij brandwonden ook de eerste hulp bij natuurbeheer moeten zijn? De voorbije zes jaar voerde Natuurpunt natuurherstelwerken uit met het LIFE Hageland-project en meermaals kwam naar voor hoe belangrijk water is bij natuurherstel, zowel grondwater, beekwater als overstromingswater. Hieronder volgen enkele ervaringen opgedaan tijdens het project.

Dieren onder de wielen: wat we geleerd hebben na 10 jaar monitoring

30 april 2019

Het project Dieren onder de wielen, de monitoring van aangereden dieren in Vlaanderen, bestaat tien jaar. Nergens ter wereld is deze problematiek zo gedetailleerd in kaart gebracht als in Vlaanderen, met dank aan burgerwetenschappers. Nu de knelpunten, piekperiodes en voornaamste slachtoffers in kaart gebracht zijn, is het hoog tijd voor een ontsnipperingsplan.

Vlaamse adders doorstaan warm en zonnig 2018

24 april 2019

De lange, warme en droge zomer van 2018 ging gepaard met een opmerkelijke afname van het aantal waarnemingen van de Adder. Onderzoekers uit zowel Vlaanderen als Nederland vreesden dat de uitzonderlijke weersomstandigheden een nadelig effect hadden op de conditie en overle-ving van de dieren. Ze keken dan ook met belangstelling uit naar het voorjaar van 2019, wanneer de Adders ontwaken uit hun winterslaap. Om de vinger strak aan de pols te houden, geven we een eerste overzicht van de nieuwe waarnemingen.

Daar is de lente: uitkijken naar koninginnenpages, grote vossen en rouwmantels

24 april 2019

Het prachtige lenteweer zorgt ervoor dat er ook heel wat vlinders te zien waren de voorbije dagen. Sommige soorten, zoals de dagpauwoog, vliegen ten gevolge van het droge en hete 2018 in erg lage aantallen, terwijl andere soorten zich in ongeziene aantallen laten opmerken. Dat is het geval voor drie minder algemene tot zeer zeldzame soorten: de Koninginnenpage, de grote vos en de rouwmantel.

Grootste burgerwetenschapsproject van het land krijgt make-over met beeldherkenningssoftware

16 april 2019

Waarnemingen.be, de populaire website waar elke natuurliefhebber zijn observaties van dieren en planten kan melden en delen met anderen, kreeg een volledige make-over. Dankzij de geïntegreerde beeldherkenningssoftware vertelt de website haar gebruikers zelf welke soort ze gespot hebben.

40 jaar Europese Vogelrichtlijn: de IJzervallei in de kijker

15 april 2019

Het gaat niet goed met de akker- en weidevogels, konden we vorige week lezen in een rapport van het Instituut voor Natuur- en bosonderzoek waar ook Natuurpunt aan meewerkte. Maar gelukkig zijn er ook lichtpuntjes. De 24 speciale beschermingszones die erkend en afgebakend zijn in uitvoering van de Europese Vogelrichtlijn kunnen zonder twijfel tot de vogelrijkste gebieden in Vlaanderen gerekend worden. Dit geldt zeker voor de IJzervallei. Zoals recent beschreven in het vogeltijdschrift Natuur.oriolus heeft dit gebied een bijzondere betekenis voor broedende weide- en moerasvogels en als overwinteringsgebied voor watervogels. Er worden voor 25 vogelsoorten Europese instandhoudingsdoelen gerealiseerd.

Uitgestorven gewaande plant herontdekt dankzij digitaal herbarium

11 april 2019

Sinds maart vorig jaar, is een deel van het gigantische herbarium van Plantentuin Meise online raadpleegbaar voor iedereen. Plantkundigen, zowel professionelen als gepassioneerde liefhebbers vinden sindsdien hun weg naar deze digitale herbariumcollectie. Zo ook Annelies Jacobs van Natuurpunt. Haar oog viel op een herbariumexemplaar van het in België uitgestorven gewaande knarkruid uit 1866. Ze bezocht met Steven Jacobs de plek waar deze plant werd verzameld en ja hoor, daar was tot ieders vreugde na meer dan 150 jaar nog steeds een relictpopulatie van deze soort aanwezig!

Aantallen Vlaamse akker- en weidevogels blijven dalen

11 april 2019

De voorbije 12 jaar zijn aan landbouw gebonden vogelsoorten als de veldleeuwerik en de grutto verder blijven afnemen, tot op een punt dat er in sommige uitgestrekte landbouwgebieden nog nauwelijks vogels te horen zijn. Dat blijkt uit de recentste monitoring van algemene broedvogels (ABV-project, Algemene Broedvogels Vlaanderen) die het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) vandaag bekend maakt. De tellingen werden uitgevoerd door vrijwilligers van Natuurpunt en geanalyseerd door het INBO.

Zeldzame boommarter keert terug naar Zoniënwoud

08 april 2019

Op 21 maart 2019 kon een boommarter op beeld vastgelegd worden in het Zoniënwoud nabij Brussel. Een bijzondere vondst, want het is de eerste keer dat de soort met zekerheid werd waargenomen in dit uitgestrekte bosgebied. Een overtuigend resultaat van de inspanningen voor natuurbehoud, waar zowat alle organisaties die in de natuursector actief zijn, in delen.

Regenwormen in de moestuin houden van nietsdoen

07 april 2019

Hoe kan je de biodiversiteit in je moestuin vergroten? Door er voor te zorgen dat regenwormen er zich thuis voelen. De hoogste verscheidenheid aan regenwormen vind je in een natuurlijke moestuin waar er weinig ingegrepen wordt. De manier waarop je dus je moestuin gebruikt, kan een positieve invloed hebben op de natuur in Vlaanderen.

Nooit zo weinig merels en mussen in Vlaamse tuinen

04 april 2019

Dat blijkt uit een diepgravende analyse van het Grote Vogelweekend, de tuinvogeltelling die Natuurpunt organiseerde op 26 en 27 januari 2019. Behalve verliezers zijn er ook winnaars in onze tuinen: de koperwiek, een Scandinavische lijster, werd opvallend vaak gezien in Vlaanderen. Het toenemend succes van het telweekend, met dit jaar een recordaantal van 36.488 tellers, zorgt voor een hoop interessante gegevens over tuinvogels.

Landbouwers en natuurbeschermers onder één dak voor boerennatuur

03 april 2019

Het lijkt niet evident om landbouwers en natuurbeschermers met elkaar te verbinden. Na de tweede wereldoorlog evolueerde de landbouwsector in sneltempo richting intensiever en grootschaliger. De boerennatuur, die oorspronkelijk bij de landbouw hoorde, ging hiermee sterk achteruit en natuurbescherming drong zich op. Nochtans hebben beide partijen iets dat hen bindt: het gebruik van het land. Daarbij staat het behoud van de schaarse resterende open ruimte voorop.