Wegwijs in natuurbeleid

Om natuur hoog op de politieke agenda te krijgen, gaan we in dialoog met beleidsmakers op alle niveaus. Wil je weten hoe jij daaraan kan bijdragen? Je ontdekt het in onze opleidingen over beleid.

Cursus beleidsverkenner

Goesting om aan de slag te gaan met beleid? Eindelijk, een cursus die je op weg helpt!

Beleidswerk voor Natuurpunt: da's je vastbijten in een thema, je stem laten horen in adviesraden, dossiers verslinden, slim onderhandelen, netwerken à volonté, lobbyen en communiceren (of juist niet). Dat is je ogen en oren open houden en actie ondernemen waar nodig.

Maar hoe begin je daaraan? Hoe zet je natuur op de politieke agenda? En bij wie kan je terecht met vragen? Het komt allemaal aan bod in deze allereerste opleiding tot 'beleidsverkenner'.

De verschillende lessen hebben vooral als doel je wegwijs te maken in het complexe beleidsdoolhof. Niet om je te overrompelen met moeilijke termen of een specifiek politiek dossier volledig uit te spitten. Tijdens de ontmoetingsmomenten kan je uitwisselen met Natuurpunters van andere afdelingen.

Praktisch:

• voor nieuwe en ervaren beleidsvrijwilligers
  • de cursus combineert live ontmoetingsmomenten en online lessen op een leerplatform
  • gratis voor Natuurpunters

Vraag deze opleiding aan

Van stikstofoverschot tot biodiversiteitsverlies

Vlaanderen heeft een stikstofoverschot. En daar lijdt meer dan 80% van onze natuur onder.

Jos Ramaekers is diensthoofd beleid bij Natuurpunt. In een lezing gaat hij dieper in op de problematiek van het stikstofoverschot. Hij vertelt over de gevolgen ervan voor de biodiversiteit en over mogelijke oplossingen.

Praktisch: de lezing duurt 2 uur

Vraag deze lezing aan

Help, een geel plakkaat!

Stel: je stuit op een geel plakkaat in de buurt van een natuurgebied. Of je krijgt informatie over een omgevingsvergunning.

• Welke stappen kan je zelf ondernemen?
  • Hoe kom je te weten wat er precies wordt aangekondigd?
  • Hoeveel tijd heb je om te reageren?
  • En wanneer schiet het Natuurpuntsecretariaat mee in actie?

Praktisch: de workshop duurt 2 uur

Vraag deze opleiding aan
Of bekijk het stappenplan en de webinar op de vrijwilligerswebsite.

Icon
Icoon - Wist je dat

Vragen?

Neem contact op via [email protected]