Waarom roept Natuurpunt op om voornaamwoorden te gebruiken in je mailhandtekening?

20 sep 2022
Natuurpunt

Voor Natuurpunt is zowel biodiversiteit als de diversiteit in de samenleving belangrijk. We willen een veerkrachtige vereniging zijn waar mensen in al hun diversiteit zich thuis voelen, gezien en gehoord worden. Zo zetten we ons echt samen in beweging voor natuur voor iedereen.

Met het traject ‘diversiteit en inclusie’ werken we op de verschillende niveaus in onze vereniging (lokaal, regionaal, secretariaat) aan dat doel. Dat doen we o.a. door co-creatief samen te werken met andere organisaties aan publieksactiviteiten, natuurbeheer, gidsenwerking enz. Initiatieven zijn soms op grotere, soms op kleine schaal.

Een van die kleine initiatieven is de oproep om voornaamwoorden te gebruiken in de mailhandtekening. Onze wereld en taal wordt opgedeeld in vrouwelijk en mannelijk. Bij onduidelijkheid schakelen we automatisch over naar de mannelijke beleefdheidsvorm. We vinden het belangrijk om meer genderbewust te communiceren: zowel verbaal als schriftelijk en niet altijd uit te gaan van de huidige automatismen.

Door voornaamwoorden te gebruiken in de mailhandtekening dragen we een steentje bij aan de erkenning van personen met een non-binaire en transgender identiteit. Met het gebruik van voornaamwoorden, dragen we bij aan de erkenning van ieders genderidentiteit. Daarnaast geven we aan dat we geen veronderstellingen kunnen maken op basis van bvb. naam of uiterlijk over hoe iemand wenst aangesproken te worden. Zo zeggen we dat dat alle genderidentiteiten hier welkom zijn. In eerste instantie een symbolisch gebaar, dat beseffen we.

Waarom roepen we iedereen op om voornaamwoorden in de mailhandtekening te gebruiken? Als iedereen voornaamwoorden gebruikt, wordt het makkelijker voor personen met een non-binaire en transgender identiteit om de voornaamwoorden te gebruiken waar ze zich goed bij voelen. Een bijkomende voordeel voor de eventuele twijfelaars: voornaamwoorden in een mailhandtekening helpen om te weten hoe je iemand moet aanspreken als je op basis van de naam niet kan inschatten welk voornaamwoord te gebruiken.

Mocht je twijfelen over hoe je iemand (in je mail) moet aanspreken, ga dan niet te snel uit van de mannelijke beleefdheidsvorm, maar gebruik ‘Beste, x’ met de volledige naam van de persoon. Zo zet je een eerste stap in de ontwikkeling van een meer genderbewust taalgebruik. Voor tips over genderbewust taalgebruik zie hier.

Welke voornaamwoorden gebruik je?

• Non-binair: die/hen/hun
  • Vrouw: zij/haar/haar