Veelgestelde vragen webinars | Natuurpunt

> Hoe kan ik me inschrijven?

Gratis webinar

Via de activiteit kan je doorklikken om je in te schrijven. Je ontvangt meteen een automatische bevestiging, verzonden vanuit het programma ‘Webinargeek’. Deze mails komen helaas vaak in de map ongewenste e-mail terecht. Kijk daar zeker ook. Een paar dagen vooraf ontvang je een herinnering met daarin de kijk-link, maar ook een uurtje vooraf ontvang je deze.

Betalende webinar(s)

Is de webinar betalend? Schrijf je dan in via het inschrijfformulier gekoppeld aan de cursuspagina. Betaal online en je ontvangt een automatische bevestiging. Inschrijven kan tot max. een week vooraf. Zo hebben we voldoende tijd om de betalingen te verwerken.
Is je betaling ontvangen? Dan ontvang je een week voor de start van de webinar een email vanuit het programma ‘Webinargeek’, met daarin de kijk-link. Een uur voor de start van de uitzending ontvang je opnieuw een herinnering met een link naar de webinar. 

> Ik kreeg geen mail om me te registreren of vind deze niet terug.

Alle personen die zich ingeschreven, kregen een automatische mail toegestuurd met een link om naar de webinar te kijken. Mogelijk is deze mail in je map met ongewenste e-mails/spam toegekomen. De afzender van de mails is “Webinargeek”
Indien je geen mail toegezonden kreeg, heb je wellicht een foutje getypt in het mailadres waarmee je je inschreef. 
Stuur een mail naar joelle.laes@cvn.natuurpunt.be en vermeld in het onderwerp duidelijk over welke webinar het gaat (datum, titel, …). Wij kijken na of je ingeschreven staat. Op de dag van de webinar zelf krijg je nog een herinnering met daarin opnieuw de kijk-link. 

> Ik heb me ingeschreven maar kan niet live kijken, er is iets tussengekomen

Dat is niet erg. Na afloop ontvang je via e-mail een link waarmee je kan terugkijken.
Let op: als je je uitschrijft kan je deze niet mee ontvangen en dus ook niet terugkijken.

> Moet ik iets installeren om de webinar te bekijken?

Neen, de webinar kan je volgen via je webbrowser. Je hoeft niets te installeren.

> Welke webbrowser kan ik best gebruiken?

Webinargeek werkt het beste in Google Chrome of Mozilla Firefox. Bij een oude versie van Internet Explorer kan je mogelijk problemen ondervinden.

> Kan ik de lezing herbekijken?

Ja. Na afloop ontvang je een email met daarin een evaluatieformulier en de herbekijk-link. Dit kan een tot twee dagen duren, afhankelijk van het tijdstip van de webinar.

> Kan ik de presentatie krijgen die tijdens de lezing gebruikt werd?

De handouts van de presentatie zullen na afloop samen met het evaluatieformulier en de herbekijk-link naar je toekomen via email. 

> Het beeld en geluid hapert soms

Bij een zwakke internetverbinding komt er maar een deel van de sessie door, (stukken) geluid of beeld vallen dan soms weg. Soms heb je in je woonst in bepaalde kamers een betere internetverbinding dan in andere. Hoe dichter je gaat zitten bij je router, hoe beter de verbinding. Als je de mogelijkheid hebt om je computer via kabel met het internet te verbinden, dan lukt het meestal ook beter.

> Het geluid loopt achter op het beeld

Bij het ‘streamen’ (online uitsturen) van een lezing gebeurt het soms dat beeld en geluid niet met exact dezelfde snelheid aankomen bij de gebruikers. Bij sommige deelnemers loopt het geluid daarom achter op het beeld: zij zien de spreker vertellen en horen nadien pas wat hij zegt. Of omgekeerd: ze horen dingen en zien pas nadien de spreker vertellen.
Meestal is het verschil tussen beeld/geluid slechts enkele fracties van een seconde. Als het geluid sterk achterloopt op het beeld en je vindt dit storend, probeer dan of het vernieuwen van de pagina een oplossing biedt. Dit kan je eenvoudig doen door de toetsencombinatie CTRL+F5 (Windows) of Command-R (Apple) te gebruiken.

> Waar kan ik mijn vraag stellen?

Afhankelijk van het type webinar en het aantal inschrijvingen kan je ofwel je vraag stellen via de openbare chat (let op: alle kijkers kunnen je bericht zien) ofwel via de privé-chat.

> Ik zie geen vragen van anderen staan in de chatfunctie. Het lijkt erop dat nog niemand een vraag stelde. Werkt deze chat wel?

Iedereen die het webinar bekijkt, kan vragen insturen door deze te typen in het chatvenster. Kan je ze niet zien? Dan wil dat zeggen dat we voor deze webinar met privé-chat werken.
De organisatoren van het webinar krijgen alle vragen te zien. Deelnemers kunnen elkaars vragen en berichten niet zien. Zij kunnen enkel de berichten van de organisatoren zien. Je kan dus anoniem een vraag stellen: enkel de organisatoren zullen je vraag te zien krijgen. Zij geven je vraag door aan de presentator, of bezorgen je zelf een antwoord. We kunnen niet alle vragen beantwoorden, maar we doen ons uiterste best. 

> Ik heb van alles geprobeerd, maar het lukt nog steeds niet

Heb je al allerlei zaken geprobeerd maar lukt het niet om geluid te horen, beeld te zien, …? Stuur dan een chatberichtje naar de presentator (bij privé chat) of meld het aan de moderators. Leg kort even uit wat het probleem is (geen geluid, foutmelding, …) en wat je al geprobeerd hebt. Wij bekijken waar het aan kan liggen en wat je kan proberen om het probleem op te lossen. Lukt het niet om dit tijdens de webinar op te lossen? Dan kan je nog steeds via de herbekijk-link terugkijken.
We kunnen niet alle vragen en problemen oplossen, maar we doen ons uiterste best. Sommige technische problemen hebben te maken met het toestel waarmee je de lezing wil volgen. Heb je een ouder toestel of verouderde software, dan kan die minder geschikt zijn om een online lezing te volgen. Ook een trage internetverbinding kunnen we niet voor je oplossen.

>>Terug naar boven

TOP