Vleermuizen in bos en park in de provincie Vlaams-Brabant

Auteurs
Biotopen en habitats
Inventarisatie & monitoring
Studie
Vleermuizen

De provincie Vlaams-Brabant zette recent een grootschalige campagne op rond koesterburen. Het gaat hierbij om zo'n 130 verschillende dier- en plantensoorten, elk met hun typisch leefgebied. Deze soorten behoren allemaal tot de prioritair te beschermen soorten in de provincie Vlaams-Brabant. Niet minder dan 16 vleermuissoorten werden geselecteerd als prioritaire soort en 9 soorten werden als koesterbuur geadopteerd.

Aangezien vleermuizen en bossen zeer nauw met elkaar verbonden zijn, zowel naar verblijfplaats als leef- en jachtgebied, is dit een uitgelezen kans om in 2011 van start te gaan met een grootschalig onderzoek naar de toestand van de vleermuizen in de provincie Vlaams-Brabant. Eerdere provinciale soortbeschermingsprojecten hebben aangetoond dat de opbouw van een duurzaam vrijwilligersnetwerk, sensibilisatie van het publiek en samenwerking met zoveel mogelijk betrokken partners erg belangrijk is om te komen tot een gedragen soortbeschermingsproject. Door de handen in elkaar te slaan komen we tot een win-win situatie waarbij het project naast het ecologische aspect ook een sociale en educatieve meerwaarde krijgt.