Natuurpunt Rupelstreek is actief in Boom, Hemiksem, Niel, Rumst en Schelle. Een team van gedreven vrijwilligers maakt daar werk van meer en betere natuur. Wil je graag meewerken? Heb je iets te melden? Laat het ons weten via info@natuurpuntrupelstreek.be

Rupel.blad

Klik op het Rupel.blad om het te lezen.
Oudere nummers kan je hier lezen.

Afdeling Rupelstreek website

Meer info vind je ook op afdeling.natuurpuntrupelstreek.be

Ben je geïnteresseerd in een activiteit?

Via ons Rupel.bericht  -  het meest recente kan je hieronder lezen  -  ontvang je info over onze activiteiten. Geef je e-mailadres op en je ontvangt het automatisch in je postvak.

Werkgroepen

Natuurpunt Rupelstreek heeft een aantal werkgroepen. Nieuws vind je via

Rupel.bericht

Als alles goed gaat, stak er één van de voorbije dagen een nieuw Rupel.blad in je brievenbus. Op de cover opnieuw een prachtfoto, made by Fons Van den heuvel, dit keer van een breedbladige wespenorchis.
Belangrijk is de tekst op pagina 2, met als titel: Boeiende tijden. Met info over de visie van Natuurpunt over de geplande sanering van de oude kleiputten tussen wijk Bosstraat en de oude Hoogstraat in Terhagen. Een visie, die steeds concreter wordt. Verder in dit Rupel.blad bijzonder interessante artikels over vleermuizen in kerk- en kasteelzolders, planteninventarisaties in de Kleiputten Terhagen, een terugblik op de voorjaarstrektellingen op het Noordelijk eiland en het kijken naar paaiende finten in de Rupel.
Belangrijk | is de Wandeltip op de middenpagina’s: Nen Nielse Oemweg. Nog steeds in de running voor de verkiezing mooiste wandeling van het jaar in de provincie Antwerpen. Tot 15 augustus kan je stemmen. Heb je nog geen stem uitgebracht, dan is het nu een goed moment. Bedankt!.

foto | aankomst in Muizen na 260 km | Steven Roels
Proficiat RSP-TRAPPERS !

Zondagnamiddag 24 juni, omstreeks 16u30 fietsten de 4 RSP-Trappers na een fietstocht van 260 km over de eindmeet van Expeditie Natuurpunt op de aankomstweide in Muizen. Een prachtprestatie van Dirk, Martijn, Peter en Wim, prima gecoacht door Steven!
Proficiat mannen en dank voor jullie inspanningen! Diezelfde avond stond het mooie bedrag van 3.277 euro op de rekening van de RSP-trappers. Ook een prachtprestatie! Hartelijk dank aan alle schenkers van een gift en sponsors van de RSP-trappers!

foto | Kijken naar de zwaluwen in de Groene Hofstraat | Erik De Keersmaecker
Leerlingen Basisschool de Kade | op stap naar de zwaluwen

Woensdag 27 juni stonden Foeke Van Weverberg van Regionaal Landschap Rivierenland en Erik De Keersmaecker van Natuurpunt Rupelstreek voor 2 klassen in de Vrije Basisschool de Kade in Boom. Leerlingen van klassen 4A en 4B luisterden geboeid naar een voordracht over zwaluwen en daarna gingen ze op stap langs enkele Boomse straten en de wandelesplanade aan de Kaai.
Door een telescoop konden de kinderen de zwaluwen en de nesten bekijken. En het moment kon niet beter gekozen zijn. In de Bassinstraat vlogen gierzwaluwen af en aan en in de Groene Hofstraat kunnen ze jonge huiszwaluwen in de nesten bekijken.
Vanop de Kaai was het mooi kijken naar huiszwaluwen die bolletjes slik verzamelden voor de bouw van hun nesten onder dakgoten en een prachtmoment was een in de vlucht drinkende gierzwaluw.

lijn.gif

Vlinders in je tuin, G E N I E T E N !

