Natuur.focus 2014-3 Rode Lijst van de lieveheersbeestjes in Vlaanderen

Natuur.focus
Natuurbeheer
Natuurpunt Studie

Rode Lijst van de lieveheersbeestjes in Vlaanderen
Kansen voor een betere bescherming en een aangepast natuurbeheer

Rode Lijsten zijn belangrijke instrumenten in het natuurbehoud en -beheer. De opmaak ervan is volgens het recente Soortenbesluit een voorwaarde om voor soorten een beschermingsprogramma op te maken. Daarnaast spelen ze ook een belangrijke rol bij het bepalen van provinciaal prioritaire soorten, het opstellen van milieueffectenrapporten, erkenningsdossiers voor natuurreservaten en andere planningsinstrumenten en natuurbeheerders gebruiken deze bedreigde soorten vaak als doelsoort. Rode Lijsten worden vaak enkel opgemaakt voor populaire en goed geïnventariseerde groepen zoals vogels, planten en zoogdieren. Veel ongewervelden, die het grootste deel van onze biodiversiteit uitmaken, vallen echter vaak uit de boot. In dit artikel stellen we een Rode Lijst van de lieveheersbeestjes in Vlaanderen voor. Ondanks hun populariteit zijn lieveheersbeestjes een minder intensief geïnventariseerde insectengroep dan bijvoorbeeld dagvlinders en libellen. We gaan na welke kansen dit zou kunnen bieden op een betere bescherming en natuurbeheer in functie van deze kleurrijke kevers in Vlaanderen.