Hoe werkt de Insectenzomer?

Header Hoe Werkt het
1 - Download ObsIdentify op je smartphone

Als je nog geen account hebt, kan je die hier meteen aanmaken. Geef ObsIdentify ook toegang tot je locatiegegevens. Deze info is nodig om je waarneming te bewaren.

2 - Zoek de challenge in de app

De Insectenzomer challenge zal in de app beschikbaar zijn vanaf 1 juni 2024. Door rechtsboven op het hartje te klikken, neem je deel aan de challenge.

3 - Ga naar buiten en vang insecten met de camera van je smartphone

Dat kan echt overal: in je tuin, in het bos of in de stad. Elk insect telt. De app vertelt je welke sprinkhaan, wesp of vlinder je hebt gespot en jij helpt de wetenschap een stap vooruit.

Download ObsIdentify

Icoon - Speurneuzen

Toptips en insectenweetjes

Weet jij welke bijen in jouw tuin rondvliegen? Welke krekels je hoort als het warm is? Of welke kevers rondkruipen in het stadspark?

Schrijf je in op de Insectenzomer nieuwsbrief en je ontvangt de beste zoektips van onze experten, de mooiste natuurgebieden en de leukste insectenweetjes. Je krijgt in september ook als eerste de resultaten van onze actie 'Niet meppen, wel appen'.

Schrijf me in op de nieuwsbrief

Daag iemand uit

Daag een vriend uit!

Maak je zoektocht naar het vliegend hert nog spannender, door je lief, collega of zus uit te dagen. Wie vindt de meeste libellen en juffers? Ga jij wél 's nachts op pad om die zeldzame nachtvlinder te vangen? Maak op ObsIdentify een groepschallenge aan en laat het voor eens en voor altijd duidelijk zijn wie de beste insectenspeurder is.

1 - Open ObsIdentify, ga naar 'Groepen' en klik op 'Nieuwe groep'

Je kan nu een groepsnaam kiezen en een foto voor je groep.

2 - Nodig vrienden uit

Dat gaat gemakkelijk door de QR code te delen.

3 - Voeg in je groep de challenge van de Insectenzomer toe

Een laatste belangrijk stap! Jullie zijn nu helemaal klaar om elkaar uit te dagen.

Maak van je tuin een paradijs voor insecten

Korenbloem

Kies voor inheemse planten

Bloemen en planten vind je in alle geuren en kleuren. Kies voor inheemse planten die een bron van nectar zijn voor vlinders en bijen. Zorg ervoor dat er jaarrond wel iets te smullen valt voor insecten. Zo vinden vlinders en bijen een veilige thuis bij jou.

bijenhotel

Zet een insectenhotel

Met een bijenhotel of een insectenhotel maak je een thuis voor solitaire bijen en andere beestjes zoals spinnen, oorwormen, kevers en vlinders. Hang het insectenhuis op een zonnige plek, best zuidwaarts gericht. Zorg voor bescherming tegen regen en wind en vermijd het gebruik van verf of vernis. Je kan een bijen- of insectenhotel jaar na jaar gebruiken, dus een poetsbeurt is niet nodig. De eerste bijen kan je al in het voorjaar verwachten.

Gratis gids voor tuin vol leven

Gratis gids voor een tuin vol leven

Een leuke gids boordevol praktische en haalbare tips om je tuin om te toveren tot een mini natuurgebied waar het voor heel veel dieren en voor jezelf heerlijk vertoeven is.

Vraag je Tuingids aan

Fototips

1 - De ochtendstond

Het beste moment om insectenfoto’s te maken is in de vroege ochtend. Slaap je graag uit? Dan kan de late namiddag ook.

2 - Word onzichtbaar

Maak je klein en beweeg rustig. Insecten zien ons als grote gekleurde vlakken en schrikken snel.

3 - Gebruik een statief

Omdat insecten meestal klein zijn, lukt automatisch scherpstellen niet altijd. Gebruik een fotostatief en stel handmatig scherp.

4 - Zoom in

Zorg dat het insect voldoende groot in de foto zit. Zo weet de app wat je op naam wil brengen.

5 - Gebruik een macrolens

Experimenteer eens met de macrolens op je gsm. Zo kan je op korte afstand erg gedetailleerde foto's maken. Perfect voor insecten!

Insectenzomer natuurgebieden
Natuurpunt

Als je van plan bent om eropuit te trekken, dan tippen wij je graag enkele wandelingen waarop je veel en zeldzame insecten kan vinden. Want in deze natuurgebieden krioelt het.