Black Friday maakt plaats voor Green Friday

Green Friday: een actuele marketingvisie die loont
Vrijdag 27/11 is het weer 'Green Friday'. In tegenstelling tot de consumptie-aanwakkerende 'Black Friday', is dit groene broertje een bewustmakingscampagne over de impact van ons winkelgedrag op onze planeet. Green Friday roept consumenten op tot bewuster winkelen: kies voor duurzame, kwalitatieve producten, koop niet meer dan nodig en kies voor producenten die maatschappelijk verantwoord ondernemen en produceren.
Black vs Green
Traditiegetrouw is Black Friday een dag waarop talloze winkels extreme kortingen geven om het consumptiegedrag van de massa te stimuleren en de verkoopcijfers in het laatste jaarkwartaal omhoog te stuwen.
Steeds meer bedrijven kiezen ervoor Black Friday in te wisselen voor het duurzamere Green Friday. Met een verscheidenheid aan initiatieven kaarten ze de problematiek van de overconsumptie aan. Het aanbod wordt toegespitst op de milieubewuste consument en de gewoonlijke korting wordt voor een keer niet aan de klant besteed, wel aan natuurbehoud. Een actuele marketingvisie dus, en dat loont, want steeds meer consumenten gaan actief op zoek naar net díe duurzame alternatieven.
Te weinig natuur
We hebben nood aan meer natuur. Vlaanderen is met een bebossingsgraad van amper 11% de slechtste leerling uit de Europese klas. Dat wisten we bij Natuurpunt al langer, meer het werd vooral duidelijk na de recente berichtgevingen over overstelpte natuurgebieden, volgeparkeerde wijken aan de randen van die natuurgebieden en dichtgestropte wandelpaden in elke uithoek van ons natuurarm Vlaanderen. We willen massaal naar buiten, de gezonde natuur in. Maar er is niet genoeg plaats.
Deelnemen aan Green Friday is een efficiënte en laagdrempelige manier om een klein steentje bij te dragen. Winkel bewust bij een van onze partnerbedrijven die aan de actie meedoen en draag ook bij aan een groener, gezonder, leefbaarder Vlaanderen voor iedereen. De winst is dubbel: de impact van uw aankoop op onze planeet is geringer en afhankelijk van het initiatief van onze partnerbedrijven gaat een deel van de opbrengst uit de verkoop naar Natuurpunt. Wij planten er bossen mee aan, leggen wandelpaden aan, bouwen aan speelnatuur voor kinderen en investeren in vele andere, waardevolle natuurprojecten.
Bekijk de actie in onze Natuurpunt webshop of neem een kijkje bij Lily Balou, Eurabo, Sprookjesstof, De Berghut, A.S. Adventure
Doe mee
Heeft u interesse om ook met uw bedrijf een Green Friday actie op te zetten ten voordele van onze Vlaamse natuur? Super! Neem contact met één van onze accountmanagers:
Sander Verbeke | sander.verbeke@natuurpunt.be
Filip Hebbrecht | filip.hebbrecht@natuurpunt.be
Miguel Surmont | miguel.surmont@natuurpunt.be [Specifiek voor boscreatie]
Lees meer nieuws over
Krijg de natuur in je mailbox
Natuurberichten, heet van de naald. 3x per week