Standpunt Duurzame landbouw

Werking
Beleid

Mest

We zitten in Vlaanderen met een mestprobleem. Na 25 jaar mestbeleid is onze waterkwaliteit nog steeds ver onder de lat. Nog steeds overschrijdt jaarlijks gemiddeld 30% van de meetpunten in Vlaanderen de Europese nitraatnorm voor oppervlaktewater. Ook de fosfaatconcentraties in het oppervlaktewater en grondwater zijn veel te hoog.  Doordat de mestwetgeving niet afgestemd is op de draagkracht van de ecosystemen en door slechte bemestingspraktijken wordt een deel van de toegediende mest niet opgenomen door de gewassen en spoelt uit in de bodem of in grachten en rivieren. Dit zorgt voor vervuiling van de bodem, lucht en het oppervlakte- en grondwater. De bodem wordt onvruchtbaar, de kosten voor de drinkwaterfactuur lopen op en de natuur gaat achteruit.

Dit heeft op 16 februari 2023 geleid tot een ingebrekestelling van de Europese Commissie voor het uitblijven van verscherpte maatregelen tegen nitraatverontreiniging in Vlaanderen.

Dossier Stikstof

Vlaanderen zit onder een stikstofstolp. We stoten véél meer stikstof uit dan gezond is, zowel voor onszelf als de natuur. In Europa zijn we zelfs stikstofkampioen. En elke stikstof-aanpak heeft al gefaald. Tot nu?

Begin 2023 stelde de Vlaamse Regering haar ambitieuze stikstofplan voor. De kritiek klonk luid, maar toch is het fundamenteel een goed akkoord. Het verlost onze natuur van een overdaad aan stikstof, verbetert de volksgezondheid en biedt zekerheid aan ondernemers. Daarom roepen we op om zoveel mogelijk positieve signalen te geven aan de overheid om door te zetten met dit plan.

Laat de natuur niet stikken: een stikstofplan is nu nodig!

Wat doet Natuurpunt?

Op 7 maart 2023 hebben de landbouw- en milieuorganisaties (waaronder Natuurpunt) een akkoord bereikt over een nieuw mestactieplan (MAP 7). Ondertussen wordt op basis van dit akkoord verder gewerkt aan een nieuw mestdecreet dat moet ingaan op 1 januari 2024.

Voor Natuurpunt blijft het oplossen van ons mest- en stikfstofprobleem een absolute topprioriteit. De grootte van de veestapel is bepalend voor de omvang van ons mest- en stikstofprobleem. Natuurpunt vraagt voor een significante afbouw van de veestapel en te kiezen voor een duurzame veehouderij die eerlijke prijzen biedt aan de landbouwer en geen schade brengt aan het milieu.