Ontsnippering amfibieën stad Brugge

Inventarisatie & monitoring

Ontsnippering amfibieën stad Brugge
Resultaten van een gericht onderzoek in het voorjaar van 2020

Na de winter trekken amfibieën naar hun voortplantingspoelen. Afhankelijk van de weersomstandigheden verloopt deze verplaatsing gespreid of tegelijkertijd. Lokaal kan het daarbij om zeer grote aantallen gaan. Zachte, vochtige avonden in februari‐maart genieten de voorkeur. Om hun voortplantingspoelen te bereiken, moeten vaak (drukke) straten worden overgestoken. Hierbij vallen zeker op topavonden grote aantallen verkeersslachtoffers.

Sinds vele jaren worden daarom over heel Vlaanderen paddenoverzetacties gehouden. Daarbij wordt de straat doorgaans afgezet met schermen en worden emmers ingegraven aan weerszijden van deze schermen. Vrijwilligers controleren deze emmers geregeld en zetten de amfibieën (vaak vooral padden) veilig aan de andere kant van de weg. Er zijn echter nog steeds plaatsen waar dit niet gebeurt, en jaarlijks sneuvelen nog veel amfibieën tijdens hun voorjaarstrek in het verkeer.

Een aantal grote knelpunten werden reeds voorzien van amfibieëntunnels, waardoor de dieren veilig de andere kant van de straat kunnen bereiken. Ook op het grondgebied van Brugge werden reeds een aantal maatregelen genomen. Om na te gaan waar zich momenteel knelpunten bevinden, werd in het voorjaar van 2020 door Natuurpunt Studie, in samenwerking met lokale vrijwilligers, onderzoek uitgevoerd. De bevindingen hiervan worden in voorliggend rapport samengebracht en besproken.