Kerkhoven en begraafplaatsen bruisen van het leven

29 oktober 2020

-Kerkhoven en begraafplaatsen kunnen een verrassende biodiversiteit bevatten. Tal van bijzondere dieren, planten en paddenstoelen vinden er vandaag een ‘laatste rustplaats’, dankzij de aanwezigheid van specifieke biotopen. Daarom verdient het beheer van deze gebieden onze aandacht. In Vlaams-Brabant werd de afgelopen 2 jaar, met financiële ondersteuning van de provincie, de biodiversiteit van kerkhoven en begraafplaatsen in kaart gebracht en werden enkele acties ondernomen voor het creëren van draagvlak en behoud van deze natuurwaarden.

Huisgierzwaluw boven Blankenberge: een nieuwe soort voor België

27 oktober 2020

Maandag 26 oktober 2020 werd om 15u24 een huisgierzwaluw ontdekt boven de Kustbaan in Blankenberge. Deze soort werd nog nooit eerder in België waargenomen en kon dan ook rekenen op heel wat belangstelling van toegesnelde vogelaars. De vogel bleef aanwezig tot in de avondschemer maar werd de dag erna (voorlopig) niet meer opgemerkt.

Faunapassages in het Zoniënwoud goed gebruikt door sprinkhanen en loopkevers

26 oktober 2020

In 2019-2020 onderzocht Natuurpunt Studie - in opdracht van het Departement Omgeving en met medewerking van het Agentschap Natuur en Bos - welke dieren gebruik maken van enkele faunapassages in het Zoniënwoud. Uit een eerder onderzoek bleek al dat heel wat zoogdieren deze passages gebruiken. Verder onderzoek toont nu aan dat ook tal van ongewervelden - waaronder een aantal soorten die erg gevoelig zijn voor versnippering - deze faunapassages gebruiken.

Eieren rapen aan de Belgische kust

23 oktober 2020

In de Noordzee komen verschillende soorten roggen en haaien voor. Veel van deze soorten planten zich voort door leerachtige eikapsels te leggen, die regelmatig aanspoelen op onze stranden. Van elke soort ziet het eikapsel er anders uit. Hierdoor kan je een eikapsel tot op soort identificeren. Via jaarlijks georganiseerde citizen science projecten, ook wel "egg case hunts" genoemd, werken vrijwilligers uit verschillende landen samen om te zoeken naar haaien- en roggeneieren langsheen de stranden. Deze zoektochten leveren belangrijke wetenschappelijke inzichten op over de geografische spreiding, populatiegrootte en reproductie van roggen en haaien.

Eerste broedgeval van koereiger in de Blankaart

21 oktober 2020

De Blankaart in Woumen (West-Vlaanderen) is een belangrijk broedgebied voor reigers. Met een kolonie van blauwe reigers, lepelaars, kleine zilverreigers en grote zilverreigers mag het belang van dit natuurgebied niet worden onderschat. In 2020 werd hier voor het eerst ook een broedgeval van een koereiger vastgesteld.

De komst van de gestreepte Amerikaanse rivierkreeft in Vlaanderen, een streep door de rekening voor de Vlaamse natuur?

19 oktober 2020

In de zomer van 2019 werd de gestreepte Amerikaanse rivierkreeft (Procambarus cf. acutus) aangetroffen in Antwerpen en Oost-Vlaanderen. Een revisie van de waarnemingen van rivierkreeften op het digitale dataplatform waarnemingen.be leverde vervolgens nog waarnemingen op van twee andere locaties in Antwerpen en Limburg waardoor de soort uiteindelijk in drie provincies aanwezig blijkt te zijn. Dit is al de vijfde exotische rivierkreeft voor ons land.