Soorten vlinders in je tuin herkennen? Het wordt makkelijker met deze vlinderposter. Druk de poster af met de meest voorkomende vlinders. Zo ben je helemaal klaar voor Het Grote Vlinderweekend op 28 en 29 juli.
Dit jaar valt Het Grote Vlinderweekend iets vroeger dan normaal. Zo passen we ons aan aan het veranderend klimaat. De vlinders vliegen ieder jaar vroeger. Op zaterdag 28 en zondag 29 juli kan je de vlinders in je tuin tellen en je resultaat bezorgen aan Natuurpunt.
meedoen | hoe je meedoet (3 stappen) wordt uitgelegd op vlinderweekend.be

foto | Koninginnepage | Marleentje Paelinckx
Zondag 24 juni zag Marleentje Paelinckx een prachtige vlinder in een zijwegje van de Steenwinkelstraat, de Capucijnendreef. Haar verhaal lees je hierna:
Wat was ik verbaasd toen ik zondag tijdens de wandeling een koninginnepage zag, een prachtige vlinder. Hij fladderde er lustig rond aan de nieuw aangelegde beek in de Capucienendreef, ter hoogte van de gebouwen van Kleinjans. De koninginnepage is de grootste inheemse dagvlinder. De bovenzijde is geel met zwarte tekeningen, een rode oogvlek in beide hoeken van de achtervleugel en een zwarte band bestoven met blauw. De moeite om er eentje te mogen spotten. Na ingave op www.waarnemingen.be ging ik kijken of er nog gezien zijn in Schelle, maar daar waren tot nu toe geen meldingen van.

foto | Atalanta | Fons Van den heuvel
Behaag natuurlijk 2018 | In de startblokken

Behaag…Natuurlijk is 25 jaar oud en nog steeds springlevend. Het aanplanten van streekeigen bomen en struiken en het jaar na jaar blijven promoten om onze tuinen meer vogel- en dus ook bijen- en vlindervriendelijker in te richten heeft zonder twijfel enorm veel leven in grote en kleine tuinen gebracht.
Als toemaatjes voor 25 jaar Behaag..Natuurlijk worden dit jaar 3 soorten als 'Boom van het Jaar' aangeboden en tevens zijn er voor het eerst ook enkele fruitboomsoorten in het aanbod opgenomen. De gekozen fruitboomsoorten zorgen allen voor een formidabele bloei, een waar eldorado voor wilde bijen en hommels. Terwijl het fruit, al dan niet afgevallen, een belangrijke voedselbron is voor vogels en vlinders.
In september en oktober kan je een bestelling plaatsen. De bedeling van het plantgoed heeft plaats op vrijdag 30/11 in Boom en Schelle en op zaterdag 1/12 in Hemiksem, Niel en Rumst.
meer info | natuurpunt.be/behaag

Rondjes controles nestkasten kerkuil | Op kruissnelheid

Begin juni werd gestart met de controles van, door vrijwilligers van Natuurpunt Rupelstreek geplaatste, kerkuilennestkasten. In de eerste plaats van nestkasten waarin vorig jaar gebroed werd, of waar de voorbije winter een kerkuil of een paartje kerkuilen aanwezig was.

Tijdens die avondlijke rondjes nestkasten controleren, worden doorgaans een 5-tal nestkasten bezocht. Nu, ruim een maand na de start van de inventarisaties staat de teller al op 21 broedgevallen in onze nestkasten. Op 3 andere plaatsen was een kerkuil aanwezig, maar werd er voorlopig niet gebroed.
Eén van de nestkasten waarin dit jaar met succes gebroed werd, staat in de toren van de kerk in de Rumstse wijk Vosberg. Dat was wel opmerkelijk, omdat het al van 2010 geleden was. Ludwig Laureyssens, vrijwilliger van het eerste uur bij Natuurpunt en plaatser van vele kerkuilnestkasten en tevens bewoner van de wijk, was daar bijzonder gelukkig mee.
foto | Ludwig met 2 jonge kerkuilen | Erik De Keersmaecker

Wandeling van het jaar 2018 | Stem voor 'Nen Nielse Oemweg'

