Natuur.focus 2011-3 Naar een nieuwe association végétale curieuse. Duinvalleigrasland Doolaeghe

Auteurs
Marc Leten
Eric Cosyns
Arnout Zwaenepoel
Hannah Van Nieuwenhuyse
Jean-Louis Herrier
Publicatiedatum
sep 2011
Bron
Natuur.focus
Niet van toepassing
Natuurbeheer
Natuurstudie
Type publicatie
Magazine
Natuur.focus
Natuurbeheer
Natuurpunt Studie

Naar een nieuwe ‘association végétale curieuse’?
Herstel van historisch duinvalleigrasland in de Doolaeghe

De grote verscheidenheid aan milieuomstandigheden en grondgebruik maakt de kustduinen tot een hotspot van biodiversiteit in Vlaanderen. Daarom heeft de Vlaamse overheid er het voorbije decennium, deels met Europese steun, op meerdere plaatsen natuurherstelwerken laten uitvoeren. Een van die ambitieuze projecten beoogt het herstel van een apart type  duinvalleigrasland in het Hannecartbos te Oostduinkerke. Het referentiekader voor dit project wordt gevormd door een schat aan historische botanische informatie, foto’s en kaartmateriaal. Het project werd tevens voorafgegaan en opgevolgd door wetenschappelijk onderzoek. Een eerste artikel in Natuur.focus onderzocht de historische context (Leten et al. 2010). Deze tweede tekst belicht het natuurherstel en de soms onverwachte resultaten, gevolgd door een aantal refl ecties en conclusies.