Insect gezien? Niet meppen, wel ‘appen’

Insecten zijn wonderbaarlijk en super nuttig. Maar ze hebben het moeilijk. De laatste 50 jaar verloren we in Vlaanderen de helft van onze insecten. Doe mee aan de Insectenzomer van 1 juni tot 31 augustus en help zo de insecten in Vlaanderen in kaart brengen.

Tijdens de vorige editie in 2023 melden 40.000 mensen bijna 1,5 miljoen insecten. Toch was het geen topjaar voor insecten. Dit zijn de resultaten.

Meedoen is simpel

Van 1 juni tot 31 augustus kan je op zoek naar insecten. In je tuin, in het bos, of gewoon op straat. Zoek je mee? Zo brengen we samen duizenden insecten in kaart.

Yannick V.
Natuurpunt

“Ik vond insecten eigenlijk niet zo interessant en zelfs een beetje eng. Maar door de insectenzomer is dat helemaal veranderd. Ik ontdekte het intrigerende verhaal achter het vliegend hert of de pyjamawants. Nu vind ik ze boeiend en kan ik ze bewonderen via ObsIdentify.”

Yannick, 25 jaar
Tijdlijn insectenzomer 2024
Natuurpunt insectenzomer

Krijg tips en tricks

Elke twee weken bezorgen wij je zoektips van experten en tonen we in welke mooie natuurgebieden je deze kleine superhelden kan bespeuren. We nemen ook verschillende insecten onder de loep, zodat je op korte tijd meer te weten komt over deze mysterieuze beestjes.

Ja, ik wil de beste tips ontvangen

Word lid van Natuurpunt

Insecten hebben ook buiten je tuin een veilige thuis nodig.

Natuurpunt zet zich al jaren in voor de natuur en zorgt zo voor de bescherming van heel wat insecten. Voor 38 euro ben je lid van de grootste natuurvereniging in Vlaanderen. Je ontvangt een welkomstpakket met een Fiets- & Wandelgids, het ledenmagazine Natuur. en een vintage tuinvogelposter.

Ja, ik wil lid worden