Wim Dirckx

Natuurdatabank waarnemingen.be rondt kaap twintig miljoen meldingen

26 mei 2016
Waarnemingen.be

Mechelen, 26 mei 2016 - Op de website www.waarnemingen.be is vandaag de twintig miljoenste natuurwaarneming geregistreerd. Het ging om een melding van een nachtegaal in Geraardsbergen door Bart Uitterhaegen. Met twintig miljoen waarnemingen op acht jaar tijd is de website uitgegroeid tot een belangrijke bron voor natuuronderzoek in België.

Waarnemingen.be is een online meldpunt voor waarnemingen van dieren en planten in de vrije natuur. Natuurliefhebbers voeren er soorten, aantallen en vindplaatsen van observaties in. Bijna de helft van de gegevens wordt vanuit het veld via apps op mobiele telefoons doorgestuurd. De website is sinds 2008 actief en kende in die 8 jaar een sterke groei. Dagelijks bezoeken gemiddeld 7000 mensen de website en sinds de start waren er al meer dan 2 miljoen unieke bezoekers.

Waarnemingen.be bevat dan ook een schat aan actuele informatie over de natuur. Er is momenteel informatie over 18.847 soorten over heel België en de databank bevat 2,5 miljoen bewijsfoto’s. Die informatie is voor iedereen beschikbaar.

Op die manier is waarnemingen.be een belangrijke bron van informatie geworden voor natuurliefhebbers, wetenschappers en beleidsmakers. Sinds begin 2016 brengen vrijwilligers in opdracht voor het INBO enkele kwetsbare soorten in kaart met een specifiek meetnettenproject. Die gegevens dragen bij tot een betere bescherming en een welgemikt natuurbeleid. Bovendien geeft de website de actuele verspreiding van soorten weer op handige kaarten en worden bijzondere vondsten vaak voor het eerst gemeld via dit kanaal.

De 20 miljoenste waarneming staat op naam van Bart Uitterhaegen en betreft een zingende nachtegaal in het natuurgebied de Boelaremeersen. “Best een bijzondere waarneming, want de nachtegaal is een schaarse broedvogel in de Denderstreek”, weet Bart. “Ik was altijd al geïnteresseerd in de natuur, maar de komst van waarnemingen.be heeft die interesse een echte boost gegeven”, zegt hij. “Op stap gaan met waarnemingen.be op je smartphone, is als een wandeling met een legioen aan experten in je kielzog. Doordat zij soorten op naam kunnen brengen op basis van foto’s, heb ik al ontzettend veel kunnen bijleren“.

Bart is zelf ook een expert en heeft sinds 2012 al zo’n 17.000 waarnemingen van gallen gevalideerd in België en Nederland. “Voor de kennis over meer obscure soorten is de komst van waarnemingen.be zonder twijfel een zegen geweest“, zegt Bart.

Vrijwillige administrators als Bart controleren de meldingen op juistheid. De bijna 25.000 geregistreerde waarnemers gebruiken de website en de mobiele apps als digitaal notitieboekje en wisselen jaarlijks 2 miljoen waarnemingen uit. Daarmee is waarnemingen.be de meest volledige natuurdatabank van ons land.

Het succes van waarnemingen.be illustreert de kracht van citizen science. Vrijwilligers zorgen samen met hun coördinerende organisaties voor een massa aan informatie die onhaalbaar en onbetaalbaar zou zijn als ze met professionele krachten verzameld zou moeten worden. Bovendien is waarnemingen.be een uniek initiatief omdat het de krachten van Vlaamse en Waalse natuurliefhebbers bundelt. Waarnemingen.be werd ontwikkeld door de Nederlandse Stichting Natuurinformatie en wordt in België beheerd door Natuurpunt en haar Waalse zustervereniging Natagora.

Enkele hoogtepunten uit 8 jaar waarnemingen.be:

* 2010: Zeldzame boommarter wordt slachtoffer van het verkeer in Kalken.

* winter 2010-2011: De grootste invasie ooit van de witkopstaartmees.

* voorjaar 2013: Grote aantallen bruinvissen zwemmen de Schelde op.

* winter 2014: Er lopen almaar meer waarnemingen binnen van de zwarte ibis, een soort die op zoek is naar uitbreidingsmogelijkheden ten noorden van het verspreidingsgebied.

* zomer 2015: De gaffellibel werd gespot in Lommel, het gaat om de allereerste waarneming ooit.

* eind januari 2016: Twee bultruggen worden gespot voor de kust van Raversijde

* 28 april 2016: Een narwal (de eenhoorn van de zee) spoelt aan in België. Dat is nooit eerder gezien, narwals leven in koude wateren in de buurt van de noordpool.