Image

Citroenvlinder

Brimstone
Gonepteryx rhamni
Pieridae (Witjes)

De citroenvlinder is een opvallende vlindersoort met helder gele vleugels. Deze vlinders worden vaak gezien in bossen, tuinen en langs bosranden. Ze zijn bekend vanwege hun vroege verschijning in het voorjaar en zijn een van de eerste vlinders die weer actief worden na de winter.

2,5 - 3 cm - spanwijdte: 5-6 cm
0,1 gram

1 jaar

Koninginnenkruid, vlinderstruik en grote kattenstaart

Burgerlijke staat

Solitair

Algemeen

Beschutte vegetatie (overwinteren), plaatsen met veel nectarplanten

Karakter

Lieflijk en levensgenieter

Baltsvlucht: het mannetje achtervolgt het vrouwtje en beide vliegen hierna een stukje achteruit.

Hoe herken je de citroenvlinder?

• De voorvleugel heeft een puntige vleugelpunt.
  • Bij vrouwtjes is de bovenkant van hun vleugels eerder wit terwijl de onderkant groenachtig is.
  • De mannetjes zijn eerder geel qua kleur.
  • Op alle vleugels staat er ongeveer in het midden een oranje bruin puntje.

De citroenvlinder is een opvallende vlinder met heldergele (mannetjes) tot witgroene vleugels (vrouwtjes). Beide geslachten hebben een oranjebruine stip in het midden van de voor- en achtervleugels. Ze zijn goed gecamoufleerd met deze vlekjes die lijken op brandgaten in bladeren en vleugel aders die op bladnerven lijken. Er zijn geen schrikkleuren aanwezig onder de vleugels dus lijken ze in rust perfect op een blad.

Vlinder Citroenvlinder - Elwin van der Kolk
Rups Citroenvlinder - Elwin van der Kolk

Deze soort lijkt op

• Boswitje
  • Groot koolwitje
  • Klein koolwitje

Hoe leeft de citroenvlinder?

Wat eet de citroenvlinder?

De citroenvlinder voedt zich hoofdzakelijk met de nectar van bloemen tijdens zijn actieve vliegseizoen. Ze zijn vooral te vinden op verschillende soorten bloemen, zoals distels, braambloemen, paardenbloemen en vlinderstruiken.

Vlinder - Citroenvlinder - Diane Appels
Diane Appels

Hoe plant de citroenvlinder zich voort?

De citroenvlinder plant zich voort door het vrouwtje afzonderlijke eitjes te laten leggen op jonge blaadjes van waardplanten (wegedoorn en vuilboom) tijdens het vliegen, waardoor ze over een groot gebied worden verspreid. In het najaar zoeken ze beschutte overwinteringsplaatsen in dichte vegetatie. In het voorjaar, na de overwintering, vindt de paring plaats. Mannetjes patrouilleren en achtervolgen potentiële partners. Bij een paringsbereid vrouwtje volgt een baltsvlucht, waarbij het mannetje het vrouwtje achtervolgt en ze samen achteruit vliegen.

Icoon - Vlinder

• De citroenvlinder is een van de langstlevende soorten die als vlinder meer dan een jaar oud kan worden.
  • Ze vliegen van februari t/m mei en van juli t/m oktober.

Tel mee met de Insectenzomer

Waar vind je de citroenvlinder?

Citroenvlinders zijn te vinden in verschillende habitats, zoals tuinen, parken, bossen, duinen en heidegebieden. Tijdens hun vliegseizoen van juli tot oktober en van februari tot mei, zoeken ze naar bloeiende planten voor nectar. Tijdens de wintermaanden verschuilen ze zich in beschutte vegetatie zoals hulst, klimop of braamstruiken.

Bekijk deze soort op waarnemingen.be

Komt deze soort veel voor?

De citroenvlinder komt vrij veel voor in België. Deze vlindersoort is in de oostelijke helft van Vlaanderen algemener dan in de westelijke. De hoogste aantallen worden gezien in bosrijke streken.

Help de citroenvlinder

Om citroenvlinders thuis te helpen, kun je een vlindervriendelijke omgeving creëren. Plant nectarrijke bloemen zoals lavendel en vlinderstruiken, samen met waardplanten. Sporkehout (ook gekend als vuilboom) wordt niet erg groot en lokt ook veel bijen. Zorg voor beschutting met dichte vegetatie en vermijd het gebruik van pesticiden. Door deze eenvoudige tips te volgen, maak je het citroenvlinders naar hun zin.