Resumé VWGNOVL 02/02/2023

10 feb 2023
Lokaal nieuws

Verslag VWGNOV           2 februari 2023

1. Opvolging verslag van vorige vergadering: geen opmerkingen.

Er wordt gevraagd om de drank correct af te rekenen (bij vorige vergadering was er een tekort van 1,50 euro).

1. Verslaggever: Gerrit (bij afwezigheid van Guido). Er wordt afgesproken dat iedereen die een agendapunt brengt op de vergadering een kort verslag bezorgt aan de verslaggever.
  2. Aanvraag subsidies VWG (Gerrit): de aanvraag is i.s.m. Bart ingediend; we zouden in principe 500 euro kunnen ontvangen. We zullen vanaf nu bij elke vergadering een aanwezigheidslijst invullen voor het geval dit gevraagd wordt voor de toekenning van de subsidies voor ‘Zin in Natuurstudie’.
  3. Genealogie bij Bruine Kiekendieven (Anny): zie bijlage
  4. Ruipatroon kerkuil n.a.v. vondst te Sint-Laureins op 10/01/2023(Frank): zie bijlage
  5. Film Zwarte Woud (Rudi): prachtige beelden zoals we van Rudi gewoon zijn!
  6. Verslag Belgische Vogeldag  van 21/01/2023 (Jan): Jan en Anny waren aanwezig en vonden het een geslaagde studiedag. Jan vond vooral de bijdrage over de evolutie van vogelgidsen door Killian Mullarney sterk.
  7. Overleg over het project van RLM i.v.m. bescherming kievitsnesten (Jan/Bart):  nesten lokaliseren is niet vanzelfsprekend. Er wordt afgesproken om de lokalisatie van kievitsnesten door te geven aan RLM via Lars Dekeyser  ([email protected])
  • of  Jonas Pieters ([email protected]); RLM, Oostveldstraat 91, bus 4 , 9900  Eeklo Tel 050 70 00 42.
  1. Afvaardiging stemgerechtigden Algemene Vergadering Natuurpunt (Gerrit): de naam van Yves Pieters  werd doorgegeven aan NP.
  2. Locaties ‘vergaderingen in het veld’ in april, mei, Juni? (Jan/Gerrit)
    mei: Keigat (verzamelen om 19u) – de juiste locatie wordt nog afgesproken
    juni: nog af te spreken
    Juli: nog af te spreken
    augustus: nog af te spreken
  3. Varia

-          Foto’s van 2 waargenomen zeldzame vogels: Zwartbuikwaterspreeuw  in Mol (Nico) en Alpenheggenmus in Bouillon (Jan).

-          Er is een voorstel van Peter om de mogelijkheden van de ObsMapp te overlopen  tijdens een vergadering. Gerrit kijkt of het mogelijk is om het gsm-scherm te projecteren in het vergaderlokaal zodat de app goed kan gedemonstreerd worden.

Gerrit

“Genealogie bij Bruine Kiekendieven” Anny Anselin 02/02/2023

De meeste broedparen van Bruine Kiekendieven zijn niet getagd of gezenderd. Ze zijn dus niet individueel herkenbaar. Maar als hun jongen getagd worden kunnen die als adult een nest maken, en jongen krijgen die getagd kunnen worden. Sommige getagde of gezenderde adulte vogels broeden verschillende jaren na elkaar, maar niet steeds op dezelfde locatie en al dan niet met succes. Bij opeenvolgende nesten van eenzelfde adulte vogel is het aantal vogels dat als 2 KJ en ouder wordt teruggemeld variabel, maar meestal laag. Hierbij enkele voorbeelden. Een jong dat geboren en getagd werd in 2012 nabij Watervliet broedde vier jaar na elkaar aan de Boerekreek. Van de 14 getagde jongen werd er maar één teruggemeld, in centraal Frankrijk. Een jong geboren en getagd in 2015 nabij Zaamslag (Zeeland) had van 2017 tot en met 2021 drie keer een succesvol nest. Van de zes getagde jongen werd er één teruggemeld. Een jong uit de Axelse Kreek had twee succesvolle nesten met in totaal zeven getagde jongen. Twee werden er teruggemeld. Zendervogel Jozef had drie succesvolle nesten met in totaal zeven getagde jongen, waarvan er geen enkele teruggemeld werd. Het is de bedoeling om zoveel mogelijke ‘levenslopen’ van Bruine Kiekendieven uit te werken.

Ruipatroon Kerkuil: Frank Van De Keere

In regel zijn alle pluimen van  kerkuil in het 4de Kalenderjaar(KJ) geruid.  Op basis van het ruipatroon van de Handpennen(P1 t/m P10) is het soms mogelijk om een leeftijd te achterhalen.   Dit aan de hand van het kleurverschil tussen nieuw geruide en oude Handpennen.  In ieder geval is de P6 steeds de eerste Handpen dat geruid wordt, dit in het tweede KJ.  De P5 en/of  P7 kunnen in het 2KJ ook mee geruid worden.  De handpennen onder en boven de P6 worden dan jaarlijks verder gewisseld per 1, 2 of 3 Handpennen.

Specifiek voor vondst kerkuil op 10 januari 2023 in de Kruiskenstraat kan volgende gezegd worden.  Bij vondst waren de P3 en de P9 duidelijk vernieuwd.  Bewuste kerkuil droeg ring L191000 en was als broedvogel beringd bij nestcontrole in juni 2022 in de Kruiskenstraat.  Bij nazicht bleek deze kerkuil gefotografeerd bij nestcontrole.  Hierbij kon de geruide P8 opgemerkt worden.  Alles wijst erop dat kerkuil L191000 in 2023 de P10 en de P2/P1 had moeten ruien, dit dan voor een 5KJ vogel.  Helaas zullen we dit nooit te weten komen...  Complete rui zou dan pas voltooid geweest zijn in het 5de KJ, een ruipatroon dat ook in de nieuwste versie van de Kerkuilwerkgroep Vlaanderen aangehaald wordt.