Image

Atalanta

Red admiral butterfly
Vanessa atalanta
Nymphalidae

De atalanta, een kleurrijke trekvlinder, kan je de hele zomer in je tuin tegenkomen. Met zijn zwarte, oranje en witte kleurschakeringen is hij een opvallende en gemakkelijk te herkennen verschijning.

spanwijdte: 5 - 6 cm
Ongeveer 1 gram

Aantal maanden tot een jaar

Nectar van bloemen, sap van rottend fruit of bomen en honingdauw

Vrij algemeen

De atalanta kan overal voorkomen tot op hoogtes van meer dan 2000 m. De trekvlinder overwintert in Zuid-Europa en trekt vervolgens naar het noorden om zich voort te planten. Steeds vaker probeert de atalanta in ons land te overwinteren.

Karakter

Actief, snel en territoriaal

De atalanta heeft geen specifieke verleidingstechnieken

Hoe herken je de atalanta?

• Zwarte vleugels met een brede oranjeband op elke vleugel en witte vlekken op de toppen van de voorvleugels
  • Met een spanwijdte van 5 tot 6 cm is de atalanta een vrij grote vlinder
  • De rups van 3,5 tot 4 cm lang worden. Zijn kleur kan sterk variëren, van geelachtig grijs tot zwart met gele of witte vlekken aan de zijkanten. De rups is bedekt met haartjes.

De atalanta is een vrij grote vlinder, die makkelijk te herkennen is. Op zijn zwarte vleugels heeft hij witte vlekken en een oranje band.

Vlinder - Atalanta - Elwin van der Kolk
Rups - Atalanta - Elwin van der Kolk

Lijkt op

• Landkaartje
  • Kleine vos

Hoe leeft de atalanta?

Wat eet de atalanta?

Nectar van verschillende kruiden kan de atalanta bekoren. De vlinderstruik, het koninginnekruid, distels en klimop zijn enkele van zijn favorieten. In het najaar is rottend fruit een welkome afwisseling in het dieet. De rups van atalanta heeft als waardplant de grote, of soms kleine, brandnetel.

Atalanta's op fruit
Marc Herremans

Hoe plant de atalanta zich voort?

Het mannetje van de atalanta verdedigt een territorium en wacht tot er vrouwtjes voorbijvliegen. Deze territoria liggen vaak beschut, nabij een bosje, en wisselen bijna dagelijks van eigenaar. Het vrouwtje zet haar groene eitjes één voor één af op de bovenkant van de bladeren van de grote brandnetel. De rupsen leven solitair op een blad, dat ze met spinseldraad samenspannen. Na een maand verpoppen de rupsen. Ze blijven ongeveer 1 maand in de pop, om er vervolgens als een prachtige vlinder uit te kruipen.

Tel mee met de Insectenzomer

Icoon - Vlinder

• De atalanta is een hoogvlieger en maakt gebruik van noordenwind om zijn lange trektocht te ondernemen. Zo legt hij wel duizenden kilometers af.
  • Andere Nederlandse namen voor de atalanta zijn admiraal en nummervlinder. De oranjerode band aan de vleugels doet denken aan de sjerp van een admiraal. Nummervlinder zou verwijzen naar het nummer 81, dat op de achterkant van de vleugels zou staan.
  • De atalanta gebruikt zijn zwarte vleugels, die hij zo ver mogelijk uitspreidt, om zoveel mogelijk warmte op te vangen.

Waar vind je de atalanta?

De atalanta komt bijna overal voor. Hij is vooral waar te nemen van Midden-Scandinavië tot Noord-Afrika en vanaf Groot-Brittannië en Frankrijk tot in West-Azië. Van eind april tot eind oktober zoeken verschillende atalantavlinders onze contreien op om zich voort te planten in 1 generatie. Exemplaren die eind oktober niet naar het zuiden trekken en trachten te overwinteren in ons land, halen het meestal niet. De atalanta is tevreden met verschillende biotopen, als tuinen, ruigten en bermen. De favoriete standplaats van de atalanta is een jonge plant op een vochtige en warme plaats.

Bekijk deze soort op waarnemingen.be

Komt deze soort veel voor?

In goede trekjaren kan deze vlinder vrijwel overal worden gezien. In september kunnen groepjes trekkende atalanta's worden waargenomen, vooral langs de kust.

Help de atalanta

De atalanta is erg afhankelijk van brandnetel, als voedselbron en als plaats om zich voort te planten. De beste manier om deze bezoeker te helpen is door grote en kleine brandnetel aan te planten. Wanneer je fruitbomen in je tuin hebt, kan je afgevallen fruit even laten liggen. Zo kunnen verschillende diertjes, ook de atalanta, van dit lekkers genieten.