De wandeling start aan het gemeentehuis van Niel en loopt ook door het Niels Broek, Walenhoek en eveneens langs Natuur.huis de Paardenstal. Tijdens de wandeling maak je kennis met natuur, erfgoed en kunst. Wandelbrochures zijn beschikbaar bij Toerisme Rupelstreek, gemeente Niel en in Natuur.huis de Paardenstal
Inmiddels werd de wandeling door provincie Antwerpen geselecteerd voor de competitie: Mooiste wandeling van het jaar 2018. Stem Nen Nielse Oemweg tot mooiste wandeling van de provincie
stemmen, info en brochure | website Provincie Antwerpen

De jachtvelden langs de Rupel | tentoonstelling

Tot 14 oktober kan je in de Machinehal van de voormalige Steenfabrieken Peeters – van Mechelen in de Boomse wijk Noeveren een tentoonstelling bezoeken met werken van Camiel Van Breedam.
De tentoonstelling is een initiatief van Actiegroep Leefmilieu Rupelstreek vzw.
adres | Noeveren 261 Boom

Cursus natuurverkenner | nu ook in Klein-Brabant
Dit voorjaar liep er met bijzonder veel succes een cursus Natuurverkenner bij Natuurpunt Rupelstreek. Mensen die deze cursus gemist hebben kunnen zich eventueel inschrijven bij de soortgelijke cursus in Klein-Brabant. Natuurverkenner is een laagdrempelige cursus voor beginnende natuurliefhebbers. Tijdens 10 infomomenten en uitstappen wordt je ondergedompeld in de wereld van planten en dieren en ga je met vrijwilligers van Natuurpunt Klein-Brabant op stap in en langs hun mooiste natuurgebieden.
meer info en in schrijven | agenda Natuurpunt

Fiets- en wandelzoektocht | omheen het Noordelijk eiland
Onze buren van Natuurpunt Klein-Brabant nodigen je uit om deel te nemen aan een fiets- of wandelzoektocht omheen het Noordelijk eiland. Tussen 1 juni en 30 september kan je een deelneemformulier afhalen in Taverne Oud Tolhuis – Tolhuisstraat 333 (Rupeldijk) Schelle.
deelnemen | kost 7 euro, de opbrengst wordt gebruikt voor de aankoop van natuurgebieden in Klein-Brabant

lijn.gif

Sinds 25 mei is de Europese GPDR-wetgeving van kracht. Voor dit Rupel.bericht verandert dit niets. Enkel je voornaam, achternaam en e-mailadres zijn opgeslagen. Deze gegevens worden enkel voor het versturen van dit bericht gebruikt en worden niet gedeeld met anderen. Je kan je eenvoudig uitschrijven via een link helemaal bovenaan en onderaan elk Rupel.bericht. Hierbij worden je gegevens (voornaam, achternaam en e-mailadres) gewist.

Rupel .blad

Natuurpunt Rupelstreek en Aartselaar publiceren samen het regionaal tijdschrift Rupel.blad

Klik op het Rupel.blad om het te lezen.
Oudere nummers kan je hier lezen.

Publicaties

Wandelgids

Ontdek de natuur in onze Rupelstreek met onze wandelgids: 10 verrassende natuurwandelingen in Broek de Naeyer-Biezenweiden Klein-Willebroek, Niels Broek, Oude Nete-arm-Stuyvenbergbos Rumst, Walenhoek Niel, Boven- en Benedenvliet Hemiksem-Schelle, Noordelijk en Zuidelijk eiland Wintam, Bos N-Kleine Steylen Boom, polders van Kruibeke, Scheldeschorren-Wondermooie wielen Hingene en Oude kleiputten Terhagen.

Klik op de foto om de gids te lezen of te downloaden.

De wandelgids, 48 pagina’s dik, is ook te koop in boekvorm voor 2€ via Natuurpunt Rupelstreek, Toerisme Rupelstreek, Natuur.huis De Paardenstal en in de gemeentehuizen van de Rupelstreek.

De Rupel - opnieuw een natuurmonument

Een informatieve documentaire over de Rupel uit 2011 i.o.v. Regionaal Landschap Rivierenland i.s.m. Natuurpunt Rupelstreek, Toerisme Rupelstreek Vaartland, ELAH Rupel en Provincie Antwerpen.