Veelgestelde vragen over je lidmaatschap

Icon
Icoon_Groot - Vragen

Vragen over je lidmaatschap?

Hieronder vind je de meeste gestelde vragen over het lidmaatschap van Natuurpunt.
Vond je geen antwoord op je vraag? Neem dan contact op met onze ledenservice.

Hoe word ik lid van Natuurpunt?

Vul het formulier in op onze website en kies voor een betaling van je lidgeld via online betaling of domiciliëring. Je ontvangt een bevestigingsmail na je registratie.

Je domiciliëring wordt niet meteen de dag zelf geïnd, maar aan het begin van de volgende maand. Vb. Als je lid wordt op 10/05/2023 via domiciliëring, zal de inning plaatsvinden rond 1/06/2023.

 

 

Kan ik lid worden via een gewone overschrijving?

Ja dat kan. Via onderstaande gegevens kan je jouw lidgeld betalen. Na het verwerken van de betaling wordt jouw welkomstpakket samen met de lidkaart opgestuurd

  • Bedrag: 38 euro
  • Rekeningnummer: BE17 2300 0442 3321
  • Begunstigde: Natuurpunt, Coxiestraat 11, 2800 Mechelen
  • Mededeling: Nieuw lid - Voornaam Naam, adres

Hoelang is mijn lidmaatschap geldig?

Een lidmaatschap bij Natuurpunt is 1 kalenderjaar geldig.

Als je lid wordt in de tweede helft van het jaar, moet je je lidmaatschap pas hernieuwen in december van het daaropvolgende jaar. Ook de abonnementen van de tijdschriften Natuur.focus of Natuur.oriolus lopen per kalenderjaar. 

Hoe verleng ik mijn lidmaatschap?

Dat kan je heel makkelijk doen via onze website. Je kan er je betaling regelen via domiciliëring of een online betaling. 

Heb je nog vragen hierover? Contacteer ons op 015 29 72 50.

Ik ben mijn lidkaart kwijt. Wat nu?

Voor nieuwe leden: Je ontvangt je nieuwe lidkaart samen met je welkomstpakket maximaal 2 weken na de aanmaak van je lidmaatschap. Deze pakketten worden handmatig door onze vrijwilligers op kantoor geplooid, gevuld en verzonden.

Voor hernieuwers: Je ontvangt je lidkaart voor het komende jaar samen met het laatste ledenblad van het huidige jaar. Dit ledenblad wordt begin december verzonden. Vb. In december 2023 ontvang je je lidkaart voor 2024. We doen dit om kosten te besparen. Dat uitgespaarde bedrag kunnen we investeren in meer natuur.

Ben je toch je lidkaart kwijt geraakt? Laat het ons weten via het contactformulier en we sturen je een nieuwe lidkaart op. Denk er aan om je lidnummer en correct adres te vermelden.

Ik wil mijn lidmaatschap opzeggen. Hoe doe ik dat?

We vinden het jammer je te zien vertrekken.

Betaal je je lidgeld via overschrijving? Dan is het voldoende om via het contactformulier te laten weten dat je je lidmaatschap wenst stop te zetten. Vermeld zeker naam, lidnummer en adres. Indien er een specifieke reden voor stopzetting is, dan horen we dit graag. Je kan je lidmaatschap later altijd weer herstarten.

Betaal je je lidgeld via domiciliëring? Contacteer ons via het contactformulier met de melding dat je je lidmaatschap met domiciliëring wilt stopzetten. Vermeld zeker naam, lidnummer en adres. Wij annuleren je mandaat, zodat er geen inningen meer gedaan kunnen worden via je rekeningnummer.

Indien er een specifieke reden voor stopzetting is, dan horen we dit graag. Je kan je lidmaatschap later altijd weer herstarten.

Hoe geef ik een lidmaatschap cadeau?

Geef je familie en vrienden een stukje natuur cadeau! Verras hen met een geschenklidmaatschap van Natuurpunt. Jij betaalt het lidgeld, zij ontvangen het welkomstpakket en genieten van alle leuke ledenvoordelen.

Vraag hier je geschenklidmaatschap aan en stort het lidgeld (38 euro) op onze ledenrekening: IBAN BE17 2300 0442 3321 BIC GEBABEBB mededeling: geschenklidmaatschap voor “naam begunstigde” via website

Let op: mogelijk is de ontvanger reeds lid van Natuurpunt en krijg je het lidgeld hiervoor teruggestort.

