Wildeplantenbeurs 2024

16 jan 2024
Lokaal nieuws
Organisatie

Een nieuwe lente, een nieuwe Wildeplantenbeurs in de Bourgoyen! Kom prachtige plantjes kopen voor jouw tuin of koer en blijf plakken op ons terras, op een van onze activiteiten en op de markt met lokale standhouders. Dit jaar zijn de zweefvliegen de sterren van de plantenbeurs. Kom langs en leer hoe je deze vliegende juweeltjes kan helpen bij jou thuis!

Wilde tuintjes

Kan jouw tuin of koertje nog wat fleur gebruiken? Ook dit jaar kun je kiezen uit een ruim aanbod van inheemse bloemen, kruiden en waterplanten. Ook voor moestuinplantjes kun je op onze plantenbeurs terecht.

Daarna wat moe geshopt? Blijf gezellig plakken op ons zonneterras voor een biodrankje en hapje. Warm, fris, hartig of zoet, er is voor ieder wat wils.

Wilde waaier aan activiteiten

Onze Wildeplantenbeurs, dat is veel meer dan enkel plantjes kopen. Hieronder ontdek je het volledige dagprogramma. De Wildeplantenbeurs vindt plaats in en rond het Natuurcentrum Jan Hublé, Driepikkelstraat 32, 9030 Mariakerke (Gent).

Dagprogramma

10.00 tot 16.00 uur (doorlopend): verkoop van inheemse planten, kruiden en moestuinplanten

10.00 tot 17.30 uur (doorlopend): drankjes en hapjes aan onze bar

10.00 tot 17.00 uur (doorlopend): workshops, verkoopstandjes en infostandjes van bevriende organisaties

• Workshop bijenhotel beschilderen met duurzame verf (door Tintelijn) (*) - opgelet: slechts tot 12.00 uur
  • Workshop vogeltjes snijden uit hout (door Wood Designed 4 You)
  • Demonstratie oesterzwammen kweken (door Fungganda)
  • Verkoop van (h)eerlijke en lokale producten (door Akker en Ambacht)
  • Verkoop van fairtrade producten (door Oxfam Wereldwinkel Mariakerke)
  • Wedstrijd: maak kans op een échte Pol Cosmo
  • Wedstrijd: maak kans op duurzame outdoor producten (door Vaude)
  • Ook onze eigen Natuur.Winkel stalt haar producten uit!
  • Fotozoektocht en wedstrijd, workshopjes gebarentaal met dieren (11.00 - 11.30 uur & 14.00 - 14.30 uur),... (door onze Werkgroep Diversiteit en Toegankelijkheid)
  • Infostandjes van vdk bank, Dégage, Gents MilieuFront (GMF) en LETS Vlaanderen

10.00 tot 17.00 uur (doorlopend): waterdiertjes scheppen en bekijken (met Luc Vanden Berge van onze Invertebratenwerkgroep) (*)

10.00 tot 16.30 uur: SNUIT-eiland voor de jongste natuurfans (*)

• Trolmops zoektocht en Trolmops Villa (doorlopend)
  • 11.00 - 12.00 uur: Adelin komt verhaaltjes voorlezen
  • 11.00 - 15.00 uur: buitenspeelset (eggeschieten, kubb, reuzedomino, reuzemikado, stelten, balvakwerpen)
  • 14.00 - 15.00 uur: Adelin komt verhaaltjes voorlezen
  • 14.00 - 16.00 uur: Snuit-atelier - bloempotjes versieren en vullen

13.00 tot 14.30 uur: zweefvliegensafari met Jef Hendrix (Natuurpunt) - enkel bij droog weer

13.30 tot 14.15 uur: sessie mindfulness, ademhalingsoefeningen en bewegen in de natuur (door Mindful Run)

14.00 tot 14.45 uur: workshop bosbaden (door Thof)

14.45 tot 15.30 uur: sessie mindfulness, ademhalingsoefeningen en bewegen in de natuur (door Mindful Run)

15.00 tot 16.30 uur: extra zweefvliegensafari met Jef Hendrix (Natuurpunt) - enkel bij droog weer

15.15 tot 16.00 uur: workshop bosbaden (door Thof)

16.00 tot 16.45 uur: sessie mindfulness, ademhalingsoefeningen en bewegen in de natuur (door Mindful Run)

(*) Leuk voor kinderen

Meer wilde natuur

De opbrengst van onze Wildeplantenbeurs gaat steevast naar de aankoop en het beheer van de natuur in het Gentse. Dit jaar zijn de Keuzemeersen in Drongen aan de beurt, waar we recent nieuwe natuur konden aankopen. Bovendien wint ook de biodiversiteit in de Gentse tuintjes, want die krijgen er een beetje natuurlijk groen bij, ideaal voor diertjes als bijen en vlinders.

Meer zweefvliegen

Vorig jaar waren de nachtvlinders nog de centrale gasten op onze Wildeplantenbeurs. Dit jaar is het de beurt aan de zweefvliegen: een mooie en diverse groep insecten die een ruggensteuntje kunnen gebruiken, want net zoals vele andere insecten gaan ook zij achteruit.

Wil je zweefvliegen en andere insecten een handje helpen bij jou in de tuin of op je koer? Kom langs op onze Wildeplantenbeurs, leer hen kennen en koop insectenvriendelijke planten.

Nu al benieuwd naar wat zweefvliegen zo uniek en waardevol maakt?