Kleiputten Terhagen

Rumst
Oppervlakte
Middelgroot gebied - Tussen 10 en 50 hectare

De kleiputten zijn een geschikt leefgebied voor zeldzame soorten zoals de rugstreeppad, de kamsalamander, de oeverzwaluw en het woudaapje, een kleine reigerachtige. Daarnaast is het ook een potentieel leefgebied voor de bever.

Eind 2016 werd dit natuurgebied met een oppervlakte van 31 hectare aangekocht door Natuurpunt vzw. Momenteel is het gebied nog ontoegankelijk, maar daar zal verandering in komen. De openstelling van het gebied zal wel erg doordacht gebeuren, zodat de meest kwetsbare natuur er alle kansen krijgt.

De individuele bezoeker zal op termijn ook de gelegenheid krijgen om het gebied te bezoeken. En dit via een mooi wandelpad in de toegankelijke zone dat uitkijkt over het grootste deel van het vijvergebied inclusief vogelkijkplaats en een observatieplaats, met uitzicht op vroegere en actuele kleiontginning.

Agenda