Natuurstudie

Natuurstudie betreft het verzamelen van kennis over soorten door te benoemen, tellen, melden en meten. Cijfers en kennis over de natuur zijn een essentiële basis voor behoud en bescherming van natuur. Natuurpunt Studie werkt hiervoor samen met burgers, actieve vrijwilligers en thematische werkgroepen.

Over Natuurpunt Studie

Natuurpunt Studie is het kenniscentrum rond biodiversiteit in Vlaanderen. Het werkt samen met burgers, actieve vrijwilligers en thematische werkgroepen om kennis over soorten te verzamelen door soorten te benoemen, te tellen, te melden en te meten.

Missie

Natuurpunt Studie organiseert, ondersteunt en stimuleert natuurstudie in al haar vormen. Samen met burgers, vrijwilligers en natuurstudiewerkgroepen verzamelen we een massa kennis over de natuur die we maximaal willen inzetten voor het behoud ervan.

We zijn ervan overtuigd dat de mens biodiversiteit nodig heeft. Niet alleen zijn wij als mens afhankelijk van ecosystemen, de natuur heeft ook een belangrijke intrinsieke waarde, met name het bestaansrecht van alle organismen. Natuur en biodiversiteit staan meer dan ooit onder druk en daarom hebben we er onze hoofddoelstelling van gemaakt om deze te beschermen. Dat willen we doen met mensen en met kennis. Er is een draagvlak voor natuur nodig en wij beschikken over kennis en informatie waarmee we het publiek kunnen verwonderen en betrekken. Cijfers en kennis over biodiversiteit zijn essentieel voor het behoud er van.

Visie

We zijn er van overtuigd dat natuurstudie de beste opstap is om via verwondering, bewondering, waardering, verbinding, respect en participatie te komen tot zeer breed gedragen attitudes van natuurbehoud in de maatschappij. Dergelijke attitudes zijn een basis voor duurzaamheid en het op langere termijn behouden van ecosysteemdiensten.

Natuurpunt Studie wil hét kenniscentrum biodiversiteit blijven in Vlaanderen, waarbij we de instroom van mensen en informatie verzekeren door een intense samenwerking met burgers, actieve vrijwilligers en thematische werkgroepen.

Samen met onze waarnemers verzamelen we kennis door te benoemen, te melden, te tellen en te meten. Vervolgens willen we als kenniscentrum deze informatie ook maximaal inzetten en toepassen. We verwerken, delen en verspreiden ze om het natuurbehoud te verbeteren. Dit doen we zowel via de eigen Natuurpuntkanalen, als via media en samenwerkingen met overheden, organisaties en bedrijven. We zetten hierbij in op relevante innovaties en open data, met als doel enerzijds om efficiënter, nauwkeuriger en sneller gedocumenteerde informatie vanuit het veld in databanken te krijgen, anderzijds met het oog op persoonlijke ontwikkeling, kennisverbreding, plezier en motivatie van onze vrijwilligers en gebruikers.

Structuur en bestuur

Structuur

Natuurpunt Studie vormt de koepelvereniging voor meer dan 200 thematische natuurstudiewerkgroepen. Deze werkgroepen zijn lokaal, regionaal, provinciaal of gewestelijk actief.

Natuurpunt Studie maakt deel uit van de Natuurpunt koepel, die bestaat uit de vzw’s Natuurpunt vzw, Natuurpunt Beheer vzw, Natuuracademie vzw en Natuurpunt Studie vzw.

Het personeel van Natuurpunt Studie is verdeeld over drie cellen, de Cel Projecten, Cel Natuurstudie en Cel Onderzoek, met respectievelijke Celhoofden.

Bestuur

De Raad van Bestuur van Natuurpunt Studie vzw wordt verkozen door de Algemene Vergadering van Natuurpunt Studie, waarin vertegenwoordigers van afdelingen en studiewerkgroepen van Natuurpunt stemrecht hebben.

De Raad van Bestuur van Natuurpunt Studie heeft een gemandateerd vertegenwoordiger in de algemene Raad van Bestuur van Natuurpunt vzw en stemt daar af met de rest van de koepelvereniging. Omgekeerd zetelt een gemandateerd vertegenwoordiger van de Raad van Bestuur van Natuurpunt vzw in de Raad van Bestuur van Natuurpunt Studie vzw.

Korte geschiedenis

Natuurpunt Studie vzw is de rechtspersoon die sinds het fuseren van De Wielewaal vzw en Natuurreservaten vzw tot Natuurpunt vzw in 2001 het werkingsveld natuurstudie en -kennis behartigt. De vereniging heeft een lange geschiedenis, die zich kenmerkt door een steeds uitbreidende werking, thematiek en bereik.

Hieronder zie je enkele belangrijke mijlpalen in onze geschiedenis:

Geschiedenis Natuurpunt Studie

NP
Icon
Icoon_Groot - Contact

Vragen?

Voor algemene vragen over dieren & planten gebruik je het contactformulier.

Voor specifieke vragen contactgegevens Studie