Gevorkte spinneneter is Europese spin van het jaar 2021

19 januari 2021

De gevorkte spinneneter is verkozen tot Europese spin van het jaar 2021. Dat hebben 84 spinnendeskundigen uit 27 Europese landen beslist, zo meldt de Belgische Arachnologische Vereniging ARABEL. Zoals zijn naam doet vermoeden, voedt de spinneneter zich enkel met andere spinnen, hij bouwt zelf geen web maar waagt zich in dat van andere soorten om die dan op een slinkse manier te overmeesteren.

In vogelvlucht over 2020

18 januari 2021

Terwijl 2020 een enorme impact had op de gedragingen van onze eigen soort, bleef het op vogelgebied een jaar met hoogtes en laagtes. Sommige soorten zetten hun opmars door, andere kwijnden verder weg, zonder hoop op een positieve ommezwaai.

Vlinders blijven zorgenkindjes

15 januari 2021

De achteruitgang van insecten blijft een heet hangijzer. Het wetenschappelijke tijdschrift PNAS wijdde er een themanummer aan. Daarin is er ook aandacht voor dagvlinders in West-Europa. Hoe gaat het daar intussen mee?

2020 was het jaar van de comeback van grote zoogdieren

11 januari 2021

Het voorbije jaar heeft op vlak van zoogdieren absoluut verrast. Otter, wolf en lynx: het zijn geen soorten meer uit een verre wildernis, maar grote zoogdieren die bezig zijn aan een terugkeer in ons land. Een beknopt overzicht van 2020, en een blik op de toekomst.

Was 2020 een boerenjaar voor wilde bijen?

07 januari 2021

2020 was een jaar dat velen liefst zo snel mogelijk zouden willen vergeten. Maar ook dit jaar was er heel wat interessants te beleven in de natuur. Wilde bijen vormen hier geen uitzondering op. Een overzicht.

Natuurpunt pleit voor een vuurwerkarme jaarwissel (ook in niet-coronajaren)

05 januari 2021

De nieuwjaarsnacht ligt achter ons. Het was anders dan ooit voorheen, nu er voor het eerst een nationaal vuurwerkverbod was ingesteld, als één van de vele corona-maatregelen. Het is misschien wel jammer dat er niet uitbundig gefeest kon worden maar Natuurpunt is erg verheugd dat het nieuwe jaar niet met vuurwerkknallen werd ingezet. Elk jaar leiden de vele duizenden nieuwjaarsknallen immers tot enorme verstoringen, vooral bij rustende (water)vogels. Deze verstoringen worden elk jaar weer duidelijk in kaart gebracht door radarbeelden.

Nog meer kansen voor overwinterende vleermuizen in het Fort van Walem

04 januari 2021

Forten zijn een ideale overwinteringsplek voor vleermuizen. Het is er donker en ruim en de temperatuur daalt er niet onder het vriespunt. In het Fort van Walem (bij Mechelen) overwinteren er jaarlijks enkele honderden vleermuizen. De afgelopen twee jaar heeft Natuurpunt belangrijke werken uitgevoerd om het fort nog beter geschikt te maken voor overwinterende vleermuizen.

Dit was 2020 voor Natuurpunt en de natuur!

30 december 2020

2020: wat een jaar! Een jaar waarin het coronavirus de hoofdrolspeler was, maar waar we massaal de natuur dicht bij huis (her)ontdekten. Nooit eerder werd het belang van wat groen in de buurt zo duidelijk als afgelopen jaar.

Oostkustpolders nog altijd een veilige haven voor overwinterende kleine rietganzen uit Spitsbergen

22 december 2020

De aanzet van de winter 2020-2021 was extreem zacht: geen vorst, geen sneeuw, geen ijsdagen. Hoe reageren de 'vriezeganzen' op zulke zachte winters?

Hout vasthouden

21 december 2020

De meesten onder ons kennen die gewoonte wel: even een stuk hout vasthouden om het geluk een handje te helpen. Voor mensen niets meer dan bijgeloof. Maar dat is het niet voor heel wat overwinterende insecten. Bij hen is hout vasthouden zeer letterlijk te nemen, of het kan helemaal verkeerd aflopen.

De non-binaire mol – een genetische aanpassing maakt vrouwelijke mollen mannelijk

16 december 2020

Mollen hebben geen eenvoudig leven, begraven onder tonnen aarde. Daarom ontwikkelden ze nuttige aanpassingen aan het leven ondergronds, zoals sterke, brede graafpoten. Vrouwelijke mollen hebben daarnaast nog een opmerkelijke strategie: ze beschikken over vermannelijkte geslachtsdelen en veel testosteron. Wetenschappers ontdekten nu de complexe genetische basis voor de merkwaardige seksuele ontwikkeling van de mol.

