Tuinvogels onder de loep: wat leren we van het Grote vogelweekend 2021?

15 april 2021

Jaarlijks zetten tienduizenden Vlamingen zich schrap om de vogels in hun tuin te tellen. Tijdens de jongste editie van Het Grote Vogelweekend op 30 en 31 januari 2021 telden 73.442 deelnemers de tuinvogels in 43.191 Vlaamse tuinen. Daarmee blijkt de tuinvogeltelling veruit de grootste publiekscampagne van Natuurpunt. In totaal werden er 1.314.387 vogels geteld. Dit jaar bundelde Natuurpunt de krachten met acteur en vogelliefhebber Michaël Pas, acteur en notoir vogelliefhebber die als geen ander zijn passie voor vogels kan uitdragen. Het rapport van 2021, dat deze week werd verspreid onder de tellers, formuleert de krachtlijnen van dit jaarlijks evenement en bundelt de belangrijkste bevindingen.

Toch voortplanting van uitheemse schildpadden in België?

12 april 2021

In september 2020 zijn in een tuin in Blankenberge op natuurlijke wijze vier jonge Griekse landschildpadden Testudo hermanni uit het ei gekropen. Hoewel de ouderdieren reeds 50 jaar in de tuin leven en elk jaar eieren leggen, is het de eerste keer dat er nakomelingen worden gevonden.

Meer zeehonden aan de kust, en dus ook meer uitdagingen

09 april 2021

Zeehonden zijn de laatste tijd niet weg te slaan uit het nieuws. Lange tijd was het moeilijk een zeehond aan onze kust te spotten, maar de laatste jaren maken ze hun comeback. En dat is goed nieuws! Niet enkel de populatie gewone zeehond is gegroeid, de populatie grijze zeehond maakte ook een grote stijging door. De gevolgen zijn overwegend positief: we zien steeds meer rustende zeehondenpups aan onze stranden. Maar helaas zijn er ook negatieve gevolgen: het aantal verdronken zeehonden in visnetten stijgt.

Licht uit voor de glimworm

08 april 2021

De impact van nachtelijk kunstlicht op dieren en planten krijgt groeiende aandacht en wordt meer en meer erkend als ernstige bedreiging voor de biodiversiteit. Onderzoekers van de Universiteit Antwerpen hebben onderzocht wat de effecten van witte LEDs zijn op het paarsucces van de grote glimworm (Lampyris noctiluca). Ze ontdekten dat de mannetjes sterk beïnvloed worden door wit licht en dat dit al het geval is bij verrassend lage lichtintensiteiten. Wanneer de vrouwtjes in een verlichte zone zitten, zijn de mannetjes niet meer in staat om ze te vinden en kunnen ze zich dus niet voortplanten.

PAS – Problematische Aanpak Stikstof?

06 april 2021

Stikstof en de bedreiging die het vormt voor natuurlijke habitats waren volop in het nieuws de voorbije weken. Om het teveel aan stikstof terug te dringen, wordt vaak een intensiever natuurbeheer voorgesteld om extra organisch materiaal te verwijderen, door maaien, plaggen of strooisel weg te halen. In het nieuwe nummer van Natuurfocus gaan vijf wetenschappers van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek hier dieper op in.

Regelmatig vlinders tellen loont

02 april 2021

Met de eerste warme lentedagen verschijnen ook de eerste vlinders weer. Naast het jaarlijkse Vlinderweekend organiseert Natuurpunt sinds 2007 ook maandelijkse tellingen van dagvlinders in tuinen. In 1878 Vlaamse tuinen werden de voorbije jaren op herhaalde basis vlinders geteld: tellers noteerden 104 verschillende soorten dag- en nachtvlinders. De meest voorkomende vlinder in de tuinen is het klein koolwitje. Alle resultaten van 13 jaar tellen werden uitgebreid geanalyseerd in een samenwerking tussen Natuurpunt en het INBO, in het kader van het Natuurrapport 2020.

Elia maakt luchtlijn in Gentse Kanaalzone zichtbaar voor vogels

01 april 2021

Vogelkrullen zullen er voortaan voor zorgen dat vogels de luchtlijn ter hoogte van de R4 in Evergem beter zullen zien en er dus minder vaak tegenaan zullen vliegen. Elia, de beheerder van het Belgische hoogspanningsnet, plaatst deze bebakening na een studie van Natuurpunt waaruit bleek dat vogels vaak tegen deze luchtlijn aanvlogen. België telt in totaal meer dan 5.600 km bovengrondse elektriciteitsverbindingen waarvan 325 kilometer een verhoogd risico vormt voor vogels. Elia bebakende in totaal al 50 kilometer. Uit een eerste monitoring van Natuurpunt blijkt dat het aantal vogelslachtoffers drastisch daalt na het plaatsen van de bebakening.

Daar is de lentebekerzwam

30 maart 2021

De lentebekerzwam, een opvallende maar zeldzame verschijning, werd in maart aangetroffen in een tuin in Berlaar. Het is de eerste keer dat de soort, die in symbiose leeft met bomen, in een Vlaamse tuin wordt aangetroffen. Wie bomen en veel mos in zijn tuin heeft en zondag naar paaseieren zoekt, kan dus ook een lentebekerzwam vinden.

Tijd om de Noordzeenatuur zijn fundament terug te geven

28 maart 2021

Mooie riffen spotten is niet exclusief voorbehouden aan verre snorkelvakanties aan de Australische kust. Het grijze water van onze Noordzee herbergt zijn eigen riffen.

