Interreg BUFFER+

Actief
Werking
Natuurbeheer

Veen is bij vele Belgen welgekend doordat de Hoge Venen een typische toeristische pleister zijn voor vele natuurliefhebbers en wandelfanaten, maar wist je dat veen ons kan helpen in de strijd tegen klimaatverandering? Een gezond veengebied is typisch gekenmerkt door de aanwezigheid van grote hoeveelheden water. Dit water kan op zijn beurt een sleutel zijn in de strijd tegen klimaat verandering. Enerzijds zorgt het water voor de vorming van nieuw veen waardoor grote hoeveelheden koolstof opgeslagen worden in de bodem. Anderzijds zorgen de natte omstandigheden voor de vorming van verschillende soorten veenmos. Veenmossen zijn echte waterfanaten en hun sponsachtige werking geeft hun de capaciteit om grote hoeveelheden water op te nemen. Deze eigenschap kan sterk van pas komen in de strijd tegen klimaat verandering daar waar veengebieden kunnen dienen als waterbufferzones. Enerzijds betekent dit dat ze in perioden van neerslagovervloed het overtollige water kunnen opnemen en vasthouden waardoor lokale overstromingsrisico’s in toom worden gehouden. Anderzijds vormen ze waterreserves in perioden van droogte zodat lokale bodemuitdroging en watertekorten binnen de perken blijven. Daarbovenop kan het vastgehouden water zorgen voor een natuurlijke verkoeling van het veengebied en de omliggende regio. Kortom, natte en gezonde veengebieden bieden ons allerlei biologische oplossingen en kunnen dus een sleutelrol spelen in de strijd tegen klimaatverandering.

Het gaat niet goed met ons veen

De landmassa van het noordelijke halfrond bestaat voor 3-5% uit veengronden en deze gebieden bevatten 33% van de globale bodemkoolstof. Door hun koolstofrijke aard wordt de meerderheid van de Noordwest-Europese (NWE) veengebieden gedraineerd en ontgonnen voor doeleinden zoals landbouw, turfwinning en bosbouw. Deze gedegradeerde veengebieden vormen de meerderheid van huidige NWE veengronden, wat nefast is voor het klimaat. Gedegradeerde veengebieden verliezen hun buffercapaciteiten waardoor ze minder goed water opslaan en een bron van CO2 vormen. Ongeveer 5.5% van de antropogene koolstofuitstoot is het gevolg van gedegradeerd veengebied, wat meer is dan de gecombineerde uitstoot van de luchtvaart en vrachttransport.

Logo Interreg BUFFER+

BUFFER+: 5 NWE landen slaan de handen in elkaar

Het BUFFER+ project is een interregionale samenwerking van 21 partners en 7 geassocieerde organisaties behorende tot 5 NWE landen: België, Nederland, Ierland, Frankrijk en Duitsland. Hun doel is gedegradeerde veengebieden te herstellen en klimaatresistenter te maken. Deze herstelde veengronden verwelkomen een verscheidenheid aan soorten en kunnen met hun buffercapaciteiten ons helpen in de strijd tegen klimaatverandering. Daarbovenop buigen bedrijven, netwerkorganisaties, terreinbeheerders en kennisorganisaties hun over de samenstelling van gepaste bedrijfs- en regeringsmodellen om zo een duurzaam veenherstel te realiseren.

Interreg BUFFER+ partners
Interreg BUFFER+

Meer info op de projectwebsite:

BUFFER+ Europe (ENG)

De Kevie - Jos Rouffaers
Jos Rouffaers

Veenherstel in Het Grote Netewoud en De Kevie

Natuurpunt draagt haar steentje bij door twee Belgische natuurgebieden met veenherstelpotentieel onder haar vleugel te nemen, Grote Netewoud (De Kempen) en De Kevie (Haspengouwen). In beide gebieden wil Natuurpunt de lokale ecologie en hydrologie herstellen, gevolgd door het initiëren van veenvormende processen. Onze aanpak bevat onder andere het verwijderen van onnatuurlijke drainage, vernatting van de regio en het verhinderen van menselijke invloeden. Binnen Natuurpunt staan vrijwilligers, professionals en partners te popelen om de handen in elkaar te slaan en ons veen te herstellen. Zo stimuleren we onze lokale biodiversiteit, gaan we de klimaat crisis tegen en werken we aan duurzame en groene toekomst.

Wil je meer te weten komen over veen en waarom dit ecosysteem zo belangrijk is? Bekijk dan zeker onze veenpagina eens!

Veen ons meest uniek ecosysteem

Project met steun van de Europese Unie

EU financiering: € 5,85 mln.

Totaal budget: € 9,74 mln.

Looptijd: 2023-2027

Interreg thema: Klimaat en Omgeving

Bekijk zeker eens onderstaande animatiefilmpje over het BUFFER+ project (ENG):

Wil je graag up to date blijven? Bekijk dan zeker onze socials:

LinkedIn        X         Youtube