Ingrid Smeyers

27 feb 2023
Lokaal nieuws
Organisatie

Op 5 februari lanceerde Natuurpunt Leuven het nieuwe werkjaar op onze Startdag aan de Vijvers van Bellefroid. Ruim honderd natuurliefhebbers trokken rond de Vijvers en kwamen van meerdere gidsen alles te weten over bekerzwammen, het geluid van de koolmeesjes dat klinkt als kapotte fietspompjes, de gravin van Bellefroid en nog veel meer. Ook voor de uiteenzetting over onze werking was de interesse hartverwarmend groot. Zo groot dat de refter van het schooltje amper voldoende plaats bood. Vele trouwe leden en enthousiastelingen uit de buurt daagden op, maar ook politici onder wie verschillende schepenen en gemeenteraadsleden.

startdag1.png

Zicht op de Vijvers van Bellefroid. (foto: Ingrid Smeyers)

Co-voorzitter Leen Kuijken leerde ons dat Natuurpunt Leuven vorig jaar 2681 leden telde en dat we 2 ha grond kochten in Vlierbeek, in de Hagelandse Vallei in Wilsele tegen Holsbeek, en in Wijgmaalbroek. Daarnaast kregen we 1 ha in beheer in Dalemhof. Erg mooi is de stijging van waarnemingen van natuur en biodiversiteit in Leuven: maar liefst 111.289 waarnemingen werden ingevoerd op waarnemingen.be, wat een stijging is met 5830 ten opzichte van 2021.

startdag2.png

Co-voorzitter Leen Kuijken aan het woord. (foto: Willem Laermans)

Dank aan alle gidsen, organisatoren, kaaskopers, koffiezetters, opdieners, tafelsleurders, zaalinrichters, opruimers, verwelkomers, uitleggers, wijn-en-biervoorzieners, klaarzetters en andere helpende handen om ook dit jaar van de Startdag opnieuw een feest te maken! Lies Van Meerbeek

startdag3.png