De helpende handen

Beheerwerken
Kinderen & Jeugd
Scholen

Vrijdag, 11 maart 2022….eindelijk na maanden van voortdurend onder de coronamaatregelen op school te moeten blijven, … was het eindelijk zover! We mochten er samen op uit, een beetje knaldrang … en dat onder een stralend lentezonnetje! Type 6 olv juf Liesbeth met de auto, BA 5 olv juf Gisèle en meester Jochen met de fiets.

Het is ondertussen het 12de jaar op rij dat we “ons” heidegebied mogen beheren. Steeds meer wordt onze jarenlange inzet zichtbaar. Het heidegebied breidt uit en de dennetjes overheersen steeds minder.

Ook deze keer gebeurden de beheerwerken i.s.m. educatief natuurbeheer van Natuurpunt. Tina, de nieuwe kracht van ENB, stond paraat om ons te helpen bij het uitvoeren van de werken. Daarnaast waren we weer heel blij met de trouwe aanwezigheid van een aantal toffe vrijwilligers. Fijn dat we iedere keer weer op hen mogen rekenen als begeleiders van onze kinderen.

Om half 10 stond onze werksessie gepland. Het viel de kinderen meteen op dat de inspanningen van de laatste jaren effectief nut hebben. Er is steeds minder opslag van jonge dennen en de heide doet steeds beter haar best om het gebied in te nemen. Tijdens de korte uitleg leerden we dat heidebeheer jaarlijks moet gebeuren en dat mensenhanden hier echt wel nodig zijn. Daarnaast kregen we uitleg over het veilig gebruik van de snoeitangen en gingen we samen met Tina en de vrijwilligers meteen aan het werk.

De groep werd eerst in 2 gesplitst, waarbij 1 groep een uurtje dennenopslag ging verwijderen en een andere groep zou werken aan het verwijderen van een takkenhoop die achterbleef na het kappen van een houtkant. Het was heel erg knap om te zien hoe onze type 6 - kinderen en de kinderen van basisaanbod samenwerkten en genoten van deze activiteit. We spraken af om na een uurtje te pauzeren en nadien te wisselen van activiteit.

Na de werken nam Theo ons nog even mee om ons enkele bijzonderheden te tonen. Zo toonde hij ons een kolonie zandbijen die met dit zonnig weertje massaal uit hun ondergrondse holletje komen gekropen. Enkel in het zand tussen de heidestruikjes vinden deze bijen het deale biotoop. Hij toonde ons het verschil tussen de mannetjes en de vrouwtjes. Heel leuk was dat we dit verschil goed kunnen zien door het witte snorretje dat we bij de mannetjes kunnen zien.

We wandelden even verder in het gebied en gingen nog even op bezoek bij de bever, of toch bij zijn werkzaamheden. We zagen dikke, afgeknaagde bomen en waren onder de indruk van waartoe zo’n bever in staat is. De bever zelf zat uiteraard veilig weggedoken in zijn beverburcht.

Afsluiten deden we met het maken van een mooie groepsfoto en dankzij het prachtige lentezonnetje konden we onze meegebrachte picknick opeten op de prachtige heide. We genoten met volle teugen.

We kregen opnieuw de bevestiging dat onze jaarlijkse beheerwerken zeker hun nut hebben en dat we allemaal fier mogen zijn op onze inspanningen. Op onze hulp mogen ze in ieder geval blijven rekenen.

De leerkrachten en alle kids uit Type 6 en BA5