Demerbroeken Aarschot

Provincie Vlaams-Brabant

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Middelgroot gebied: 10-50 ha

Kaart van het gebied

Zien en doen

Op stap met een ervaren wandelgids? Contacteer Frans Wouters, 016-50 04 00 of Ronny Weckhuysen, 016-56 35 99

Toegankelijkheid

Het hele jaar vrij toegankelijk op de wandelpaden. Laarzen of stevige wandelschoenen aangeraden. Honden welkom, aan de leiband. Parkeer aan de Kerk van Langdorp, Langdorpsesteenweg, Aarschot om je wandeling te beginnen.

Roodborsttapuit

De Demervallei vormt de grens tussen de uitlopers van de zandige Kempen en het leemachtige deel van het Hageland. Het gebied is beschermd als vogelrichtlijngebied en een deel als habitatgebied. Het dient van oudsher als hooiland. Het vroegere beemdgebied is een kleinschalig, zeer afwisselend landschap, met (hakhout-)bosjes, houtkanten, knotbomen, hooilanden, ruigten en struwelen. Het centrale deel van de vallei, vroeger broekgebied, is een meer open landschap, met lage struiken en doorzicht in de vallei.

Bunzing

Veel vogels vinden hier een thuis. De belangrijkste broedvogel in het gebied is de roodborsttapuit. Blauwborst, kleine karekiet en sprinkhaanzanger broeden er. Ook bijzonder waardevolle planten zoals gevlekte orchis, blauwe knoop en dotterbloem kleuren het landschap.

We vinden er eveneens een rijke vlinderfauna met als topper sleedoornpage. Dit is vermoedelijk ook één van de noordelijkste vindplaatsen van eikelmuis in Vlaanderen. Bunzing, steenmarter, vos, ree, haas en konijn komen hier voor.

Sleedoornpage

Het beheer richt zich op het herstel van open landschap dicht bij de rivier en herstel van houtkanten en bossen dichter bij de valleirand. Natte, bloemrijke graslanden kom je nog weinig tegen in onze streken. Vroeger werd in de zomer het gras gemaaid en het hooi gebruikt als veevoeder in de winter. In de nazomer volgde een tweede maaibeurt of nabegrazing. Heel wat prachtige wilde bloemen groeiden op deze hooilanden. Natuurpunt houdt dit oude hooilandbeheer in stand om die planten terug een kans te geven. De grote verscheidenheid aan planten trekt ook veel dieren aan, vooral vlinders en andere bloemzoekende insecten.

De Weerderlaak werd al in de Middeleeuwen gegraven als ontwateringsgracht. Als één van de weinige waterlopen met een goede waterkwaliteit herbergt de Weerderlaak veel leven. Maar door de uitdieping van de Demer valt de bedding soms droog in de zomer. De rietkragen maaien we periodiek zodat ze breder kunnen uitgroeien. Daardoor krijgen de bewoners van dit biotoop zoals blauwborst, rietgors en kleine karekiet, terug meer kansen.

In dit gebied loopt momenteel een LIFE-project. Lees er meer over.

Langdonken