Oriolus 2001 Themanummer De Steenuil in Vlaanderen

Natuur.Oriolus

Oriolus Jaargang 67 - Nummer 2-3 - november 2001
Little Owl Athene noctua in Flanders in its international context
Proceedings of the Second International Little Owl Symposium, 16-18 March 2001, Geraardsbergen, Belgium

Herkenning en erkenning van vrijwilligerswerk is van cruciaal belang in het natuurbehoud in Vlaanderen en de rest van de wereld.  Het Vlaams Steenuilenproject heeft dit opnieuw bewezen door het enthousiasmeren van meer dan 400 vrijwilligers om in de vrieskou erop uit te trekken en Steenuilen te gaan zoeken. De tomeloze inzet van deze vrijwilligers gedurende drie jaar helpt niet alleen om op een haalbare manier aan een grote, gestandaardiseerde en dus betrouwbare gegevensbank te komen, maar evenzeer om het maatschappelijk draagvlak van natuurbehoud aanzienlijk te verbreden. De Steenuil is daarbij een zeer nuttige ambassadeur van het kleinschalige half open landschap: de soort is zeer goed gekend in zowat alle lagen van de bevolking, ze is in Vlaanderen nog steeds in voldoende aantallen aanwezig zodat iedereen ze kan waarnemen, en ze kan ons een aantal inzichten bijbrengen rond methoden om het natuurherstel daadwerkelijk uit te voeren en is wegens haar hoge aaibaarheidsfactor een dankbaar vehikel om het ideeëngoed van natuurbehoud breed uit te dragen.