Grutto
Michel Viskens

Grutto en wulp: beschermd in Vlaanderen, afgeknald in Frankrijk?

9 nov 2018
Natuurbericht
Jacht
LIFE BNIP
Natura 2000
Vogels

Frankrijk wil op wulpen blijven schieten en vanaf 2020 zelfs de jacht op grutto’s heropenen. Onbegrijpelijk, want in Vlaanderen wordt op hetzelfde moment een soortbeschermingsplan voorbereid om deze noodlijdende weidevogels er weer bovenop te helpen. Trekroutes van beide vogelsoorten lopen over Frankrijk.

Mede dankzij Nederlands lobbywerk is de jacht op de grutto al 10 jaar geschorst in Frankrijk. Op de wulp mag aan de Atlantische kust wel nog altijd geschoten worden. Ironisch genoeg tanken ze net daar tijdens de trek bij, en vaak overwinteren ze er zelfs. Een wulp die de grens oversteekt is vogelvrij: meteen over de grens met ons land staan er lokvogels op het strand om de wulpen binnen schotsafstand te krijgen.

De hoop leefde dat de gruttojacht na 10 jaar definitief verboden zou worden, de soort doet het namelijk barslecht in heel Europa. Maar Frankrijk wil de schorsing nu met slechts 1 jaar verlengen. Daarnaast wil de Franse overheid de wulpenjacht alleen nog toelaten langs de kust, maar ironisch genoeg is net dat de plaats waar wulpen massaal doortrekken.

Beide soorten hebben het in Vlaanderen en zelfs in Nederland alsmaar moeilijker om hun jongen groot te brengen. In Vlaanderen en Nederland worden al vele jaren zware en dure inspanningen geleverd in weidevogelreservaten, landbouwers sluiten er jaarlijks beheervergoedingen voor af. Het zou dan ook een slag in het gezicht zijn van al deze landbouwers en vrijwilligers als diezelfde vogels enkele kilometers verderop zomaar afgeknald worden.

Het gaat dermate slecht met grutto’s en wulpen dat van jacht helemaal geen sprake meer zou mogen zijn. Minimaal moet de jacht weer met vijf jaar worden opgeschort, zoals nu twee keer is gebeurd. Dat sluit ook aan bij het Europees Actieplan dat recent het licht zag om bedreigde steltlopers te redden. Bovendien moet het jachtmoratorium voor de wulp gelden in heel Frankrijk, zonder uitzondering voor de zo belangrijke kustzone.

Om te voorkomen dat de populaties nog verder afnemen, is het van groot belang dat ze niet meer worden bejaagd op hun vliegroutes. De afgelopen jaren kwam de jacht op trekvogels in het Middellandse Zeegebied sterk onder de aandacht, maar ze hebben bescherming nodig in heel Europa. Vooral toonaangevende EU-landen als Frankrijk zouden daarin een voorbeeld moeten stellen.

De Vlaamse en federale ministers bevoegd voor Leefmilieu - Schauvliege en Marghem - kunnen maar best aandringen bij hun Franse collega op goed nabuurschap, en vragen om hun houding ten opzichte van jacht op deze kwetsbare soorten te herbekijken. Aan elke grutto en wulp die in Vlaanderen overleeft, hangt een stevig prijskaartje. Zou Frankrijk blijven toelaten om die prijsbeesten zomaar uit de lucht te laten schieten, als zij daar ook de rekening voor doorgestuurd krijgen?

Tekst: Gerald Driessens, Natuurpunt