Buur en Natuur in Turnhout en Ravels: een project met nieuwkomers

21 okt 2022
Lokaal nieuws

De voorbije jaren is de diversiteit onder de bevolking sterk gewijzigd, mede door de komst van talrijke (anderstalige) nieuwkomers! De activiteiten van Natuurpunt trekken echter alleen maar “autochtone” inwoners aan en daar willen we graag verandering in brengen!

Inspiratie vonden we bij Natuurpunt Gent: zij betrekken de nieuwkomers bij wandelingen, bij beheerwerken in de natuurgebieden, bij engagement in de bezoekerscentra.Via het Innovatiefonds van Natuurpunt Academie kregen wij een financiële ondersteuning.

We gaan begin november van start! Via de begeleidingsdiensten van nieuwkomers gaan we hen uitnodigen om deel te nemen aan onze activiteiten. Wij informeren deze diensten over het “hoe en het waarom” van ons project.

Zo bezoeken we o.a. het Agentschap Inburgering en Integratie, CVO Edukempen, Ligo, Villa Mescolanza, de Praatpunten, CAW, de betrokken diensten van beide gemeentebesturen en CDO Noorderkempen. Uiteraard is een degelijke begeleiding noodzakelijk om deze groep inwoners te motiveren.

De gekende gidsen en natuurwerkers vormen een deel van onze vrijwilligersgroep, maar we zoeken ook Natuurpuntleden die deze inspirerende uitdaging willen aangaan!

Voel je je geroepen bij het profiel “ duidelijk en langzaam Nederlands praten, een basiskennis van de natuur, kunnen enthousiasmeren”, dan ben jij de uitgelezen kandidaat!

Interesse als begeleider van de nieuwkomers : graag een seintje aan Richard Vergaelen: 0494 39 36 87 of [email protected]