Vrijwilligers natuurbeheer

Landschap De Liereman draait op vrijwilligers. Om de toekomst te verzekeren hebben ze jou nodig!

3 jul 2022
Lokaal nieuws
Natuurbeheer

De afgelopen jaren hebben we meer dan ooit genoten van de natuur. Wie de Kempen wou beleven, kon terecht in Landschap De Liereman. Een toevluchtsoord met paarse heidevelden, uitgestrekte graslanden, blinkende vennen, witte stuifduinen en mysterieuze broekbossen. Kortom: heel wat biodiversiteit. Met meer dan 500 hectare (of 750 voetbalvelden!) natuur is Landschap De Liereman één van de grootste natuurgebieden in Vlaanderen. Wat veel mensen niet weten, is dat het beheer grotendeels wordt gedaan door het team van vrijwilligers.

Gust (69) is al meer dan 10 jaar vrijwilliger bij Landschap De Liereman. Wat begon als enkele weiden controleren voor de grazers, groeide uit tot een vast engagement op dinsdag en donderdag met een afwisselend takenpakket en vooral veel gezelligheid. “Na het werk drinken we samen nog een Gageleer in het bezoekerscentrum. Zo blijft de sfeer goed en kan het engagement enkel groeien.”

“Werken in de natuur geeft me voldoening. Vorige winter hebben we nog enkele speelelementen gemaakt voor het Stoeberpad. Als ik daarna zie hoe mijn eigen kleinzoon daarvan geniet, daar doe ik het voor!”

Wat het takenpakket betreft, is er werk voor ieders smaak en tempo. Maaien, kleinschalig plaggen, hout verzamelen en stapelen, houtkanten beheren, invasieve exoten verwijderen, rasters plaatsen en verwijderen, knuppelpaden en wandelpaden onderhouden,… De vrijwilligers doen het allemaal. Gust: “Werken in de natuur geeft me voldoening. Vorige winter hebben we nog enkele speelelementen gemaakt voor het Stoeberpad. Als ik daarna zie hoe de kinderen, en mijn eigen kleinzoon, daarvan genieten, daar doe ik het voor!”

Als trekker van de ploeg op donderdag staat Gust ook mee in voor de taakverdeling en het materiaal. “Als vrijwilliger moet je geen ervaring hebben in de taken. We leren het je graag. Enkel voor de goesting om in de natuur te werken moet je zelf zorgen.” Kristof (51), coördinator beheer, hoopt dat er op termijn nog meer trekkers zoals Gust uit de bus komen. “Onze teams draaien zo autonoom mogelijk. Momenteel zetten bijna 40 vrijwilligers zich in voor het beheer van het natuurgebied. Daar zijn we trots op! Het natuurgebied groeit jaar na jaar. Daarom willen we de groep alleen maar versterken. Als we niet aan natuurbeheer doen, gaat er veel natuurwaarde verloren, en dat willen we koste wat het kost vermijden.”

Heb jij na het lezen van dit artikel zin gekregen om je steentje bij te dragen voor de natuur en je aan te sluiten bij onze toffe ploeg(en)? We zoeken nog helpers op donderdag van 13.00 tot 16.00 uur, op vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 12.00 uur (vanaf september). Aarzel niet en neem contact op met [email protected]. We nodigen je graag uit om eens van de sfeer te komen proeven. Tot snel!