Amfibieën- en Reptielenwerkgroep 's Heerenbosch

De amfibieën- en reptielenwerkgroep van Natuurpunt ’s Heerenbosch is actief in Buggenhout, Lebbeke en Baasrode (Dendermonde). Met onze werkgroep proberen we een overzicht te krijgen van de biodiversiteit aan amfibieën en reptielen in onze regio .

Wat doen we juist?

Ondanks hun eerder verborgen en teruggetrokken leven, zijn amfibieën en reptielen leuke en interessante dieren. Het opvolgen van amfibieën en reptielen biedt bovendien waardevolle inzichten voor natuurbescherming en -beheer. Door hun voorkeur voor structuurrijke, kleinschalige landschappen, zijn het belangrijke sleutelsoorten voor natuurbeheer. De mozaïek-landschappen, met een afwisseling van poelen, open plekken, struweel, grasland, bos of heide, zijn immers ook aantrekkelijk voor heel wat andere (bedreigde) organismen.

Paddenoverzetacties

In het voorjaar scholen amfibieën samen in sloten, poelen en plassen voor hun voortplanting. Ze leggen de tocht naar hun vaak traditionele voortplantingswaters af over land; een risicovolle onderneming aangezien ze soms (drukke) wegen moeten kruisen. We organiseren daarom jaarlijks paddenoverzetacties in Buggenhout en Lebbeke. Wil je ook meehelpen? Neem dan zeker contact op!

Veldonderzoek

In ons werkgebied trachten we de verspreiding van amfibieën en reptielen in kaart te brengen en werken we mee aan specifieke monitoring. Voor kikkers, padden en salamanders inventariseren we voornamelijk in het voorjaar, rond hun voortplantingswater. We gaan hierbij steeds te werk volgens een streng hygiëneprotocol, om verspreiding van ziektes te vermijden. Hagedissen en hazelworm worden slechts sporadisch waargenomen in onze regio. We plannen daarom gerichte zoekacties om een beter beeld te krijgen van hun verspreiding.

Heb je interessante waarnemingen gedaan van reptielen of amfibieën? Geef jouw waarneming door via www.waarnemingen.be! Ook historische waarnemingen (<2000) zijn absoluut waardevol.

Bert-Biesemans
Bert Biesemans
Amfibieënonderzoek met fuiken in Vlassenbroek.

Onze projecten

Poelenonderzoek Vlassenbroek

Met de inrichting van het Sigmagebied Vlassenbroek ontstaan mogelijk kansen voor extra leefgebied voor amfibieën. We inventariseren nu al de bestaande poelen en waterlopen. Welke soorten komen er zoal voor? Welke poelen en waterlopen blijken geschikt? En hoe evolueert dit naar de toekomst toe?

Voorlopig troffen we gewone pad, bruine kikker, groene kikker, kleine watersalamander en alpenwatersalamander aan. Behalve van groene kikker, zijn het weliswaar meestal lage aantallen. In veel poelen en waterlopen blijkt vis voor te komen (driedoornige en tiendoornige stekelbaars en de invasieve blauwband); daar slagen amfibieën er niet in zich voort te planten. Maar waar we wel kikkers en salamanders aantreffen, bruist het van het waterleven: libellenlarven, waterkevers, poelslakken, duikwantsen...

Luc-Verhelst
Luc Verhelst
In Vlassenbroek troffen we onder andere kleine watersalamander aan.