Werk maken van een soortbeschermingsproject voor de eikelmuis in de Vlaamse Ardennen

Auteurs
Biotopen en habitats
Inventarisatie & monitoring
Soorten
Zoogdieren

Gedreven door de vaststelling dat de eikelmuis (Eliomys quercinus) de voorbije jaren sterk achteruitging in de Vlaamse Ardennen, werkte Natuurpunt Studie in samenwerking met de lokale Natuurpuntafdelingen en regionale zoogdierwerkgroepen een monitoring-netwerk uit met bijna 550 nestkasten. De eerste controleronde stelde teleur, maar eigenlijk kan pas na enkele jaren een grondige evaluatie plaatsvinden. De kasten zullen dan ook twee maal per jaar verder opgevolgd worden. Om de soort nieuwe kansen te geven, werd een pakket van eikelmuisvriendelijke beheermaatregelen voorgesteld voor natuur en tuin. Het goede voorbeeld wordt gegeven door eind februari 2009 in samenwerking met het landschapsteam van het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen een eikelmuisvriendelijke boomgaard aan te planten in de Zwalmvallei te Brakel. We werkten ook een informatieve folder om zoogdiersporen in huizen te leren herkennen. Zo hopen we dat mensen veel beter ingelicht zijn over de dieren in hun huizen en geen drastische maatregelen zullen nemen om vermeende ‘plagen’ te lijf te gaan. Een tweede belangrijk educatief initiatief is het spel Fruitdiefjes! Op een speelse manier krijgen kinderen van 8 tot 12 inzicht in het leven van de eikelmuis.