Frederik Beeckx

De Sutter ziet met eigen ogen hoe natuurherstel werkt

12 jun 2023
Natuurbeleid
Biodiversiteit
Natuurherstel

Vanmiddag bezocht vicepremier Petra De Sutter het natuurgebied Damvallei van Natuurpunt in Destelbergen. Hier kon ze met eigen ogen zien dat natuurherstel werkt en waarom het zo belangrijk is dat de Europese natuurherstelwet er komt. Natuurpunt bouwde heel wat expertise op en herstelde de afgelopen 30 jaar zo’n 4.000 ha. In de Damvallei leidden vrijwilligers haar rond in de herstelde natuur.

"Natuurpunt zet al heel lang in op natuurherstel en dat werkt. In de Damvallei herstelden we onder andere een verruigd stuk natuur en zien we nu een prachtig bloemrijk grasland waar de biodiversiteit hoogtij viert”, zegt Hugo Vinck (voorzitter Natuurpunt Damvallei). “In het verleden plaatsten we ook een stuw en die zorgt ervoor dat het gebied nat blijft waardoor een grote hoeveelheid CO2 vastgehouden wordt. Nu heeft het gebied een gigantische waterbuffercapaciteit wat goed van pas komt in deze droge weken.”

Het belang van een sterke natuurherstelwet

Vicepremier De Sutter bezocht de Damvallei in Destelbergen. “Hier kan je zien waarom een goede natuurherstelwet belangrijk is. Het is één van de laatste kansen voor de natuur. Het regent al sinds weken niet meer. Groene gebieden functioneren als airco op warme dagen en in droge periodes. De natuur moet tegenwoordig tegen een serieus stootje kunnen. Anders zal het weinige groen dat we hebben verder verschralen. Zoiets kan verregaande gevolgen hebben voor mens en economie”, klinkt het bij De Sutter.

Noah Janssen: “We willen de natuur op nog meer plaatsen herstellen en vooral ook op grotere schaal. We moeten nu inzetten op grote, aaneengesloten en sterke natuurkernen. Die leveren alleen maar voordelen op voor ons, zoals verkoeling op warme dagen, bescherming tegen overstromingen, zuivere lucht, groene ruimte om te ontspannen … En met een sterke natuurherstelwet kunnen we dit waarmaken. Eigenlijk is die natuurherstelwet een verduidelijking van wetgeving die er al is. Bovendien kan die net een nieuwe stikstofcrisis voorkomen, omdat wat er moet gebeuren, concreet meetbaar is.”

De Damvallei is een natuurgebied vlakbij Gent. Het is een laagveen, gevormd door enkele verlande meanders van de Schelde. Je kan er wandelen langs bloemrijke, vochtige hooilanden, een groot aantal turfputten, wilgen- en elzenstruweel. Twee meren bepalen het landschap.

Geloof jij in natuurherstel? Teken ons Natuurmanifest
De natuurherstelwet: wat staat er eigenlijk in?
Wil je een sterke natuurherstelwet? Spoor onze Europarlementariërs aan