Dieren onder de wielen 3.0

Natura 2000
Roofdieren
Vogels
Zoogdieren

Registratie van faunaslachtoffers in het verkeer
'Dieren onder de wielen 3.0'

Tijdens deze opdracht ‘Registratie van faunaslachtoffers in het verkeer – “Dieren onder de wielen 3.0”’ werden gegevens verzameld van verkeersslachtoffers in het Vlaamse gewest, met name van de soortengroepen ‘amfibieën en reptielen’, ‘vogels’ en ‘zoogdieren’.

Een actieve promotie rond verkeersslachtoffermonitoring heeft duidelijk invloed op het aantal verzamelde waarnemingen, en is van vitaal belang voor een citizen science project met vrijwilligers. Daarom werd tijdens deze opdracht uitgebreid aandacht besteed aan communicatie naar vrijwilligers, het brede publiek en het beleid. Via diverse promotiekanalen werd iedereen in Vlaanderen opgeroepen om mee gegevens in te zamelen, en werden de belangrijkste bevindingen en resultaten van dit project gecommuniceerd.

Tijdens de periode 01-03-2017 tot 30-10-2020 verzamelden 2634 verschillende waarnemers in totaal 30.873 waarnemingen van verkeersslachtoffers in Vlaanderen, van in totaal 37.319 individuen van 399 verschillende soorten. De trieste top 3 van meest gemelde verkeersslachtoffers bestaat uit egel (4707 waarnemingen), gewone pad (2953) en houtduif (1988)