Beeld otter via cameraval op 29/12/2021: David Van den Broeck

Nieuwe waarneming van een otter in de Rupelstreek!

2 jan 2022
Lokaal nieuws
Zoogdieren

Op woensdag 29 december verscheen er opnieuw een otter voor de cameraval van natuurfotograaf David Van den Broeck, (http://www.davidvdb.photos), vrijwilliger bij Natuurpunt Rupelstreek.

De eerste waarneming dateert van 6 juli 2021 en dat was bijzonder sensationeel, het was immers de eerste en tot op 29 december ook de enige bevestigde waarneming van een otter in de Rupelstreek.

Deze waarneming is dan ook een mooi Nieuwjaarcadeau voor David, het strategisch plaatsen en regelmatig nakijken van zijn cameravallen is immers een arbeidsintensieve bezigheid.

En het is tevens een mooi Nieuwjaarcadeau voor vele vrijwilligers van Natuurpunt Rupelstreek, mensen die zich elke dag opnieuw inzetten voor de natuur.

De cameraval, waarmee de otter gespot werd staat opgesteld in één van de natuurgebieden van Natuurpunt langs onze grote rivieren en net zoals bij de eerste waarneming wordt de precieze plaats van deze waarneming niet bekendgemaakt.

Absolute zekerheid is er natuurlijk niet, maar de kans is wel behoorlijk groot dat het om hetzelfde dier gaat, en daarmee blijkt dan ook dat de otter het gebied regelmatig bezoekt en het dus deel uitmaakt van zijn of haar leefgebied.

Voorlopig blijft het immers gissen naar het geslacht van het dier, het vinden van otterpoep zou daarbij kunnen helpen. Otters gebruiken hun uitwerpselen als markering van hun leefgebied en tevens voor de communicatie met soortgenoten. Otterpoep wordt ook spraints genoemd, op basis van DNA-onderzoek van spraints kan dan onderzocht of het een mannelijk of vrouwelijk dier is en eventueel ook van waar het dier afkomstig is.

Een leefgebied van een otter is behoorlijk groot, en rivieren zoals Schelde, Rupel , Nete en Dijle fungeren daarbij als een verbinding tussen verschillende leefgebieden.

Dat zijn gebieden met open water en plassen met natuurlijke oevers en een groot aanbod aan prooien, voornamelijk vissen en kreeftachtigen.

Gebieden waar er weinig of geen verstoring is zijn daarbij enorm belangrijk. En alhoewel de natuurgebieden langs de oevers van onze grote rivieren maar een relatief kleine oppervlakte hebben vormen ze samen ideale rust- en foerageergebieden voor deze prachtige dieren.

Voorlopig zijn de leefgebieden voor otter en ook voor bever beperkt tot natuurgebieden die rechtstreeks grenzen aan de Schelde, de Rupel en de Nete, de dieren hoeven maar de dijk over te steken en ze zijn er.

Andere waterrijke natuurgebieden zoals Walenhoek in Niel en het natuurgebied Kleiputten Terhagen zijn eveneens geschikt als habitat voor otters, maar zijn enkel via eco-corridors en eco-tunnels op een veilige manier bereikbaar, waarbij het plaatsen van begeleidende rasters wel noodzakelijk is.

Een eerste eco-corridor werd voor enkele jaren in gemeente Niel aangelegd naast het terrein van het betonfabriek Coeck in de richting van Walenhoek en momenteel staat er een project op stapel om ter hoogte van de Crequelei/Schransstraat in gemeente Rumst eveneens een eco-corridor te realiseren. Na de sanering van de oude kleiputten Boom/Terhagen zou de route die gebruikt zou worden voor het vervoer van gronden van de Rupel naar het te saneren gebied eveneens ingericht worden als eco-corridor.

In kader van het project Otterland werd door het WWF, het Agentschap voor Natuur en Bos en de Regionale Landschappen Schelde-Durme en Rivierenland een samenwerkingsverband opgestart om de situatie in het in het rivierenland van de Schelde en de Rupel te verbeteren voor de otter. De belangrijkste taak van het project zijn de knelpunten en de kansen voor de otter in kaart brengen en zoeken naar opportuniteiten door terreiningrepen, waarbij de aandacht gaat naar het realiseren van projecten.

Contact Natuurpunt Rupelstreek:

-          David Van den Broeck:  https://www.instagram.com/davidvdbroeck_nature/

-          Yente De Maesschalck: [email protected]

-          Natuurpunt Rupelstreek: [email protected]