Hugo Willockx

Biodiversiteit
Natura 2000
Vissen

Tijdens een visonderzoek in de Lanakense Asbeek hebben vrijwilligers van Natuurpunt Lanaken de zeldzame Beekprik aangetroffen. De herstelwerken die de voorbije jaren in de waterloop werden uitgevoerd werpen hun vruchten af.

Het visonderzoek werd uitgevoerd om na te gaan of de herinrichtingswerken aan de Asbeek van de afgelopen jaren, zoals bijvoorbeeld de heraanleg van meanders, een verschil hebben gemaakt voor de lokale biodiversiteit. De vrijwilligers maakten gebruik van elektrovisserij, een vernuftige techniek waarbij er met behulp van speciale apparatuur een elektrisch veld gecreëerd wordt in het water. Hierdoor worden de vissen kalmer en kunnen ze makkelijker gevangen worden. In totaal werden er in de Asbeek ter hoogte van de Steenselbergweg maar liefst acht Beekprikken teruggevonden.

Dat is goed nieuws: de Beekprik is een zeldzame vissoort die de laatste tijd op de meeste plaatsen verdwenen is onder invloed van onder andere watervervuiling. Het paling-achtige dier houdt er namelijk een zeer bijzondere levenswijze op na: de Beekprik brengt de eerste 3 à 6 jaar van zijn leven door als blinde larve in het slib op de rivierbodem. Als hij eindelijk volwassen wordt zwemt de vis meteen stroomopwaarts om zich daar voort te planten. Eens deze klus geklaard is, sterft hij.

Een tweede telling ter hoogte van Domein Zangersheide leverde ook nog Blankvoorns, Driedoornige stekelbaarzen en Riviergrondel op. Die laatste is trouwens een plaatselijke favoriet en wordt door de Lanakenaren ‘Govie’ genoemd, naar zijn Latijnse benaming ‘Gobio gobio’.

Natuurpunt Lanaken blijft werken aan een volledig herstel van de Asbeek. Later dit jaar worden extra meanders aangelegd, wordt de oeverzone verbreed en worden overwelvingen aan de waterloop afgebroken. Hopelijk zal het waterleven daar nog verder van profiteren.

Tekst: Bart Hoelbeek, Natuurpunt Lanaken