De Rotn - Vrijwilligers

Een terugblik op de aanplantingen in december en januari.

7 feb 2023
Lokaal nieuws
Beheerwerken

Natuurpunt Asse plantte eind 2021 ongeveer 1 hectare bos in Asse verspreid over twee natuurgebieden - De Rotn in Krokegem en Vierhoekheide in Terlinden.

De afgelopen maanden werden de meer dan 2.000 aangeplante bomen en struiken nagekeken. Conservators en vrijwilligers controleerden de staat van de wildbescherming en inventariseerden levende en afgestorven planten en struiken.

In De Rotn ging het eerste jaar na aanplanting bijna 10% van het plantgoed verloren. Op Vierhoekheide was dat minder dan 5%. De afgestorven planten werden vervangen of ingeboet door exemplaren van dezelfde soort of van de hoofdboomsoorten.

Bij de eerste jaren van nazorg werd er vroeger rekening mee gehouden dat 10 % van de bomen en struiken ingeboet moest worden. Door de toenemende kans op extreem droge periodes en zakkende grondwatertafels is het moeilijk geworden om dit getal in te schatten. Deskundigen schatten het aantal nu in op 20%.

De eerstkomende jaren blijven de vrijwilligers van Natuurpunt Asse controleren en inboeten waar nodig. Geleidelijk groeien de bomen uit de aanlegfase door naar de kwalificeringsfase.

Op de foto, het team vrijwilligers dat op 7 januari de afgestorven aanplanting inboette in De Rotn in Krokegem.