Hamsteren in Limburg: educatie, inventarisatie en monitoring

Auteurs
F. Valck
S. Verkem & S. Mercelis
Publicatiedatum
jan 2000
Bron
Overig
Type publicatie
Biodiversiteit
Biotopen en habitats
Inventarisatie & monitoring
Landbouw
Natura 2000
Zoogdieren

Onderzoek uitgevoerd door De Wielewaal Natuurvereniging v.z.w. in opdracht van de Provincie Limburg en Likona

In 1998 werd in opdracht van AMINAL voor het eerst een vrij grootschalig onderzoek verricht naar het voorkomen en de status van de Hamster in Vlaanderen. Het onderzoek werd uitgevoerd door De Wielewaal, Natuurvereniging vzw, in samenwerking met vrijwilligers van de zoogdierenwerkgroep van de Jeugdbond voor Natuurstudie en Milieubescherming (JNM). Drie regio’s werden grondig geïnventariseerd, waarvan twee in Vlaams-Brabant en één in Limburg. Ca. 650 ha werden onderzocht.

In 1999 werd in opdracht van LIKONA een grootschalige inventarisatie in Limburg georganiseerd. Ruim 1600 ha graanveld werden onderzocht. Hierbij werden 3 kernpopulaties gevonden. Een zeer kleine populatie in Heers en grotere populaties in Bilzen en Riemst. Mogelijk zijn deze laatste twee populaties nog verbonden. Momenteel werkt de Wielewaal een soortbeschermingsplan uit in opdracht van AMINAL afdeling natuur. Het moment is nu gekomen om de basis voor het onderzoek te vergroten. Het project “Hamsteren in Limburg” bestaat uit drie luiken. In het eerste luik wordt getracht door middel van educatie de draagkracht van het Hamsterproject te vergroten. Educatie voor gemeenten waar recent nog Hamsters zijn gevonden vormt hier de basis. Naast de nodige theoretische info werd ook het praktische veldwerk aangeleerd (opsporen van burchten). Het tweede luik omvat de inventarisatie van de nog niet onderzochte gebieden in potentieel geschikte hamsteromgeving. Tenslotte werden de kerngebieden, die in 1999 werden aangeduid, gemonitord.