Heb je vragen over je geschenklidmaatschap? Contacteer ons via 015 29 72 17.

Ik ben verhuisd. Hoe geef ik een adreswijziging door?

Proficiat met je nieuwe woonst. Vergeet niet je adresgegevens aan te passen, zodat je geen enkel nummer van Natuur.blad mist (enkel voor leden). Een adreswijziging invoeren is heel eenvoudig. Login en verander je adres bij je persoonlijke gegevens

Mijn e-mailadres is veranderd. Hoe pas ik dat aan?

Je kan je e-mail adres aanpassen bij je persoonlijke gegevens nadat je ingelogd bent met je oude mailadres. Als je het wachtwoord niet meer weet, dan kan je hier een nieuw wachtwoord opvragen. 

Indien je oude e-mailadres niet meer actief is en je daardoor geen nieuw wachtwoord kan opvragen, laat het even weten via het contactformulier, dan passen we je gegevens achter de schermen aan.

Je mailadres waarop je nieuwsbrieven ontvangt, pas je aan via de link die je onderaan elke nieuwsbrief vindt met je persoonlijke voorkeuren.

Ik verander van bank of van rekeningnummer en mijn lidmaatschap wordt betaald via een domiciliëring. Wat moet ik doen?

Download het domiciliëringsformulier, vul het in en stuur het op naar [email protected]. Indien het digitaal niet mogelijk is, kan je ons nog steeds post sturen naar Natuurpunt Ledenservice, Coxiestraat 11, 2800 Mechelen.

Zodra wij je formulier ontvangen hebben, doen wij het nodige om de nieuwe domiciliëring te activeren en de oude stop te zetten.

Download het formulier

Ik wil mijn gegevens laten schrappen. Hoe doe ik dat?

Contacteer onze functionaris voor gegevensbescherming via 015 29 72 56 of [email protected] of onze ledenservice via 015 29 72 50 of [email protected]

Ik wil het ledenblad Natuur. niet meer op papier ontvangen, maar digitaal via e-mail. Hoe regel ik dat?

We passen je gegevens graag aan als je contact opneemt met de ledenservice via 015 29 72 50, mail: [email protected] 

Het lukt niet om in te loggen op de winkel van Natuurpunt. Wat nu?

De login van Natuurpunt is helaas niet gekoppeld aan de login van de webwinkel van Natuurpunt. Omdat die website extern beheerd wordt, kunnen we je gegevens niet delen met onze partner. Als je al eerder besteld hebt, dan kan je proberen om een nieuw wachtwoord voor de winkel aan te vragen. Voor een nieuw account gebruik je de gegevens die gekoppeld zijn aan je lidmaatschap.

Mocht je hulp nodig hebben, kan je contact opnemen met de helpdesk van de Natuurpunt Winkel via 015-43 16 88  of het contactformulier op de website.

Telt het bedrag van mijn lidgeld mee voor het ontvangen van een fiscaal attest?

Neen, lidgelden worden door de fiscus niet beschouwd als een vrije gift. Je krijgt er namelijk iets voor terug (lidkaart, kortingen, ledenblad,...). Het is met andere woorden niet mogelijk om je lidgeld (38 euro) te betalen en daarbovenop 2 euro als vrije gift te storten om zo aan het minimumbedrag van 40 euro te komen.

Meer info over giften en fiscale voordelen

Waarom gebruikt Natuurpunt een plastic folie voor het verzenden van het Natuur. magazine?

Natuurpunt heeft beslist om het Natuur.magazine voortaan te verzenden in een recycleerbare plastic wikkel op basis van 100% poly-ethyleen. Dat is wel degelijk een ecologischere keuze dan de bioplastic die we voordien gebruikten. Plastic van poly-ethyleen kan namelijk volledig gerecycleerd worden via het pmd. Dat is voor bioplastic niet het geval.

Voor bioplastic bestaat er nog geen sluitend recyclagecircuit: het hoort niet thuis in de pmd-zak en ook niet in de gft-bak. Bijgevolg moet het bij het restafval en wordt het verbrand, waardoor de grondstoffen uit de recyclagecyclus verdwijnen. Bioplastic composteren is ook geen optie: het afbraakproces verloopt te traag en houdt daarom risico’s in voor dieren die de plastic stukjes opeten.

Uiteraard is het nog altijd beter om het eenmalig gebruik van plastic zoveel mogelijk te beperken. Daarom bekijken we de opties om op termijn over te schakelen op een papieren wikkel. Als meest duurzame keuze willen we daar resoluut voor gaan.