Nieuwe risicoatlas brengt gevaarlijke luchtlijnen voor vogels in kaart

15 december 2020

Om iedereen van stroom te kunnen voorzien, heeft België een netwerk van 8.781 kilometer aan elektriciteitsverbindingen waarvan 5.614 km bovengronds loopt. ‘s Nachts, in het schemerduister of bij mist, zijn deze luchtlijnen vaak niet goed zichtbaar voor vogels. Ze kunnen dan tegen deze luchtlijnen aanvliegen. Op vraag van Elia brachten Natuurpunt, Natagora en het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) in een risicoatlas de plaatsen met de hoogste aanvliegrisico’s voor vogels in kaart. De risicoatlas is gebaseerd op een enorme hoeveelheid data die in de periode 2009 - 2019 vooral door vrijwilligers werden ingezameld.

Half miljoen paddenstoelen ‘geplukt’ tijdens de Digitale Paddenstoelenpluk

15 december 2020

Van 1 september tot 30 november riep Natuurpunt op om massaal op zoek te gaan naar paddenstoelen. Niet om ze echt te plukken, wel om ze digitaal mee te nemen en op naam te brengen via de app ObsIdentify. Dat leverde 111.804 waarnemingen op van 1824 soorten, waaronder niet alleen veel zwavelkopjes, honingzwammen en vliegenzwammen, maar ook zeldzaamheden zoals de kammetjesstekelzwam, pruikzwam en adonismycena.

Schorregebied van het Zwin trekt unieke schorrezangers aan

11 december 2020

In Nederland noemt men ze ‘kwelderzangers’, in Vlaanderen zijn het ‘schorrezangers’. Kwelders of schorren zijn vegetatietypes die voorkomen op plaatsen die regelmatig door water overspoeld worden, onder invloed van het getij. Dit vegetatietype komt in het Zwin nog op relatief grote oppervlaktes voor. Een handvol zangvogels die in de winter naar Vlaanderen afzak is sterk gebonden aan deze schorregebieden. Strandleeuweriken, fraters, ijsgorzen en sneeuwgorzen: maak kennis met de kwelderzangers.

Speuren op het strand levert 5 nieuwe soorten voor België op

09 december 2020

Het heeft een tijdje geduurd om alle soorten op naam te brengen maar recent werden in de Strandvlo - het tijdschrift van de Strandwerkgroep - maar liefst 5 nieuwe soorten voor België vermeld. De aard van de beestjes en hun levenswijze laten vermoeden dat ze zo uit een Halloweenfilm zijn weggelopen.

Onverwachte vondst van verblekende wasplaat in Lier

07 december 2020

Wasplaten staan bekend als de orchideeën onder de paddenstoelen: kleurrijk, mooi en ze groeien enkel op bijzondere plaatsen. Vaak zijn dat ongestoorde en onbemeste graslanden. De tweede Vlaamse vondst van de verblekende wasplaat in de Kleine Netevallei te Lier is des te verrassender omdat ze in een bos gebeurde. Wat heeft zo’n zeldzame soort eigenlijk nodig om te overleven?

Nieuwe broedvogelatlas van heel Europa: een mijlpaal

04 december 2020

Er gingen zo’n 120.000 vogelaars voor het veld in, van de Azoren tot aan de Oeral. Met één doel: na zo’n dertig jaar een nieuw overzicht krijgen van alle broedvogels van heel Europa. De resultaten zijn samengevat in de nieuwe Europese broedvogelatlas (EBBA2), een boek dat op drie december werd gepresenteerd. Wat zijn de grote verschuivingen en wat valt er nog meer op?

De Zwinduinen- en polders, van onschatbare waarde voor kustbijen!

02 december 2020

Natuur en Bos en Natuurpunt Studie sloegen de handen in elkaar om beter zicht te krijgen op het belang van de Natura 2000-natuur voor wilde bijen en om hen in de toekomst beter te kunnen helpen. In 2018 werd in het kader van het SAPOLL-project het natuurgebied Zwinduinen-en Polders aan de Oostkust in Knokke geïnventariseerd op wilde bijen. In het gebied komen een groot aantal soorten voor die enkel nog in de kustduinen worden teruggevonden. Tijdens de inventarisatie werden 91 soorten wilde bijen gevonden in het gebied. Samen met eerdere waarnemingen brengt dat het totaal aantal soorten wilde bijen in het gebied op maar liefst 102! Dit is een vierde van de Belgische fauna.

Rotszwaluw op spoed bij Maria Middelares

30 november 2020

Sinds vrijdagnamiddag 27 november 2020 kreeg de spoedafdeling van het AZ Maria Middelares in Gent een bijzondere gast op bezoek: een rotszwaluw jaagt er de ganse dag op insecten en brengt er de nacht door op smalle richels, boven de ramen op de hogere verdiepingen. Zowel voor de rotszwaluw, de verpleegkundigen als voor vogelspotters is dit een uitzonderlijke ervaring.

Uitbraak vogelgriep H5N8 in België

26 november 2020

Op verschillende plekken in Nederland en België werden onlangs uitbraken van vogelgriep vastgesteld. Er bestaan verschillende varianten van het vogelgriepvirus, zo hebben sommige varianten weinig invloed op wilde vogels, maar zijn ze desastreus voor pluimvee, zoals kippen. Nu gaat het helaas om een hoog besmettelijke en gevaarlijke variant H5N8. Daarom: wees alert als je dode vogels vindt.