Aan de slag met ObsIdentify

ObsIdentify en de Insectenzomer

Met de actie 'Niet meppen, wel appen' roepen we iedereen op om zoveel mogelijk insecten te vangen met je smartphone. Alle informatie daarrond vind je hieronder en via deze pagina.

Hoe doe je mee insectenzomer
Icon
Download icoon

Download

ObsIdentify is beschikbaar voor zowel Android als iOS. Via deze link kan je ObsIdentify downloaden voor je telefoon. Voor de herkenning van soorten heb je een internetverbinding nodig, al gebruikt de app erg weinig data.

ObsIdentify is een product van Stichting Observation International, Naturalis Biodiversity Center en Natuurpunt

Obsldentify logo

Hoe gebruik je ObsIdentify

Het gebruik van de app ObsIdentify is simpel: maak een foto van een plant, dier of paddenstoel. Snij de foto bij voor een betere herkenning. Klik op de knop Identificeer, en krijg binnen enkele seconden de naam van de soort met aanvullende informatie.

De app herkent meer dan 20.000 soorten uit Europa. Dat zijn niet alleen planten, paddenstoelen of vogels. De app herkent alle wilde natuur en dus ook tal van insectengroepen zoals dag- en nachtvlinders, sprinkhanen en krekels, vliegen en muggen, wilde bijen, zweefvliegen, libellen, ... Als je het in het wild kan fotograferen zegt ObsIdentify je wat je voor de lens hebt.

Burgerwetenschap

ObsIdentify helpt je om soorten op naam te brengen en om meer over de natuur te leren. Maar je draagt ook nog je steentje bij aan natuurbescherming. Als je een account aanmaakt kan je je herkenningen opslaan. Hierdoor komen jouw waarnemingen op www.waarnemingen.be waarna beheerders, beleidsmakers en onderzoekers ermee aan de slag kunnen. Zo help je Natuurpunt om nog meer gegevens te verzamelen. Iedereen kan de app gebruiken, van leek tot professional en van jong tot oud. Zowel in de natuur, als in de eigen achtertuin.

Met een account heb je ook toegang tot challenges en groepen in de app.

Maak een account

Een account maken doe je via de app of via www.waarnemingen.be.

Jouw waarnemingen bewaren

Geef ObsIdentify, je foto’s en de camera van je smartphone toelating tot je locatie. Enkel zo kan ObsIdentify jouw waarneming opslaan.

Maak een foto van een plant, dier of paddenstoel, klik op Identificeer, pas eventueel aan en klik vervolgens op Bewaar. Zo wordt jouw herkenning opgenomen in de lijst van www.waarnemingen.be. Je hebt zelf een goed overzicht van al jouw waarnemingen én je help de wetenschap ook een handje.

De challenge van de Insectenzomer

Het motto van de Insectenzomer is ‘Niet meppen, wel appen!’ In de Obsidentify app zie je van 1 juni tem 31 augustus de challenge van de Insectenzomer. Hier kan iedereen aan deelnemen. Klik op het hartje en je krijgt extra info over de Insectenzomer. Elke ingevoerde waarneming van een insect telt automatisch mee voor deze challenge.

insectenzomer printscreen
Natuurpunt insectenzomer

Hoe maak je een groepschallenge?

ObsIdentify met groepen

Bekijk de opname van de vrijwilligersopleiding ‘ObsIdentify met groepen’

Organiseer een activiteit waarbij je insecten gaat vangen met je smartphone. Dat kan met een groepschallenge in ObsIdentify. Met zo’n groepschallenge kan je samen alle waarnemingen van de groepsleden bekijken en zien wie de beste spotter is. Dit zorgt voor wat extra plezier en geeft je activiteit net dat tikkeltje extra. De waarnemingen tellen ook mee voor de algemene challenge van de Insectenzomer.

Stap 1

Ga in de app naar je Dashboard.

Stap 4

Kies ‘Uitnodigen voor deze groep’. Je krijgt meerdere opties om mensen uit te nodigen voor je groep: via een QR-code (die ze meteen kunnen scannen) of via een link die je kan kopiëren of delen.

Stap 2

Kies ‘Mijn groepen’ en maak een nieuwe groep

Stap 5

Open je nieuwe groep, ga naar ‘Groepschallenges’ en voeg een challenge uit de lijst toe

Stap 3

Open je groep, klik bovenaan nog een keer op de naam van je groep. Hier kan je je instellingen aanpassen.

Stap 6

Kies de Groepschallenge Insecten, klik op ‘Selecteer voor je groep’ en ‘Voeg toe aan je groep’.

Vang nu samen met je deelnemers zoveel mogelijk insecten met je smartphone.

TIP: Je bepaalt zelf hoe lang je groepschallenge duurt. Dat kan voor 1 wandeling, voor 2 weken, een maand of voor de hele zomer. De Groepschallenge Insecten blijft actief van 1/06 tem 31/08.

Handig om te weten: er staat geen limiet op het aantal groepen. Je kan zoveel verschillende groepen aanmaken (of erbij aansluiten) als je wil. Zo kan je bijvoorbeeld ook je collega’s, gezin of vrienden uitdagen om insecten te spotten.