Jonas Dillen

Provincie gaat met Natuurpunt in zee voor scholenproject ‘Educatief Natuurbeheer

25 feb 2022
Lokaal nieuws

De provincieraad van West-Vlaanderen keurt op haar zitting van 24 februari een overeenkomst goed met Natuurpunt voor het scholenproject ‘Educatief Natuurbeheer’. Daarmee zullen ze tot en met het schooljaar ’24-’25 naar de scholen trekken.

Scholenproject ‘Educatief Natuurbeheer’

Het project loopt al in de provincies Limburg en Vlaams-Brabant en wordt nu ook in West-Vlaanderen gelanceerd. De doelgroep zijn leerlingen van de derde graad basisonderwijs (5e en 6e leerjaar. Het project bestaat uit een driedaagse: Op de eerste dag worden de leerlingen op de schoolbanken geïntroduceerd in de wereld van biodiversiteit en natuurbeheer. Op dag twee worden ze ‘edu-actief’ en voeren ze zelf natuurbeheerwerken uit. Op de laatste dag treden ze opnieuw buiten de schoolmuren voor een begeleide rondwandeling in hetzelfde natuurgebied om de resultaten van hun werk op het vlak van vlinders, vogels, amfibieën en zeldzame plantengroei te aanschouwen.

Voor de buitenactiviteiten wordt zoveel mogelijk gezocht naar natuurgebieden in de nabijheid van de scholen: natuurgebieden die beheerd worden door Natuurpunt of de Provincie zelf of eventueel ook groengebieden van andere overheden die hun interesse laten blijken.

Doelstelling

Door het project leren de kinderen buiten de schoolmuren bij over het belang van natuurbeheer, realiseren de scholen hun leerplandoelstellingen en groeit de waardering voor natuur in de buurt.

Met dit project hoopt nog meer scholen te kunnen bereiken met haar natuur- en milieu-educatief aanbod. De provinciale bezoekerscentra onthalen jaarlijks een 30.000-tal leerlingen op allerlei begeleid veldwerk. En de regionale en stadlandschappen (eveneens gefinancierd door de Provincie) brengen een mobiel NME-aanbod tot bij de schoolpoort. Met deze samenwerking tussen Natuurpunt en de Provincie wordt nu een bijkomend spoor geopend, waarmee tegen 2025 op jaarbasis 6.000 leerlingen worden ondergedompeld in de natuur.

Natuurpunt ziet in deze uitbreiding vooral een kans om haar missie waar te maken om elk kind voor zijn of haar twaalfde verjaardag een topervaring in de natuur te geven. Op die manier werkt de vereniging er aan om de natuurtekortstoornis en de vervreemding van de natuur waar kinderen vaak aan lijden, tegen te gaan.

Natuurpunt krijgt voor het project van de Provincie een budget van ruimt 500.000 euro, verspreid over meerdere jaren. Daarmee zal ze twee educatieve medewerkers tewerkstellen en leidt ze haar vrijwilligers op om de leerlingen te begeleiden. Ook alle noodzakelijke materiële en logistieke voorzieningen worden hiermee gefinancierd.