Natuurpunt Rupelstreek is actief in Boom, Hemiksem, Niel, Rumst en Schelle. Een team van gedreven vrijwilligers maakt daar werk van meer en betere natuur. Wil je graag meewerken? Heb je iets te melden? Laat het ons weten via info@natuurpuntrupelstreek.be

Rupel.blad

Klik op het Rupel.blad om het te lezen.
Oudere nummers kan je hier lezen.

Afdeling Rupelstreek website

Meer info vind je ook op afdeling.natuurpuntrupelstreek.be

Ben je geïnteresseerd in een activiteit?

Via ons Rupel.bericht, het meest recente kan je hieronder lezen, ontvang je info over onze activiteiten. Geef je e-mailadres op en je ontvangt het automatisch in je postvak.

Werkgroepen

Natuurpunt Rupelstreek heeft een aantal werkgroepen. Nieuws vind je via

Rupel.bericht

logo.gif
webversie | uitschrijven
Rupel.bericht
20 juli 2017

zaterdag 5 augustus
Rondje Noordelijk eiland

VOGELS KIJKEN! | Vrijwilligers van Vogelwerkgroep Rupel maken elke eerste zaterdag van de maand een vogelkijkwandeling rond het Noordelijk eiland. Het tempo is laag en men krijgt dan ook ruim de tijd om de vogels te bekijken. Voor beginnende vogelkijkers stellen we verrekijkers ter beschikking.

afspraak | 8u50 | Parking Tolhuis (Rupeldijk), einde Tolhuisstraat Schelle,
veerboot 9u, terug om 12u
foto | Visdiefjes op nestvlot Noordelijk eiland | Karl Van Overloop

zondag 6 augustus
Vlinder mee in Maaienhoek

OP ONTDEKKING! | Vandaag is het vlinderdag in Maaienhoek, een klein natuurgebied vlakbij de oevers van de Schelde. Maaienhoek is niet vrij toegankelijk, dit is dan ook een goede kans om het gebied te bezoeken.
Het gebied wordt langs drie kanten omsloten door houtkanten, waardoor er een bijzonder microklimaat heerst. Op een mooie zonnedag kan je hier een 10-tal vlindersoorten bekijken.

afspraak | geleide wandelingen om 10u en 14u:
infostand Natuurpunt Bar Laar, Laardijk Schelle
info | info@natuurpuntrupelstreek.be
foto | Sint-Jacobvlinder | Fons Van den heuvel

Spaanse vlag in Kleiputten van Terhagen

PRACHTIGE WAARNEMING! | Vorige week las ik in De Standaard dat de Raad van State de uitbreiding van transportbedrijf Essers in Limburg had tegengehouden omwille van de aanwezigheid van de Spaanse vlag, een nachtvlinder met Europese bescherming. Ik wist toen niet hoe dit beestje er uitzag, en ook nog niet toen ik op donderdag 13 juli voor Natuurpunt Rupelstreek, samen met Kamiel De Clerck, wat foto's ging maken in de Kleiputten van Terhagen. Ik was wel blij er een voor mij nieuwe nachtvlinder aan te treffen en te kunnen fotograferen.
Pas toen ik thuis ging opzoeken om welk diertje het ging, en dat snel vond, herinnerde Hilde mij aan dit krantenartikeltje. De Spaanse vlag zit dus ook in ons nieuw verworven natuurgebied !
tekst en foto | Spaanse vlag | Fons Van den heuvel

Laatvliegers in de Nielse kerkzolder

PRACHTIG | Het was weer eens wat anders op donderdagavond 13 juli, met het kijken vanop een gezellig caféterras vlakbij de Nielse kerk naar de uitvliegende laatvliegers. Precies om 5 over 22u verliet de eerste laatvlieger de kerkzolder, daarna werden nog 79 uitvliegende laatvliegers geteld, ondertussen was het 22u25.
In totaal 80 uitvliegende laatvliegers en daarmee benaderen we het hoogste aantal ooit geteld. Dat was op 8 augustus 2013 toen er 82 laatvliegers geteld werden.
De kolonie laatvliegers op de Nielse kerkzolder is een zogenaamde kraamkolonie. Op 14 juni werden 41 uitvliegende laatvliegers geteld, dat waren allemaal vrouwtjes. Begin juni kregen die allemaal een baby'tje, doorgaans een jong per vrouwtje, alhoewel er soms ook tweelingen voorkomen. Als de vrouwtjes gaan jagen, blijven de jongen bij elkaar in een soort crèche, bewaakt door enkele vrouwtjes.
Nu, ruim een maand later vliegen de inmiddels volwassen jonge laatvliegers mee uit en gaan ze zelf mee op jacht en dat verklaart meteen ook het dubbel aantal diertjes. Eind augustus verlaten de laatvliegers de kerkzolder. Dan gaan ze een periode zwerven en daarna start de vlucht naar de overwinteringsplaatsen.
foto | Laatvliegers in Nielse kerkzolder | Raymond De Smet