Recordaantallen buizerds over Lage landen

15 oktober 2020

Ongewoon hoge aantallen buizerds trokken gisteren over ons land, zelfs in flinke groepen. Op heel wat trektelposten werden honderden exemplaren genoteerd. Op de telpost ‘Averbode Bos en Heide’ werden 778 overtrekkende buizerds geteld. Dit is een nieuw Belgisch record: nooit eerder werden er op één dag vanop één locatie zoveel overtrekkende buizerds geregistreerd. Het vorige record werd gevestigd op 15 oktober 2011: toen werden op de telpost van Kristallijn-Maatheide 644 buizerds geteld.

East meets West: twee extreme dwaalgasten op één dag in het Zwin Natuur Park

14 oktober 2020

Maandag 12 oktober 2020 begon als een rustige dag in het vogelringstation van het Zwin Natuur Park in Knokke-Heist. Tot er op een uurtje verschil van elkaar zowel een roodkeelnachtegaal als een witkeelgors opdook. De ene helemaal uit het Oosten, de andere uit het Westen. Een bijzonder unieke ontmoeting. Het is pas de tweede keer ooit dat beide soorten in België vastgesteld werden.

Brugge helpt amfibieën om veilig over te steken

12 oktober 2020

Elk voorjaar trekken amfibieën naar hun voortplantingspoel. Helaas moeten ze hiervoor vaak een weg oversteken, met alle gevolgen van dien. Stad Brugge riep de hulp in van Natuurpunt om de knelpunten in kaart te brengen en oplossingen aan te bieden. Zo kon dit voorjaar nog in allerijl een overzetactie op poten gezet worden en konden 662 dieren gered worden. Voor de overige knelpunten wordt nu bekeken hoe dit aangepakt kan worden.

Jonge wolf doodgereden in Limburg: dringend tijd voor actieplan ontsnippering

09 oktober 2020

Vanochtend werd bekend dat een jonge wolf is aangereden op de N74 in Hechtel-Eksel. Het dier overleefde de klap niet. Vermoedelijk gaat het om één van de welpen van het Limburgs wolvenpaar August en Noëlla. Een tragisch voorval, dat het belang onderstreept om het Actieprogramma Ecologische Ontsnippering (VAPEO) nu snel op te starten.

Nana-nana: zuidelijke sikkelsprinkhaan nieuw voor België én Nederland

07 oktober 2020

Met het opwarmen van het klimaat wordt West-Europa steeds meer geschikt voor zuidelijke planten en dieren. We zien de laatste jaren dan ook een noordwaartse uitbreiding van vooral mobiele soorten. Eén van de soorten die al enkele jaren verwacht wordt, is de zuidelijke sikkelsprinkhaan. De soort blijkt nu stiekem al in België en Nederland voor te komen, en is tenminste een jaar over het hoofd gezien.

Exotische koningsmantelvlamhoed voor het eerst in België

06 oktober 2020

Tijdens een paddenstoelenexcursie van de Koninklijke Vlaamse Mycologische Kring (KVMV) in het Troostembergbos in Tielt-Winge werd een opvallende nieuwkomer voor België ontdekt: de koningsmantelvlamhoed. In Nederland is deze Aziatische soort al sinds 2018 gekend, dus paddenstoelkenners keken er al even naar uit om hem in ons land te vinden.

Ondanks regenweer bijna 120.000 trekvogels geteld tijdens EuroBirdwatch20

05 oktober 2020

Het voorbije weekend hebben doorheen heel Europa ruim 23.000 mensen meegedaan aan EuroBirdwatch, het grootste vogelkijkgebeuren van het jaar. In 36 landen vonden meer dan 1700 activiteiten plaats om van het spektakel van de vogeltrek te genieten en dat leverde een ronduit indrukwekkend totaal van 6 miljoen vogels op. In België deed Natuurpunt gewoontegetrouw de coördinatie en werden op zaterdag 3 oktober 59 trektelposten bemand, goed voor 117.052 vogels. Als we er de geringde vogels bijtellen brengt dat de teller op 120.280.