Algemene broedvogels in Vlaanderen: trend zet zich door

25 maart 2021

Sinds 2007 organiseert het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) in samenwerking met Natuurpunt Studie een jaarlijkse monitoring van een 100-tal algemene en schaarse broedvogels in Vlaanderen in het ABV-project. Jaarlijks rapporteert het INBO de nieuwe cijfers die daaruit voortvloeien in zogenaamde indicatoren. Recent werden de tellingen van 2020 mee verwerkt en geanalyseerd.

Lichtvervuiling beïnvloedt bestuivers zelfs overdag

23 maart 2021

Lichtvervuiling is wereldwijd een toenemend milieuprobleem. Dat de impact daarvan erg divers en complex is, wordt door wetenschappelijk onderzoek steeds duidelijker. Uit een nieuwe Zwitserse studie blijkt dat de invloed van lampen zelfs overdag doorwerkt.

Bedreigde bruinvis verstrikt in warrelnetten

18 maart 2021

De laatste jaren is het aantal bruinvissen in de Belgische Noordzee enorm gedaald. Deze daling is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan een combinatie van factoren zoals daling in voedselaanbod en sterfte door bijvangst. De afgelopen weken vielen twee bruinvissen aan de Belgische kust ten prooi aan illegale warrelnetten, waarbij één het leven liet. Natuurpunt pleit voor meer en betere handhaving.

De IJzerenweg, van transport van goederen en mensen, tot waardevolle, beleefbare natuur(verbinding)

13 maart 2021

De IJzerenweg is de bedding van een voormalige spoorlijn die start in Tienen. Dit lineair element doorsnijdt één van de grotere, aaneengesloten riviervalleien, namelijk de Getevallei. Vandaag wordt de voormalige zate gebruikt om zachte recreanten te laten genieten van wat deze unieke riviervallei te bieden heeft. Onderzoek naar de biodiversiteit langsheen de IJzerenweg bracht aan het licht dat hier tal van bijzondere soorten een onderkomen vinden, én dat deze tevens een belangrijke corridorfunctie heeft.

Is Maretak in Vlaanderen (niet meer) gebonden aan kalkrijke bodems?

11 maart 2021

In de provincie Limburg werd onderzoek gevoerd naar de uitbreiding van het verspreidingsgebied van de maretak. Sinds 2000 neemt deze soort opvallend toe in de Kempen en beperkt die zich blijkbaar niet meer tot kalkrijke bodems. Vooral de hoeveelheid kalk in de bladeren van de gastheer blijkt van belang te zijn voor de maretak en die kunnen ze zelfs op kalkarme bodems goed opnemen in hun bladeren.

Vleermuizen als bondgenoten in de strijd tegen schadelijke Aziatische fruitvlieg

11 maart 2021

Vleermuizen eten enorme hoeveelheden insecten, maar het was nog niet gekend of soorten in België ook voor de landbouw schadelijke insecten eten. Door de analyse van insecten-DNA uit vleermuiskeutels konden onderzoekers aantonen dat verschillende plaaginsecten, waaronder de zeer schadelijke suzuki-fruitvlieg (ook wel de Aziatische fruitvlieg genoemd) op de menukaart staan van gewone dwergvleermuizen die jagen in Limburgse boomgaarden. Dit toont aan dat vleermuizen zouden kunnen helpen om plaagsoorten in boomgaarden onder controle te houden, en dat acties om vleermuizen te beschermen mogelijk ook fruittelers ten goede kunnen komen.

Tien weerradars detecteren vogeltrek over de Benelux, en jij kan meekijken!

09 maart 2021

Elk voor- en najaar trekken miljoenen vogels over ons land. Dit doen ze voornamelijk op grote hoogte en ‘s nachts, waardoor het fenomeen voor ons grotendeels onzichtbaar is. Maar niet voor weerradars! Het Koninklijk Meteorologisch Instituut van België (KMI) en het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) van de Vlaamse overheid lanceren vandaag een webapplicatie waarop iedereen deze migratie in real time over de ganse Benelux in detail kan bekijken: www.meteo.be/vogeldetectie. Hierop is te zien dat de vogeltrek dit jaar uitzonderlijk vroeg op gang kwam, en dat heeft alles te maken met het ongewoon warme weer in de tweede helft van februari. De ontwikkeling van de website werd mee begeleid door het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen (KBIN) en financieel ondersteund door het Federaal Wetenschapsbeleid BELSPO.

Hou je met je buitenbubbel aan de corona-natuur-etiquette!

05 maart 2021

Sinds het begin van coronapandemie worden de gebieden van Natuurpunt overspoeld door wandelaars. Als we ons allemaal houden aan de 'corona-natuur-etiquette' blijft het gezond en veilig voor mens en natuur.

Lenteweer brengt opvallende vlinders mee

05 maart 2021

De eerste dagen met lenteweer zijn inmiddels achter de rug en dan is het zoals elk jaar uitkijken naar de eerste vlinders. Zijn die de winter, en dan vooral de winterprik van begin februari, zonder kleerscheuren doorgekomen?

Wilde bijen in het Vloethemveld

03 maart 2021

Het Vloethemveld in Zedelgem (West-Vlaanderen) is een voormalig militair domein met een uniek heidelandschap. In het kader van het Interreg-project SAPOLL bezochten experten van Natuurpunt Studie het gebied op zoek naar wilde bijen. Ze vonden er in totaal 72 soorten terug, waaronder maar liefst 10 rode lijst-soorten!

Ben je al een drietand tegengekomen deze winter?

01 maart 2021

Grote insecten vormen een belangrijke voedselbron voor heel wat zoogdieren en vogels. Mestkevers zijn hier een mooi voorbeeld van. Net als de meeste andere insecten worden mestkevers vooral waargenomen van de lente tot de herfst. Maar wist je dat er ook een soort is die zich vaker in de winter dan in de zomer laat zien? Maak kennis met de drietand.