Eerste broedgeval visdiefje en
kokmeeuw in Kleiputten Terhagen

NESTVLOTJES | Na een prachtige nachtvlinder zoals de Spaanse vlag kunnen we visdiefje en kokmeeuw toevoegen in ons lijstje broedvogels in de Kleiputten Terhagen. Begin april stonden er nog 3 kleine nestvlotjes op overschot in ons magazijn in Schelle. Die nestvlotjes dreven de laatste jaren op de noordelijke plas van het Noordelijk eiland, ze werden dit jaar vervangen door 2 grotere nestvlotten.
Op het voorstel om deze nestvlotjes op een van de vijvers van de Kleiputten Terhagen te plaatsen, werd meteen enthousiast gereageerd door Filip Bleys. En nauwelijks een week later, op 9 april lagen de 3 nestvlotjes netjes op een rij op de noordwestelijke plas. Twee vlotjes werden vrijwel meteen gekoloniseerd door kokmeeuwen. Inmiddels werd het derde vlotje door een paartje visdiefjes in gebruik genomen.
foto | Visdiefje op nestvlotje Kleiputten Terhagen | Fons Van den heuvel

Vogelkijkwandeling Zennegat lokt 35 vogelkijkers

SUPER | Nel De Backer, Jan Goetvinck en Jan Sellensslachs waren onze gidsen. Ongeveer 35 vogelliefhebbers waren op de afspraak, wat een succes is naar ik vernam. Uiteraard was vogels kijken de bedoeling maar er was ook een zekere Jos, die bijzonder veel wist van wilde planten. Dus na een helft van de tijd de vogelgidsen gevolgd te hebben, heb ik de andere helft gespendeerd aan de planten.
Volgende vogels werden opgemerkt: torenvalk, kleine- en grote zilverreiger, jonge meerkoet, 2 ooievaars, scholekster, kemphanen, slechtvalk, buizerd, visdiefjes, oeverloper, kleine plevier, Nijlganzen, blauwe reiger, kieviten...
En de planten, die van mijn aandacht mochten genieten: kattenstaart, klaproos, grote berenklauw, engelwortel, reuzebalsemien, vlasbekje, sint-Jacobskruiskruid, boerenwormkruid, moerasspirea, harig wilgenroosje, akkerklaver, duizendknoop, duizendblad, teunisbloem, heelblaadjes, koningskaars, smeerwortel.
Ja, ik vond het heel leuk met dit prachtige weer.
tekst | Luc Dieltiens
foto boven | Torenvalk | Fons Van den heuvel
foto onder | Oeverloper | Fons Van den heuvel

Header

Expeditie Natuurpunt 2017 | Beleef het vanop de eerste rij met deze aftermovie. 0p 1:43 de Rupelpedalo's en het prachtig spandoek van Stan!

Header

STEMMEN | Schelde, Rupel, Vliet of Wullebeek: water is alomtegenwoordig in Schelle. Ook de Benedenvliet levert heel wat fraaie plaatjes op. Naast natuur passeer je heel wat erfgoed op deze wandellus:van de Laarkapel over oude steenbakkerijen tot de imposante Sint-Bernardusabdij van Hemiksem.

De wandelbrochure en de wandelkaart vind je via provincie Antwerpen en je kan er ook stemmen op je favoriete wandeling!

Rupel .blad

Natuurpunt Rupelstreek en Aartselaar publiceren samen het regionaal tijdschrift Rupel.blad

Klik op het Rupel.blad om het te lezen.
Oudere nummers kan je hier lezen.

Publicaties

Wandelgids

Ontdek de natuur in onze Rupelstreek met onze wandelgids: 10 verrassende natuurwandelingen in Broek de Naeyer-Biezenweiden Klein-Willebroek, Niels Broek, Oude Nete-arm-Stuyvenbergbos Rumst, Walenhoek Niel, Boven- en Benedenvliet Hemiksem-Schelle, Noordelijk en Zuidelijk eiland Wintam, Bos N-Kleine Steylen Boom, polders van Kruibeke, Scheldeschorren-Wondermooie wielen Hingene en Oude kleiputten Terhagen.

Klik op de foto om de gids te lezen of te downloaden.

De wandelgids, 48 pagina’s dik, is ook te koop in boekvorm voor 2€ via Natuurpunt Rupelstreek, Toerisme Rupelstreek, Natuur.huis De Paardenstal en in de gemeentehuizen van de Rupelstreek.

De Rupel - opnieuw een natuurmonument

Een informatieve documentaire over de Rupel uit 2011 i.o.v. Regionaal Landschap Rivierenland i.s.m. Natuurpunt Rupelstreek, Toerisme Rupelstreek Vaartland, ELAH Rupel en Provincie Antwerpen.