Succesvolle communicatie

Een sterke communicatie is essentieel voor je afdeling of werkgroep. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zorg je ervoor dat je in de pers komt? En hoe benut je digitale tools zoals sociale media of nieuwsbrieven? Je leert erover in onze opleidingen.

Beter filmen

Zorg jij in je afdeling voor videomateriaal om activiteiten te promoten, weetjes te delen, of gewoon om een fijne aftermovie te maken van je activiteiten? Ben je op zoek naar tips om je films nog beter te maken? Dan is deze opleiding iets voor jou.

We beginnen bij de basis:

• Hoe begin je eraan? Welke boodschap wil je vertellen en hoe vertaal je dat naar een sterke video?
  • We overlopen de soorten video die je kan maken en wanneer je die gebruikt.
  • We geven praktische tips die het filmen zelf vlotter doen verlopen.
  • Je krijgt de kans om vragen te stellen en te leren van de voorbeelden van anderen.

Praktisch: We geven deze opleiding als webinar. Die duurt 2 uur.

Hoe kom je in de pers?

Een overvloed aan persberichten garandeert geen media-aandacht. Een gerichte aanpak en een goede relatie met journalisten leveren vaak meer op. Hoe creëer je bondgenoten? Hoe maak je een boodschap op maat van een medium? Hoe genereer je aandacht voor jouw boodschap?

Tijdens deze workshop krijg je tips en tools voor een planmatige aanpak van betere mediarelaties en wissel je ervaringen uit met andere vrijwilligers.

Praktisch: Deze interactieve workshop duurt 2 uur.

Vraag deze opleiding aan

Mediatraining: hoe ga je om met de pers?

Stel: een journalist contacteert je. Wat kan en mag je zeggen? Hoe reageer je op moeilijke vragen? En hoe ga je om met zenuwen?

De persverantwoordelijke van Natuurpunt helpt je op weg. We kijken naar het medialandschap in je regio en bespreken hoe je bondgenoten creëert bij de pers. Je krijgt tips over hoe je je het beste voorbereidt en hoe je een succesvol interview geeft. Daarnaast leer je hoe je reageert in lastige of uitdagende situaties. En we gaan oefenen.

Praktisch: De workshop duurt 3 uur.

Vraag deze opleiding aan

Haal meer uit je sociale media

Hoe communiceer je via sociale media? Hoe vergroot je betrokkenheid via platforms als Facebook en Instagram?

In deze workshop leer je hoe je meer uit sociale media haalt voor je Natuurpuntgroep. Deze thema's komen aan bod:

• Wat is sociale media? (voor wie, waar, hoe)
  • Moet je op sociale media zitten?
  • Het algoritme
  • Gouden regels en tips
  • Handige hulpmiddelen
  • Hoe meet je doelen?
  • Community management: zo ga je om met reacties

Je hoort ook van andere vrijwilligers wat bij hen werkt en wat niet.

Praktisch: Deze interactieve workshop duurt 2 uur. We kunnen de opleiding ook online organiseren.

Vraag deze opleiding aan

Digitale nieuwsbrieven maken en verzenden

In vier uur leren om een nieuwsbrief te maken en te versturen? Het kan! We beginnen bij het begin: hoe verzamel je een e-mailbestand en welke wettelijke regels gelden er? Daarna gaan we aan de slag met Campaign Monitor: software waarmee je ook zonder technische kennis een super-de-luxe nieuwsbrief ineen kunt knutselen. Het beheer gebeurt volledig online. Je kunt bovendien zien hoe je publiek op je nieuwsbrief reageert.

Praktisch: Deze interactieve workshop duurt 4 uur

Vraag deze opleiding aan

Vlot schrijven voor een lokaal tijdschrift

Je lokale tijdschrift is het uithangbord van je afdeling. Hoe maak je dat vlot leesbaar? Je krijgt tips en tricks om je teksten te verbeteren.

We nemen de artikels uit je tijdschrift onder handen, bekijken wat goed zit en waaraan je kan sleutelen. Je stapt buiten met een handig lijstje waarmee je je tekst controleert op leesbaarheid.

Praktisch: Deze interactieve workshop duurt 2,5 uur

Communicatiestrategie van Natuurpunt

Hoe communiceert Natuurpunt nationaal? Hoe overtuigen we mensen om de natuur te steunen? Wat is ons imago? Hoe proberen we dat imago over te brengen bij ons publiek? En hoe communiceer je als lokale afdeling of werkgroep?

We hebben het over:

• doelstelling: draagvlak, ledenwerving, natuurkennis
  • doelgroepen: vrijwilligers, leden, buurtbewoners
  • kanalen: website, nieuwsbrief, sociale media, pers, brieven, posters, flyers
  • content: fauna en flora, natuurbeheer, activiteiten
  • vorm: formats, huisstijl, vormgeving
  • timing: welke communicatie op welk moment
  • aanpak: tools, taakverdeling, planning

Je krijgt een zicht op de basis van de communicatiestrategie van Natuurpunt en we gaan erover in discussie. We voorzien tijd voor uitwisseling.

Praktisch: Deze interactieve workshop duurt 2 uur.

Verbindende communicatie

Elke vorm van communicatie verloopt het beste direct, doeltreffend, helder en met respect voor ieders gevoelens en behoeften. Met verbindende communicatie breng je een boodschap exact zo over. Verbindende communicatie geeft je inzichten en tools om te communiceren met de focus op verbinding. Dat maakt het veel makkelijker om mogelijkheden en oplossingen te vinden. Je communiceert zonder beschuldigingen of oordelen.

Praktisch: We bekijken samen de mogelijkheden voor een opleiding op maat. We organiseerden ook webinars over het thema, samen met Impuls. Die kan je op elk moment herbekijken.

Herbekijk de webinars

Icoon - Wist je dat