Een kostenplaats bij Natuurpunt Studie

Natuurstudiewerkgroepen kunnen een kostenplaats of projectrekening bij Natuurpunt Studie aanvragen. Hiermee maak je voor alle inkomsten en uitgaven gebruik van de rekening van Natuurpunt Studie, onder een uniek nummer. Hét grote voordeel? We kunnen fiscale attesten voor je uitschrijven.

Waarom een projectrekening bij Natuurpunt Studie?

Een projectrekening bij Natuurpunt Studie heeft heel wat voordelen:

• Alles op 1 plek: via de Rapportenapplicatie kunnen voorzitter en penningmeester niet alleen het financieel overzicht raadplegen, ook andere rapporten (van ledenlijsten tot bestuurssamenstelling) zijn daar te vinden. Bij het wijzigen van functies, bv. voorzitterswissel, wijzigt de toegang tot deze rapporten automatisch.
  • Een duidelijk overzicht: met duidelijke en gemakkelijk te downloaden uittreksels heb je een goed overzicht van alle inkomsten en uitgaven van je werkgroep. Handig voor de opvolging van je werking, maar ook bij eventuele fiscale controle.
  • Geen extra kosten voor het openen van een bankrekening: een zichtrekening openen bij een bank kan geld kosten, een projectrekening bij Natuurpunt Studie is gratis.
  • Wij betalen je facturen: facturen kan je nu laten opmaken op naam van Natuurpunt Studie en wij regelen de betaling voor je. Ook online aankopen van grote bedragen kunnen volledig via ons worden geregeld worden.
  • Fiscale attesten mogelijk! Hét grootste voordeel van een kostenplaats is dat Natuurpunt Studie fiscale attesten kan uitschrijven. Dit kan een stimulans zijn voor mensen om een financiële gift aan je werkgroep te doen.

Hoe werkt het?

Iedere projectrekening heeft een uniek nummer. Dat ziet er als volgt uit: XXX-9999, waarbij XXX het werkingsgebied aanduidt (REG voor ‘regionaal’, LOK voor ‘lokaal’ en GEW voor ‘gewestelijk’), gevolgd door een uniek cijfer voor je werkgroep.

Enkel voorzitter en penningmeester van de werkgroep hebben toegang tot het financieel overzicht van de kostenplaats via de Natuurpunt-Rapportenapplicatie (zie ook verder).

Facturen

In geval van een factuur vraag je de leverancier een factuur op te maken op naam van:

Natuurpunt Studie vzw
XXX-9999 (nummer van de kostenplaats van je werkgroep)
Coxiestraat 11
2800 Mechelen
BE 0408.032.874

Deze factuur bezorg je aan [email protected].

• Natuurpunt Studie regelt de betaling, ook als het een voorafbetaling betreft
  • Betalingen gebeuren doorgaans op dinsdag en donderdag
  • Bij hele grote betalingen, graag een seintje op voorhand.

Onkosten

Bij kleine bedragen of dringende betalingen, kan je het bedrag voorschieten en terugvorderen via een onkostennota. De onkostennota bezorg je samen het betalingsbewijs en/of factuur aan [email protected].

• Onkostennota’s bezorg je ons liefst zo snel mogelijk en ten laatste binnen de 3 maanden (te rekenen vanaf de datum van de gemaakte kost)
  • Onkostennota’s houd je binnen hetzelfde jaar. Gemaakte kosten van de laatste helft van het jaar moeten dus ten laatste eind december ingeleverd worden.

Online aankopen

Online aankopen van grote bedragen kunnen ook rechtstreeks door Natuurpunt Studie betaald worden.

• Stuur hiervoor een mailtje naar [email protected] met de link(s) naar de producten die je wil aankopen.

Inkomsten

Op je projectrekening kan je alle inkomsten laten toekomen: de toelage ‘Zin in Natuurstudie?!’, giften of andere inkomsten.

Personen die een gift willen doen aan je werkgroep of voor een specifiek project, kunnen volgende gegevens gebruiken:

Natuurpunt Studie vzw
IBAN  BE12 2300 5247 4592
BIC    GEBA BEBB
Omschrijving: ‘Gift + project (indien van toepassing) + XXX-999 (nummer van de kostenplaats van je werkgroep)’

Fiscale attesten

Bij een gift van minstens €40 heeft de schenker recht op belastingvermindering van 45% van het gestorte bedrag.

Natuurpunt Studie bezorgt de schenkers een fiscaal attest.

Opmerking: de namen van de schenkers zal je niet zien in het financiële overzicht, omdat deze wegens privacy-redenen zijn afgeschermd. Ontvang je graag de namenlijst (bv. voor bedanking), kan je deze opvragen via [email protected].

Afsluiten boekjaar

Bij het begin van het jaar sluit de dienst boekhouding van Natuurpunt alle projectrekeningen af, voor goedkeuring door de Algemene Vergadering van Natuurpunt in maart. Dat wil zeggen dat er voor voorgaande jaren geen wijzigingen aangebracht kunnen worden.

Het is daarom belangrijk dat eind december wordt nagekeken of alles klopt. Opmerkingen of correcties geef je zo snel mogelijk door via [email protected].

Na de jaarafsluiting in januari zullen de bewegingen van kosten en opbrengsten van het voorbije jaar resulteren in een nieuw beginsaldo voor het nieuwe boekjaar. Dit is vanaf half maart zichtbaar op je uittreksel.

Een projectrekening aanvragen

Heb je bij de opstart van je werkgroep geen projectrekening geopend en breng je daar nu graag verandering in? Vraag er 1 aan via [email protected].

Hoe de projectrekening raadplegen?

1. Voorzitter en penningmeester van de werkgroep hebben toegang tot het financiële overzicht. Deze functies kan je eenvoudig toekennen of wijzigen in de Verenigingsapplicatie.
  2. Het financiële overzicht vind je in de Rapportenapplicatie. Na login, zie je hier een overzicht met alle Natuurpunt-rapporten waar je toegang tot hebt.
  3. Het rapport WKG17 bevat alle boekhoudkundige bewegingen van je werkgroep binnen het boekjaar naar keuze. Downloaden doe je best in Excel-vorm.
  4. Het beginsaldo zal slechts zichtbaar zijn vanaf half maart (zie eerder).
  5. De eerste pagina van het uittreksel bevat informatie over hoe je het rapport kan lezen.
Icon
Icoon - Wist je dat

Vragen?

Neem contact op met [email protected].