Verspreiding en monitoring van en beschermingsmaatregelen voor de Eikelmuis in Limburg

Auteurs
Joeri Cortens en Goedele Verbeylen
Publicatiedatum
jan 2007
Bron
Overig
Type publicatie
Rapport
Biotopen en habitats
Inventarisatie & monitoring
Soorten
Zoogdieren

De Eikelmuis (Eliomys quercinus) of 'fruitratje' is met haar schattige snoetje, zwarte zorro-masker en lange pluizige staart zonder twijfel een van de meest herkenbare en aaibare knaagdieren uit onze Vlaamse natuur. Op aangeven van zoogdieronderzoekers uit binnen- en buitenland, die opmerkten dat fruitratjes steeds schaarser worden, ging de Zoogdierenwerkgroep van Natuurpunt Studie op zoek naar zoveel mogelijk waarnemingen in de provincie Limburg, waar van oudsher eikelmuizen voorkomen. Via oproepen in allerhande tijdschriften, mailings en niet minder dan 520 interviews met mensen die de soort ooit gezien zouden kunnen hebben, verzamelden we 152 nieuwe verspreidingsgegevens, haast allemaal uit het lemige zuiden van de provincie.

Helaas moesten wij toch vaststellen dat de overvloed van weleer er nu niet meer is. Verschillende waarnemers meldden dat de soort vroeger veel algemener was dan dat nu het geval is. De belangrijkste reden van deze achteruitgang is hoogstwaarschijnlijk de degradatie van het habitat. Vooral hoogstamboomgaarden hebben aan areaal moeten inboeten. Ook hagen en houtkanten, knotwilgenrijen en mantel- en zoomvegetaties langs bosranden staan onder druk, waardoor deze knaagdieren hun leefgebied