Eindelijk nog eens een massa langpootmuggen

01 oktober 2020

“Precies vliegende spinnenkoppen” “Zoals in The Birds van Hitchcock, maar dan met langpootmuggen in de hoofdrol”. De omschrijvingen van de aantallen langpootmuggen van afgelopen week waren niet van de poes. Het was dan ook een opvallend fenomeen: het plotse verschijnen van duizenden langpootmuggen, in gazons, tegen gevels en ramen, enfin, een beetje overal. Wie zijn ze? Wat doen ze? Wat drijft hen?

Velduilen broeden opnieuw succesvol in de Westkustpolders

30 september 2020

In 2020 werden in de aaneengesloten graslandcomplexen van de Westhoek opnieuw twee succesvolle broedgevallen van velduil vastgesteld. Hoewel de soort hier ook al in 2014 en 2019 tot broeden kwam, blijven broedgevallen van velduil in België best uitzonderlijk. En dit keer was dat zeker zo, omdat heel wat moderne technologie werd ingezet om de nesten op te sporen en de vogels te volgen.

Jouw waarneming helpt bij internationaal biodiversiteitsonderzoek

29 september 2020

Steeds meer natuurwaarnemingen van burgers vinden hun weg naar de internationale biodiversiteitsdatabase van de ‘Global Biodiversity Information Facility’ (GBIF). Zo dragen burgers bij aan het in kaart brengen én hopelijk ook het in stand houden van de biodiversiteit van onze planeet. Recent werd weer een grote stap gezet door miljoenen waarnemingen toe te voegen uit de online portaalfamilie Observation.org (waartoe ook Waarnemingen.be behoort) van over heel de wereld met gevalideerde foto’s.

De Attila de Hun der kiekendieven komt er aan

23 september 2020

Het werkt inspirerend om actuele ontwikkelingen in de vogelwereld te spiegelen aan de daden van historische figuren. Attila de Hun werd in 451 na Christus in Frankrijk door de Romeinen verslagen. De steppes in het Oosten, van waaruit de Hunnen ooit Europa binnenstormden in hun roes van onoverwinnelijkheid, zijn nog steeds hét bolwerk van broedende steppekiekendieven. Door een veranderend landbouwbeleid lijkt de steppekiekendief daar vandaag in de problemen te komen, net terwijl deze toch wel spectaculaire roofvogel in onze contreien wat extra lucht krijgt. Akkervogelexperten van Werkgroep Grauwe Gors wagen zich aan een voorspelling.

Blauw weeskind in ongeziene aantallen gemeld

22 september 2020

Misschien blijft Georges-Louis Bouchez na de hele Vivaldi-saga wel als een blauw weeskind achter, maar in dit bericht hebben we het over een spectaculaire nachtvlinder. Het blauw weeskind is voor veel nachtvlinderaars een heilige graal. Tot voor kort moest je naar Wallonië om deze grote nachtvlinder te zien. Maar dit jaar is de soort volop aan het zwerven en worden ze ook in Vlaanderen gezien, van De Panne tot in Maaseik.

Absintmonnik beleeft boerenjaar

17 september 2020

De zeldzame absintmonnik werd in 2020 al vaker waargenomen dan in de 15 jaren ervoor samen. Een topjaar dus voor de soort, die je gerust de koning van de camouflage onder de Belgische nachtvlinders kan noemen. Al heeft extra aandacht voor de soort ook bijgedragen aan het hoge aantal waarnemingen.

Living Planet Report: hoe vergaat het de natuur in België?

16 september 2020

Hoe evolueert de biodiversiteit in België? WWF, Natuurpunt, Natagora, het Belgisch Biodiversiteitsplatform, het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen en verschillende andere Belgische instellingen zochten het uit. Resultaat: het allereerste ‘Living Planet Report’ voor België. De conclusie? Er is reden tot voorzichtig optimisme, al blijven er grote bezorgdheden.