Lieremanverkenners
Sofie Doreleyers

Word jij zoals Marc een echte Lieremanverkenner?

30 mrt 2023
Lokaal nieuws

Marc Bronckaers (67) werkte 35 jaar als arts in het Sint Jozef ziekenhuis in Turnhout. Veel vrije tijd om door te brengen in de natuur of om zich te verdiepen in al dat moois was er niet. Tot hij in 2020 op pensioen ging en zich in de cursus natuurgids gooide. Iets wat hij al veel vroeger had moeten doen, zo zegt hij zelf. Momenteel is Marc al meer dan een jaar actief als natuurgids in Landschap De Liereman en volgde hij ook de cursus Lieremanverkenner om zijn kennis scherp te houden. “Ben je met hart en ziel verbonden met de natuur? Dan is deze cursus zeker iets voor jou!”

Voor wie de cursus Lieremanverkenner niet kent, wat houdt die precies in?

“In deze algemene cursus komen allerlei onderwerpen aan bod zoals planten, dieren en natuurbeheer. Bovendien ontdek je ook alle wandelingen in het natuurgebied met verschillende gidsen. Elke gids legt zijn eigen accenten waardoor er altijd iets nieuws aan bod komt. Kortom: een geweldige combinatie van theorie en praktijk.”

Wat is je het meeste bijgebleven?

“De planten. Ik stond er van versteld hoeveel verschillende soorten grassen er zijn. Daarnaast komen er ook interessante anekdotes aan bod die je dan verder kan vertellen. Zo ben ik te weten gekomen dat een zekere dokter Smagghe in het midden van de 19e eeuw bloedzuigers kweekte in de Echelkuilen en die verkocht aan ziekenhuizen tot in Parijs. Dat is niet alleen leuk voor mij als gids maar ook voor wie met het gezin op pad gaat. Dat zijn de dingen die mensen onthouden.”

Hoe zat de sfeer tijdens de les?

“Mensen linken een cursus vaak aan school, dat schrikt soms af. Ik ervaar dat helemaal anders. Alle deelnemers hebben zich ingeschreven omdat ze iets bij willen leren. Dat zorgt juist voor een erg joviale sfeer. Ook als je de deelnemers achteraf terug ziet is er direct weer die klik.”

Raad je anderen de cursus aan?

“Ben je met hart en ziel verbonden met de natuur? Dan is deze cursus zeker iets voor jou! Het is leuk om op pad te gaan met mensen die ook echt geïnteresseerd zijn in de natuur. Dat verbetert de sfeer en krikt het niveau op. Je leert niet alleen van de lesgever maar ook van je medestudenten.”

Ook enkele vrijwilligers van Landschap De Liereman volgden de cursus. Is het ook voor hen een meerwaarde?

“Dat denk ik zeker! Kennis doe je op door ervaring. Je leert verbanden zien in de natuur. Je komt te weten waarom een plant op bepaalde plaatsen wel of niet groeit en ga zo maar door. Ook voor vrijwilligers die regelmatig in contact komen met bezoekers is de cursus interessant. Zo leren ze het natuurgebied goed kennen en kunnen ze bezoekers beter informeren.”

Heb je nog aanbevelingen?

“Ik ben opgegroeid met het lezen van boeken. Zeker tijdens mijn opleiding Geneeskunde. Daarom vind ik het jammer dat er geen cursusboek is. Natuurlijk kan je de dia’s wel schriftelijk aanvullen maar dat is nooit volledig. Daarom deze warme aanbeveling!”

Heb je na het lezen van dit interview zin gekregen om Landschap De Liereman beter te leren kennen en dat samen met een groep gelijkgezinden? Schrijf je snel in voor de cursus Lieremanverkenner via https://www.natuurpunt.be/agenda/cursus-lieremanverkenner-58213. De tiendelige lessenreeks start op 19 april 2023 om 19.30 uur. Tot dan!