Doe mee met de Paddenoverzet
Wim Dirckx

Daar is de lente, daar is de paddentrek!

21 feb 2017
Natuurbericht

Eindelijk is het zover: met malse regen en avondtemperaturen rond de 8 °C, ontwaken padden, kikkers en salamanders massaal uit hun winterslaap en beginnen ze aan de jaarlijkse grote paddentrek. Een indrukwekkend natuurfenomeen.

Amfibieën brengen de winter meestal door aan land, verstopt onder bladeren, een houtmijt of ingegraven in een ondergrondse holte. In het voorjaar ontwaken ze en gaan ze op pad naar hun voortplantingspoel. Doel: een partner zoeken en eitjes afzetten. Door het dichte Vlaamse wegennet moeten veel amfibieën tijdens die tocht een weg oversteken. Vaak eindigt zo’n tocht ‘op weg naar nieuw leven’ in een jammerlijke platte dood.

Vorig jaar 223 overzetacties

dsc04352.jpg

Natuurpunt coördineert jaarlijks in heel Vlaanderen paddenoverzetacties. Langs de trekroutes worden schermen geplaatst die de amfibieën naar ingegraven emmers leiden. Vrijwilligers controleren die ‘paddenvallen’ dagelijks en zetten alle amfibieën veilig over naar de andere kant van de straat. In 2016 werden in 119 Vlaamse steden en gemeenten 223 overzetacties georganiseerd, goed voor 157.558 amfibieën die levend de weg werden overgezet. Het gaat vooral om Gewone pad (73%), Bruine kikker (18%) en Alpenwatersalamander (5%). Maar ook zeldzame soorten als Kamsalamander (83 ex.), Rugstreeppad (27 ex.) en Heikikker (27 ex.) werden in de emmers aangetroffen.

Antwerpen bovenaan

De hoogste aantallen amfibieën werden gered in Antwerpen (46.968), gevolgd door Oost-Vlaanderen (34.989), Limburg (30.780),West-Vlaanderen (23.412) en Vlaams-Brabant (21.409). Topgemeenten waren Aalter (waar in 2016 maar liefst 9.695 amfibieën levend de straat werden overgezet), gevolgd door Merksplas (6.702), Ieper (6.451), Beringen (6.075), Oud-Heverlee (5.592), Meeuwen-Gruitrode (5.404) en Heist-op-den-Berg (4.147). Toch noteerden vrijwilligers vorig jaar in Vlaanderen nog 7.240 verkeersslachtoffers. Dit is slechts het topje van de ijsberg. Op heel wat trekroutes is er immers geen ‘padden rescue team’ actief en het werkelijke aantal verkeersslachtoffers ligt dus vaak aanzienlijk hoger. Sinds 2000 hebben vrijwilligers in totaal 2.205.948 amfibieën gered tijdens paddenoverzetacties. Uitgaande van een gemiddelde gewicht van zo’n twintig gram per dier komt dat op een totaal geschat gewicht van 44.118 kilo neer. Ronduit indrukwekkend!

Tot midden maart

Doorgaans bouwt de paddentrek langzaam op met een trage start midden tot eind februari om te pieken in de eerste of tweede week van maart. In 2016 viel een eerste piek op 20 en 21 februari; De grote trekgolf kwam echter pas vanaf 20 maart op gang en hield aan tot 27 maart. De absolute topdag was 26 maart. Hoe de trek in 2017 zal verlopen, zal sterk worden bepaald door weersomstandigheden. Vermoedelijk zal het dit weekend weer wat stilvallen omdat polaire lucht dan ons land zou kunnen bereiken. Maar de kop is er in elk geval af.

Meehelpen aan een paddenoverzetactie?

>> Vind een paddenoverzetactie in je buurt

Steun
Frosch ondersteunt de paddenoverzetacties van Natuurpunt. Om die extra in de kijker te zetten, lanceert Frosch 'De Grote Kikkertest'. Via deze ludieke test kom je te weten welke kikker of pad het meest op jou lijkt.